کد خبر 200759
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴

۱۲۰ نشریه معتبر در نهادهای حوزوی کشور منتشر می شود

۱۲۰ نشریه معتبر در نهادهای حوزوی کشور منتشر می شود

معاون پژوهش حوزه های علمیه برادران کشور گفت: ۲۶۰ نشریه معتبر علمی، پژوهشی و ترویجی با محتوای علوم انسانی، انسانی و اسلامی توسط دانشگاه ها و حوزه های علمیه منتشر می شود که سهم نشریه های اختصاصی حوزه های علمیه ۱۲۰ مورد است.

به گزارش گروه استان های حیات؛ حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی روز چهارشنبه در آیین اختتامیه جشنواره علامه حلی (ره) حوزه های علمیه استان ایلام، اظهار کرد: حوزه های علمیه دارای ۸۰ نشریه تخصصی هستند و نهادهای حوزی ۴۵ درصد محتوای علوم انسانی و اسلامی را تولید می کنند و ۱۵۷ نشریه واحدهای آموزشی برادران با هدف ترویج، تمرین پژوهش در موضوع علوم انسانی و اسلامی منتشر می شوند.

وی افزود: ۲۰ هزار عنوان کتاب طی ۲ دهه اخیر در جشنواره کتاب سال حضور داشته اند که ۲۰ درصد در موضوع فقه و ۸۰ درصد در مورد سایر رشته های علوم انسانی بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی یادآور شد: تاکنون ۱۴ دروه جشنواره علامه حلی برگزار شده که در این مدت ۱۷۶ هزار اثر شامل کتاب، مقاله، پروهش و پایان نامه به دبیرخانه های این جشنواره واصل شده است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه برادران کشور ادامه داد: سال های گذشته تعداد رشته ها و گرایش های تحصیلی برادران در گذشته اندک و محدود بود اما اکنون این تعداد با توجه به نیازسنجی های جامعه به ۷۰ رشته و گرایش افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین دغدغه های مورد تاکید مقام معظم رهبری خطاب به علما و پژوهشگران، در مبحث مهم جهاد تبیین انجام تحقیقات و پژوهش های میدانی است که باید از سوی طلاب و روحانیون به عنوان سربازان خط مقدم جبهه مبارزه با هجمه ها و شبهات دشمنان این منویات مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی گفت: مقام معظم رهبری به کرات در دهه های اخیر به کلیدواژه های جهاد علمی تولید دانش اشاره کرده اند که باید دانش آموزان حوزه های علمیه بر اساس نیازهای روز جامعه به این کلیدواژه ها بیشتر بپردزند.

وی با بیان اینکه دشمن جنگ ترکیبی شناختی را بر جامعه ما تحمیل کرده است، اظهار کرد: عدم توجه به رویکردها و اهداف جنگ ترکیبی شناختی به تدریج آسیب های جبران ناپذیری را بر کشور و به ویژه نسل جدید خواهد گذاشت که برای جلوگیری از این آسیب ها باید پژوهشگران حوزه علوم انسانی و اسلامی به عرصه پژوهش ورود جدی کنند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه برادران کشور تاکید کرد: در حوزه تحقیق میدانی توسط طلاب، روحانیون، مدرسین و پژوهشگران با ضعف و کاستی مواجه هستیم و باید مهارت پژوهش های میدانی در این قشر تقویت و مسیر درست پژوهش و تحقیق برای انها تا زمان حصول نتیجه مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه ۹۰۰ مدرسه علمیه در کشور دایر است، خاطرنشان کرد: تقویت و ترویج جشنواره ها در مدارس حوزه های علمیه و ارسال آثار فاخر و پزوهش محور از اهداف مهم و اصلی جشنواره علامه حلی (ره) است.

به گزارش ایرنا، در پنجمین دوره جشنواره استانی علامه حلی (ره) ۲۰۷ اثر پژوهشی به دییرخانه جشنواره ارسال شد که در نهایت با نظر هیات داوران و چهار دوره ارزیابی آثار و مشاهده یابی آثار تکراری توسط نرم افزار ارزیاب، پنج اثر شامل ۲ اثر از برادران و سه اثر از خواهران برگزیده و ۱۰ اثر شایسته تقدیر انتخاب شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha