کد خبر 200826
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰

ترویج فرهنگ رضوی و آشنایی با موسیقی اقوام مختلف در جشنواره آواها و نواها

ترویج فرهنگ رضوی و آشنایی با موسیقی اقوام مختلف در جشنواره آواها و نواها

جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی در شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) در حال برگزاری است؛ جشنواره‌ای که هنرمندان شرکت کننده در آن معتقدند برگزاری این رویداد کمک شایانی به بسط و گسترش موسیقی، آشنایی با موسیقی اقوام مختلف و فراموش نکردن سیره و فرهنگ رضوی می‌شود.

به گزارش گروه استان های حیات؛ جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی شامگاه چهارشنبه با چاووشی خوانی استان‌های بوشهر و گیلان و اجرای تعزیه حضرت شاهچراغ (ع) در حرم احمدبن موسی(ع) آغاز بکار کرد. در نخستین شب جشنواره گروه دف نوازان از استان کردستان به روی صحنه رفتند و اجرای زیبایی را به نمایش گذاشتند، اجرایی که با سرپرستی منصور مرادی انجام شد.

ترویج فرهنگ رضوی و آشنایی با موسیقی اقوام مختلف در جشنواره آواها و نواها

آشنایی با موسیقی اقوام مختلف در این جشنواره

منصور مرادی سرپرست گروه اخوان که دف‌نوازی را از سن ۱۰ سالگی نزد پدرش آغاز کرده است در رابطه با فعالیت‌های این گروه گفت: این گروه فعالیت‌های خود را از دهه ۶۰ با نام درویش آغاز کرده است. در واقع اواسط دهه ۶۰ گروه همنوازان درویش تشکیل شده که بعدها به گروه اخوان تغییر نام پیدا کرد و این گروه موسیقی عرفانی اجرا می‌کند.

مرادی یادآور شد: این گروه کنسرت‌های بسیاری در سراسر ایران و خارج از کشور اجرا کرده و در ۳۶ دوره موفق به کسب مقام نخست در جشنواره‌های مختلف و معتبر کشور شده است.

وی که اولین دف‌نوازی بوده که در جشنواره موسیقی فجر رتبه اول را به دست آورده است، افزود: این گروه از دف نوازان و خواننده‌های باتجربه و توانمند موسیقی کردستان تشکیل شده است. ماتاکنون اجراهای ملی و بین‌المللی متعددی داشته‌ایم.

این پیشکسوت عرصه هنر اضافه کرد: در این جشنواره قطعاتی از ملودی‌های عرفانی کردستان را اجرا کردیم که جا دارد از دبیر جشنواره و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که زمینه برگزاری این رویداد را فراهم کردند، تشکر و قدردانی ویژه‌ای داشته باشیم‌.

مرادی حضور در این جشنواره را خدمت به ملت ایران دانست و گفت: معتقدم که حضور در این نوع جشنواره‌ها کمک‌شایانی به آشنایی با موسیقی اقوام مختلف در کشور می‌کند. در کشور ایران اقوام مختلفی در مناطق مختلف زندگی می‌کنند که موسیقی‌شان تفاوت‌های قابل توجهی با هم دارد و برگزاری این نوع جشنواره‌ها موجب قرابت و نزدیکی موسیقی اقوام مختلف می‌شود.

بسط و گسترش موسیقی و فراموش نکردن سیره و فرهنگ رضوی

در این شب همچنین شاهد قوپوز نوازی احد ملکی علیشاه از استان آذربایجان شرقی بودیم. ملکی در خصوص فعالیت‌هایش در این عرصه گفت: از سال ۶۹ موسیقی را به صورت رسمی آغاز کردم و سال ۷۱ به طور حرفه‌ای به فعالیت در این عرصه پرداختم؛ حدود ۳۰ سال است که به صورت حرفه‌ای در این عرصه فعالیت می‌کنم.

سرپرست گروه «عاشیقلار میشو» آذربایجان در رابطه با این گروه گفت: سال ۷۸ گروه را تشکیل دادم و این گروه را از سه نفر به ۱۵ نفر هم رسانده‌ام. این گروه تاکنون در جشنواره‌های مختلف ملی و بین‌المللی حضور یافته و مقام‌های بسیاری را کسب کرده است.

وی به برگزاری جشنواره آواها و نواهای رضوی در سومین حرم اهل بیت (ع) اشاره کرد و افزود: امسال ششمین دوره از جشنواره آواها و نواهای رضوی در شیراز برگزار شده است؛ این جشنواره همیشه در تهران برگزار می‌شد اما امسال با میزبانی استان فارس و شهر شیراز برگزار شده است.

وی با بیان اینکه جشنواره آواها و نواهای رضوی با هدف جهت دهی به بسترهای زلال و جاری آفرینش‌های هنری تمامی هنرمندان مشتاق امام رضا (ع) است، گفت: تاکنون آثار بسیاری از امام رضا(ع) خلق شده و اینکه این جشنواره‌ با هدف ایجاد نشاط فرهنگی و گسترش سیره و فرهنگ رضوی در داخل و خارج از مرزهای ایران زمین برگزار می‌شود قابل تقدیر است اما مدت زمان اجرا در این جشنواره‌ محدود است و نمی‌توان در ۱۰ تا ۱۵ دقیقه حق مطلب را ادا کرد. من نقال‌هستم و داستان‌ها در سینه دارم که برای بیان آنها نیاز است که مدت زمان اجرا در این رویداد افزایش یابد.

ملکی ادامه داد: در هر حال برگزاری این رویداد اقدام خوبی است که موجب بسط و گسترش موسیقی می‌شود. هنرمندان از جنوب تا شمال، از شرق تا غرب در این رویداد حضور دارند و این حضور شرایط مطلوبی را برای آشنایی با این هنرمندان و آثار آنها فراهم می‌کند. این جشنواره برای آشنایی نسل جوان با ارزش‌ها و تفکرات دینی و فراموش نکردن سیره و فرهنگ رضوی است.

ترویج فرهنگ رضوی و آشنایی با موسیقی اقوام مختلف در جشنواره آواها و نواها

 در نخستین شب جشنواره همچنین گروه‌هایی از جمله چاووشی خوانی خسرو پرویزی از استان گیلان، تمبور نوازی سید تیمور محرابی از استان کرمانشاه، گروه مازرون از استان مازندران، دوتار و آواز رحمان اسلامی از استان خراسان شمالی، چاووشی خوانی ناخدا ستوده از استان بوشهر، آواز کوروش رضوانی از کهگیلویه و بویر احمد، گروه عارف از استان خراسان رضوی، گروه نجوای کتول از استان گلستان از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۲ به هنرنمایی پرداختند.

پنج‌شنبه چهاردهم اردیبهشت ماه دانشگاه هنر شیراز از ساعت ۱۰تا ۱۲ به استقبال نشست علمی تخصصی جشنواره می رود و اساتید فوآد توحیدی، متین رضوان‌پور، محمدرضا عزیزی از جمله پیشکسوتان پژوهشگر حوزه موسیقی کشور هستند که در این کارگاه آموزشی به تشریح و بیان مطالب آکادمیک می‌پردازند. همچنین، در همین تاریخ دیگر گروه‌های شرکت کننده اجرای برنامه دارند که می‌توان به چاووشی خوانی علی شاه حسینی از استان مرکزی، گروه زابل از استان سیستان و بلوچستان، گروه میسان از استان خوزستان، تکنوازی و تکخوانی حسین ولی نژاد از استان خراسان شمالی، گروه قاصدک از استان تهران، تک خوانی سید امین هاشمی از استان فارس، گروه یاری از استان لرستان، دوتار و آواز عبدالله امینی از خراسان رضوی، گروه پرستوهای مهاجر از افغانستان اشاره داشت.

تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در غروب جمعه پانزدهم اردیبهشت ماه جاری ساعت ۲۰ به استقبال آیین پایانی و اعلام برگزیدگان «ششمین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی» خواهد رفت و در مراسم اختتامیه تعدادی از گروه ها به اجرای برنامه می‌پردازند و سپس برگزیدگان نیز معرفی و جوایز خود را دریافت می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha