کد خبر 200529
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲

«حیات» گزارش می دهد؛

برج میلاد ایمن سازی شد اما فکری به حال رفع گود نشد/ مدیران شهری فکری کنند

برج میلاد ایمن سازی شد اما فکری به حال رفع گود نشد/ مدیران شهری فکری کنند

با وجود ایمن سازی های صورت گرفته گود برج میلاد با همان شکل و شمایل زننده آنجا جا خوش کرده است و نگاه گردشگران داخلی و خارجی را به خود میخکوب می کند و نیاز است مدیران شهری فکری به حال رفع آن نمایند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، تقریبا از سال 98 خطر ریزش و کج شدن برج میلاد پایتخت به گوش رسید و طبق گزارش های غیر رسمی این برج بلند مرتبه با چند درجه گردش به سمت پایین در حال حرکت است.

این خبر وقتی وحشت را دل شهروندان پایتخت بیشتر می کرد که برج به علت گردش مشخص نیست به کدام سمت سقوط خواهد کرد و چه میزان خر ابی و چه تعداد کشته برجای خواهد گذاشت.

تقریبا از همان سال ها نیز هرچند وقت یکبار مدیران متعدد حوزه شهری نسبت به ایمن سازی برج میلاد و سالن همایش ها، رفع گود، فروش و ایمن سازی آن اظهاراتی را مطرح کردند اما رسما هیچ اقدامی موثری انجام نپذیرفت تا نیمه دوم سال 1400.

در واقع گود برج میلاد جهت احداث فاز دو در منطقه دو و در مجاورت برج میلاد ایجاد شد اما این پروژه به علت برخی مسائل مالی و حقوقی میان سرمایه گذاران متوقف و به حال خود رها شد و این شروع آسیب و خدشه به ساختمان مجاور یعنی همان مرکز همایش های برج میلاد بود.

در حقیقت به علت رها شدن طولانی مدت گود، به تدریج دیواره‌های گود به سمت ساختمان مجاور حرکت کرد که نتایج حاصل از پایش همگی نشان دهنده تغییر شکل‌ غیرمتعارف و ایجاد مخاطرات جدی در ساختمان شد.

به همین خاطر نیز بارها شهروندان پایتخت مسئولان شهری وقت را متهم به عدم توجه به جان و مال پایتخت نشینان کردند چراکه در صورت تخریب ساختمان مرکز همایش ها یا برج میلاد، فاجعه ای به معنای واقعی در شهر به وقوع می پیوست.اما از پاییز سال 1400 تصمیماتی توسط مدیران شهری در خصوص پایدارسازی و مقاوم‌سازی گود برج میلاد گرفته شد و این پروژه طی یک بازه زمانی فشرده 4 ماهه عملیاتی و نتایج آن احصاء شد.

هادی حق بین مدیرعامل سازمان عمران مناطق شهرداری تهران در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه‌های عمرانی میدانگاه جهاد و برج میلاد در این باره می گوید: با انجام اقدامات اول و احصاء و تحلیل اطلاعات گود، گزینه‌های پیشنهادی برای پایدارسازی دائمی گود مطرح شد که نهایتا تشکیل شورای راهبردی برج میلاد در تاریخ دهم اردیبهشت ماه 1401 مصوب و به معاونت فنی عمرانی ابلاغ شد که پس از آن با تشکیل کارگروه ویژه در معاونت فنی و عمرانی با استقرار پیمانکار و مشاور از ابتدای تیرماه سال گذشته عملیات اجرایی آغاز و هم اکنون با پیشرفت فیزیکی بیش از 70 درصد ادامه دارد.
پس از اعلام حق بین نیز عبدالمطهر محمد خانی سخنگوی شهرداری تهران با انتشار توییتی اعلام کرد: عملیات ایمن‌سازی و ساخت سازه جدید در محل گودِ ۴۰متری برج میلاد که از سال ۹۲ بلااستفاده رها شده بود، از سال گذشته آغاز شد و حالا با پیشرفت ۷۰درصدی می‌توان گفت، خطر ریزش گود و کج‌شدن برج میلاد بعد از ۱۰ سال برطرف شده است.

اما قصه به همین جا ختم نمی شود، چراکه با وجود ایمن سازی های صورت گرفته گود برج میلاد با همان شکل و شمایل زننده آنجا جا خوش کرده است و نگاه گردشگران داخلی و خارجی را به خود میخکوب می کند.

در واقع وجود چنین گودی در جوار برج میلاد که به عنوان یکی از مهمترین نقاط گردشگری پایتخت مقصد گردشگران داخلی و خارجی است وصله ای ناجور است که باید هرچه سریعتر نسبت به رفع آن اقدام شود.

هادی حق بین مدیرعامل سازمان عمران مناطق شهرداری تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار اجتماعی حیات در این باره گفت: باید اشاره کنم که به هیچ عنوان پر کردن گود برج میلاد به صرفه نیست اما از طرفی نمی‌توان این گود را به همین شکل رها کنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: البته در گذشته طرحی در مجاورت برج میلاد تهیه و تصویب شده بود که در ادامه به سرانجام نرسید و هم اکنون در کمیسیون ماده 5 در دستور کار قرار گرفته است و باید دید در آینده چه تصمیمی برای آن اتخاذ می شود.
 

گزارش: بهاره بهرامی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha