کد خبر 200486
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳

مدیر مرکز خیریه «فرزندان شاهد» در گفتگو با «حیات»:

کمک به مردم نقدترین دعا است/ راه پدرم تمام نشده

کمک به مردم نقدترین دعا است/  راه پدرم تمام نشده

مدیر مرکز خیریه «فرزندان شاهد» گفت: معتقدم کمک به مردم نقدترین دعا است و باید دست مردم را بگیریم که خداوند روز قیامت دست ما را بگیرد. راه پدرمان تمام نشده است و الان نیز باید برای مردم کار کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ «هیچ وقت خون شهید هدر نمی‌رود، خون شهید بر زمین نمی‌ریزد، خون شهید هر قطره‌اش تبدیل به صدها قطره و هزارها قطره بلکه به دریایی از خون شده و در پیکر اجتماع وارد می‌شود» این جمله شهید مرتضی مطهری است. می‌توان گفت شهادت راهی است که پایانی بر آن نیست و فقط به یک برهه از زندگی تعلق ندارد. زمانی که قرار است راه به جایی ببریم مامنی بهتر از شهدا پیدا نخواهیم کرد؛ چراکه آنان راهیان نور هستند. سید علیرضا قریشی فرزند شهیدی است که 18 سال در کسوت معلمی به دانش آموزان مشق عشق داده و در کنار این مسیر پرمشقت به همراه عده ای از خانواده‌های شهدا و جانبازان مرکز نیکوکاری «فرزندان شاهد» را در استان البرز تاسیس کرده است.

قریشی درباره اینکه این مرکز خیریه چه خدماتی به نیازمندان اعطا می کند، گفت: مرکز نیکوکاری «فرزندان شاهد»  با دریافت مجوز مرکز نیکوکاری از کمیته امداد، فعالیت‌های خود را ساماندهی کرده و به کارهای عام‌المنفعه‌ای مانند آزادی زندانیان و تأمین جهیزیه، تهیه بسته‌های غذایی و ارزاق، اطعام، نان صلواتی، بازسازی منازل نیازمندان و... می‌پردازد.

وی در ادامه با بیان اینکه این مرکز خیریه ۱۰ سال است که راه اندازی شده و ۳ سال به صورت جدی فعالیت می‌کند، افزود: این مجموعه از سال ۱۳۶۵ با نام حسینیه «فرزندان شاهد» راه اندازی شد و بانیان آن خانواده شهدا، همسران و فرزندان آنها بود و ابتدا در قالب صندوق های قرض الحسنه  فعالیت می‌کرد تا اینکه ما بزرگ شدیم و آن را ادامه دادیم و الان یکی از بزرگترین مراکز نیکوکاری در سطح کشور هستیم.

قریشی درباره این سوال که چقدر در این مسیر با چالش مواجه شدید، بیان کرد: خیلی پیش آمده است که برای کمک به افراد به مشکلات مالی برخوردیم؛ اما خیلی سریع آن مبلغ پول فراهم شده است. گاهی برخی از مسئولان اذیت کرده‌اند؛ اما دلمان نمی‌آید کاری از دستمان بربیاید و آن را انجام ندهیم. در واقع ما سختی روزهای بی‌پدری را کشیده ایم و زمانی که به ایتام می رسیم سعی می کنیم همیشه به این خانواده ها کمک کنیم تا در شرایط بحرانی درد کمتری را احساس بکنند به ویژه در شرایط اقتصادی سختی که این روزها گریبانگیر کشور شده است. 

وی درباره اینکه چه افرادی معمولا برای کمک به شما معرفی می‌شوند، گفت: تعدادی خانواده از ابتدا تحت پوشش مجموعه بودند و  افرادی را که قصد داریم تحت حمایت قرار دهیم، اطلاعاتشان را با کمیته امداد استان کنترل می‌کنیم تا از هم‌پوشانی خدمات جلوگیری شود و از سوی دیگر خانواده نیازمندی از دایره خدمات بیرون نماند.

مدیر مرکز خیریه «فرزندان شاهد» با اشاره به اینکه ۱۸ سال است که در مقطع ابتدایی معاون مدرسه هستم، گفت: خانواده ما ۷ شهید به انقلاب اسلامی تقدیم کرده است و آخرین شهید خانواده از شهدای مدافع حرم هستند. پدرم سید علی اصغر قریشی در سال 65 و در عملیات کربلای 5 به شهادت رسید.۴ برادر، یک عمو و دو پسرعموی من به شهادت رسیده‌اند.

قریشی ادامه داد: یکی از برادرهایم در تظاهرات انقلاب اسلامی و مابقی در عملیات‌های جنگی به شهادت رسیدند. لازم است بگویم تمامی شهدای ما بجز شهید مدافع حرمی که پسرعموی من است، در 11 ماه به شهادت رسیدند؛ در حقیقت در یک سال 6 شهید داشتیم.

وی درباره کار ویژه ای که در این مرکز خیریه صورت می‌گیرد، اظهار کرد: نمایشگاه دائمی کفش و لباس رایگان برای خانواده های نیازمند در کشور داریم که در کشور تنها نمایشگاهی است که به این صورت فعالیت می کند. این نمایشگاه در استان البرز است و خانواده های نیازمند در استان البرز به نمایشگاه مراجعه می کنند و کفش و لباس مورد علاقه شان را انتخاب کرده و به صورت رایگان در اختیاار آنها قرار می گیرد. این فضا 250 متر است و بیش از 3 هزار جفت کفش در آنجا وجود دارد؛ در حقیقت همه ارائه کنندگان کفش شغلشان کفاشی است و در زمان مشخصی مغازه هایشان را می‌بندند و به خانواده ها کفش ارائه می کنند.

مدیر مرکز خیریه «فرزندان شاهد» افزود: گردش مالی مجموعه در سال 1400-1401 مبلغی بالغ بر 37میلیارد تومان است که هیچ بخش دولتی به ما کمکی نمی‌کند و همه آن مردمی است. در سال جدید، نزدیک به 2 هزار نفر پوشاک نو اهدا شده و خدمات درمانی و دندانپزشکی بسیار گسترده است.

قریشی  درباره این سوال که آیا این حجم از کار شما را خسته نمی‌کند و آیا خانواده با آن مخالفتی ندارند، گفت: در طول یک ماه شاید 48 ساعت منزل باشم؛ ولی همسر و تمام اعضای خانواده‌ام درگیر این کار هستند. مادرم یکی از ارکان این خیریه است و همه دوستان با خانواده هایشان درگیر این کار هستند.

وی ادامه داد: من معتقدم این نقدترین دعا است و باید دست مردم را بگیریم که خداوند روز قیامت دست ما را بگیرد. علی رغم نام مجموعه این خدمات محدود به خانواده شهدا نیست؛ باید یادآوری کنم که راه پدرمان تمام نشده است و الان نیز باید برای مردم کار کنیم.

مدیر مرکز خیریه «فرزندان شاهد»  به یکی از دلایل موفقیت مجموعه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه 99درصد این خیریه مردمی است، کارها در پروسه بروکراسی اداری نمی افتد و اگر کسی دنبال وام است به راحت‌ترین روش ممکن وام می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha