کد خبر 200934
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴

رویترز ادعا کرد: دولت بایدن نمی‌تواند بیش از این پیشرفت هسته‌ای ایران را نادیده بگیرد

رویترز ادعا کرد: دولت بایدن نمی‌تواند بیش از این پیشرفت هسته‌ای ایران را نادیده بگیرد

خبرگزاری رویترز با اشاره به پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران در ماه‌های گذشته گزارش داد که کشورهای اروپایی عضو برجام پیشتر درباره بازگشت تحریم‌های سازمان ملل به ایران هشدار داده‌اند.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ خبرگزاری رویترز در گزارش خود مدعی شد: در شرایطی که آمریکا و متحدان اروپایی آن با حمله روسیه به اوکراین و افزایش تنش با چین دست و پنجه نرم می‌کنند، برنامه هسته‌ای ایران همچنان تهدیدی به شمار می‌آید که در حال شعله‌ور شدن مجدد است.

رویترز در ادامه به نقل از سه مقام اروپایی گزارش داد که انگلیس، فرانسه و آلمان در نشانه‌ای از نگرانی اروپا به ایران هشدار داده‌اند که اگر تهران اورانیوم را تا سطح مطلوب برای آن چه آنها گریز هسته‌ای عنوان می‌کنند غنی‌سازی کند، مکانیزم ماشه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را فعال خواهند کرد.

بنابر گزارش رویترز، این هشدار که سال گذشته در نامه‌ای که قبلاً گزارش نشده بود توسط وزیران امور خارجه این کشورها ارسال شد، نشان دهنده ترس غرب از این است که ایران می‌تواند اورانیوم را با درجه خلوص ۹۰ درصد غنی‌سازی کند.

این نگرانی‌ها در ماه فوریه پس از اینکه بازرسان سازمان ملل کشف کردند که ذرات اورانیوم با خلوص ۸۳.۷ درصد در تاسیسات هسته‌ای ایران وجود دارد، تشدید شده است.

این خبرگزاری افزود: نگرانی مجدد بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران در زمان بدی برای جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده رخ خواهد داد که بر حفظ حمایت متحدان از جنگ در اوکراین و متحد کردن کشورهای غربی بر سر عقب‌نشینی از جاه‌طلبی‌های نظامی و دیپلماتیک چین متمرکز است.

رویترز در ادامه گزارش داد که اختلاف نظرهایی میان مقام‌های آمریکایی و مشاوران جو بایدن در کاخ سفید بر سر موضوع ایران وجود دارد. در حالی‌ که برخی از شخصیت‌های تاثیرگذار ترجیح می‌دهند مساله ایران و مذاکرات احیای برجام را در اولویت‌های جو بایدن قرار ندهند، برخی از مقام‌ها و تحلیل‌گران آمریکایی چنین نگاهی ندارند. 

یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت: آنها مشغول اوکراین و روسیه هستند و در حال حاضر نمی‌خواهند جبهه دیگری باز کنند. بنابراین، آنها می‌خواهند تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این (غنی‌سازی ۹۰ درصد) انجام دهند.

در همین راستا یک مقام ارشد ایران نیز به رویترز گفت که تهران چنین اقدامی را بر نخواهد تافت و واکنش تندی در مقابل بازگشت احتمالی تحریم‌های سازمان ملل اتخاذ می‌کند. 

این مقام ارشد که خواست نامش فاش نشود همچنین خاطر نشان کرد: اگر طرف‌های دیگر به هر بهانه‌ای بخواهند دست به چنین کاری بزنند و تحریم‌های سازمان ملل را علیه ایران فعال کنند، تمام عواقب و مسئولیت‌های آن متوجه خودشان خواهد بود. واکنش ایران می‌تواند از خروج از NPT (معاده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) تا سرعت بخشیدن به فرآیند هسته‌ای و افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم باشد. 

به گزارش رویترز، اظهارات این مقام ایرانی صریح‌تر از صحبت‌های سخنگوی وزارت امورخارجه ایران بود که روز دوشنبه گفته بود تهران به قدرت‌های غربی اطلاع داده که در مقابل چنین اقدامی چگونه واکنش نشان خواهد داد. 

کشورهای غربی نگرانند که غنی‌سازی ۸۳.۷ درصدی اورانیوم اقدامی عمدی از سوی ایران بوده باشد و این مقدمه‌ای برای تولید اورانیوم ۹۰ درصدی به شمار رود.

این خبرگزاری بریتانیایی همچنین نوشت: در حالی که مقام‌های غربی می‌خواهند درهای دیپلماسی را باز بگذارند، تنش با روسیه و چین این کار را سخت‌تر می‌کند. اختلافات بر سر جنگ اوکراین و همچنین افزایش تنش‌های پکن و واشنگتن شرایط را پیچیده‌تر و احتمال احیای توافق هسته‌ای را بیشتر کاهش داده است. ضمن اینکه در چنین شرایطی مشخص نیست مسکو و یا پکن تا چه اندازه تمایل داشته باشند که برای احیای برجام تلاش کنند.

رویترز در ادامه با اشاره به توقف چندین ماهه مذاکرات احیای برجام افزود: با این حال اگر توافق هسته‌ای با ایران به پایان برسد، غرب سه گزینه دارد: بازدارندگی، اقدام نظامی یا یک برنامه‌ریزی برای مذاکره جدید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha