کد خبر 200644
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷

گزارش «حیات» از آخرین وضعیت طرح هوشمندسازی یارانه نان؛

ضرورت اصلاح شبکه توزیع نان با هدف جلوگیری از فساد در عرضه آرد

ضرورت اصلاح شبکه توزیع نان با هدف جلوگیری از فساد در عرضه آرد

رئیس کمیته اشتغال مجلس شورای اسلامی تنها راهکار ممانعت از افزایش قیمت نان را تکمیل شبکه هوشمند سازی یارانه آرد و نان دانسته و گفته است که دولت با تکمیل این شبکه و پرداخت یارانه نان، مانع از افزایش قیمت نان شود که در اینصورت نه نانوا متضرر می‌شود نه مردم مجبور به خرید نان گران قیمت می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ هجدهم بهمن‌ماهسال جاری، «خاندوزی» وزیر اقتصاد و امور دارایی، در نشست خبری خود از شروع گام سوم طرح هوشمندسازی یارانه نان خبر داد. به گفته وی از این تاریخ کمک‌هزینه‌ای که نانوایان از فروش نان در این طرح دریافت می‌کنند، به دو برابر افزایش یافت.

براساس آخرین اخبار در این مرحله از طرح، سهمیه آرد نانوایی‌ها شناور شد تا نانوایان بتوانند بدون محدودیت و براساس میزان عملکرد خود، آرد دریافت کنند. براین اساس محدودیت سهمیه آرد حذف شده و به میزان آردی که در طول روز به نان تبدیل شود، درصدی اضافه شده و نانوا می‌تواند در طول دوره بعدی آرد دولتی بیشتری دریافت کند.

دولت سیزدهم همواره تاکید داشته است که یارانه نان حذف نخواهد شد و محدودیتی برای خرید نان مردم ایجاد نمی‌شود. گفتنی است در لایحه بودجه ۱۴۰۲ میزان یارانه نان از ۷۰ به ۱۰۵ همت افزایش یافته است.

در ادامه مشاور وزیر اقتصاد و متولی اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان در این خصوص گفته است که اگر این طرح با موفقیت اجرا شود دستاوردی بزرگ برای کشور به دست آمده و تاکید کرده است که هیچ محدودیتی برای مردم و مصرف کنندگان عمده نان در کشور به وجود نخواهد آمد.

وی همچنین چندی پیش در نشستی که پیرامون این طرح برگزار شد، گفته است با اجرای این طرح مصرف آرد صنف و صنعت چهار درصد کاهش یافته است. صرفه‌جویی چهار درصدی در مصرف آرد در حالی به عنوان دستاورد این طرح مطرح می‌شود که هزینه‌های بسیاری برای دولت داشته است، از جمله هزینه‌های طرح می‌توان به زیان نانوایان در پی اصرار دولت مبنی بر ثابت نگه داشتن قیمت نان اشاره کرد.

رئیس کمیته اشتغال مجلس شورای اسلامی نیز تنها راهکار ممانعت از افزایش قیمت نان را تکمیل شبکه هوشمند سازی یارانه آرد و نان  دانسته و گفته است که دولت با تکمیل این شبکه و پرداخت یارانه نان بیشتر مانع از افزایش قیمت نان شود در اینصورت نه نانوا متضرر می‌شود نه مردم مجبور به خرید نان گران قیمت می‌شوند.

ضرورت اصلاح شبکه توزیع نان با هدف جلوگیری از فساد در عرضه آرد

به گفته وی دولت در سال گذشته طرح  هوشمند سازی یارانه آرد و نان را آغاز کرد متاسفانه این طرح نیمه تمام باقی مانده اگر به صورت کامل به مرحله عملیاتی شدن می‌رسید شبکه توزیع آرد و نان را از تولید تا مصرف سروسامان می‌داد. 

براین اساس موضوع آرد و نان تنها به قیمت تمام شده پخت نان مربوط نمی‌شود بلکه هزینه آرد در کنار افزایش حقوق کارگران نانوایی، هزینه‌های جانبی اداره نانوایی و …. را هم شامل می‌شود و نانی که بر سر سفره‌های مردم قرار می‌گیرد با نرخ آرد دولتی پخت می‌شود اما هزینه حامل‌های انرژی که صرف پخت نان می‌شود آیا مشمول حمایت دولت است؟ یا کارگرانی که در نانوایی مشغول به کار هستند بدون افزایش حقوق اقدام به پخت نان می‌کنند؟ با تمام این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت قیمت تمام شده نان برای نانوایی‌ها در سال ۱۴۰۲ بیشتر از سال ۱۴۰۱ خواهد بود، اما نان قوت لایموت مردم نباید گران شود.

گفتنی است که در ساختار اقتصادی سالم نمی‌توان با شرایط عنوان شده نانوایی‌ها را مجبور به کاهش قیمت و یا افزایش کیفیت نان کرد؛ تنها مشکل عرضه آرد در شبکه پخت نان نیست. زمانی که آرد سهمیه‌ای با قیمت پایین‌تر از نهادهای دامی در اختیار نانوایی قرار داده می‌شود؛ انتظار می‌رود که نان به قیمت دولتی در سفره اقشار ضعیف جامعه قرار بگیرد اما در برخی از مواقع شاهد فروش نان به دامداران و حتی شاهد قاچاق آرد به کشورهای همسایه هستیم.

در پایان لازم به نظر می رسد که شبکه اصلاح توزیع نان تغییر کرده و شبکه هوشمند نانوا هر چه سریع‌تر تکمیل شود تا براساس هوشمند سازی شبکه عرضه نان دولت آرد را به قیمت مصوب در اختیار نانوایی‌ها قرار دهد. چرا که فروش مازاد نان با نرخ آزاد آرد در اختیار نانوا قرار می‌گیرد، با این روش نه تنها نان گران نمی‌شود بلکه با کیفیت بهتر در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد و از همه مهمتر شبکه عرضه آرد از فساد دور می‌شود.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha