کد خبر 200294
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲

استاندار قزوین: تأمین اجتماعی کیفیت خدمت‌رسانی خود به کارگران را بازبینی کند

استاندار قزوین: تأمین اجتماعی کیفیت خدمت‌رسانی خود به کارگران را بازبینی کند

اداره‌کل تأمین اجتماعی استان باید در فرآیندهای کیفی خدمت‌رسانی به جامعه کارگری بازبینی کند.

به گزارش گروه استان های حیات؛ محمدمهدی اعلایی امشب در نشست با تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی استان و  نمایندگان مراجع حل اختلاف کارگری و کارفرمایی استان که در سالن جلسات یکی از شرکت‌های قطعه‌ساز صورت گرفت، اظهار داشت: با محدود شدن جمعیت منابع انسانی و نیروی کار رقابت برای جذب نیروی کار بین واحدهای تولیدی ایجاد شده و به همین خاطر باید درآمد و خدمات رفاهی کارگران بیشتر شود.

وی با یادآوری اینکه سرمایه، نیروی کار و فناوری 3 مؤلفه اصلی تولید هستند، اضافه کرد: در این میان سرمایه و فناوری هم باز به توان مدیریتی و ارزش‌آفرینی انسان به عنوان نیروی کار برمی‌گردند و به همین خاطر اساس ایجاد تولیدات و ارزش افزوده انسان و نیروی کار است.  هر جایی که به تولید، درآمد، ایجاد ارزش افزوده، پویایی، توسعه و تعالی اقتصاد اشاره می‌کنیم، باید بدانیم که تحقق این موارد به دست کارگران اتفاق می‌افتد. 

اعلایی با بیان اینکه تحولات در حوزه اشتغال توسط کارگران و نیروی کار رقم می‌خورد، ادامه داد: امروز کار کارگران هم فقط بعد یدی و دستی ندارد، بلکه در شرایط رقابتی امروز توجه به ابتکار، خلاقیت، مهارت، تحول‌آفرینی و کارآفرینی نیروی کار باید در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: امروز برخی بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی در تأمین نیروی کار با مشکل مواجه هستند و به همین خاطر خواست کارفرمایان باید این باشد که شرایط کاری در واحدها و بنگاه‌های خود را ارتقا دهند. اگر غیر از این باشد، افراد به جای اینکه کارگری در بخش صنعت و تولید را انتخاب کنند، به سراغ شغل‌های جایگزین در سایر بخش‌ها می‌روند.

استاندار قزوین با بیان اینکه کارفرمایان ما ادعا می‌کنند که مایل هستند شرایط رفاهی بهتری برای کارگران فراهم کنند، گفت: آن دسته از بنگاه‌های اقتصادی استان قزوین که ارزش افزوده بالایی تولید می‌کنند و از فناوری به‌روز و کارآمد، مدیریت قوی و بهره‌وری بالا برخوردار هستند، به طور طبیعی به سمت تعامل و فهم مشترک با کارگران می‌روند.

اعلایی با یادآوری اینکه وزن استان قزوین در حوزه تولید و اقتصاد بیشتر از وزن جمعیتی و جغرافیایی این استان است، افزود: اگر سیاست‌گذاری و رایزنی‌های درستی در حوزه کارگری داشته باشیم، می‌توانیم برای کل کشور نقش‌آفرینی مثبت داشته باشیم.

استاندار قزوین با اشاره به انتقادات کارگران از سازمان تأمین اجتماعی و اداره‌کل کار و تعاون استان قزوین تصریح کرد: بنابراین اداره‌کل تأمین اجتماعی استان باید در فرآیندهای کیفی خدمت‌رسانی به جامعه کارگری را بازبینی کنند.

وی افزود: فردی که در این دستگاه‌ها پشت میز نشسته، باید نگاه جانبداری به کسانی داشته باشد که به او مراجعه می‌کنند و نباید این‌گونه باشد که همواره به دنبال راه‌هایی باشیم تا خواسته‌های مردم و کارگران را رد کنیم. باید برعکس عمل کنیم و به دنبال این باشیم که راهی پیدا کنیم که به کارگران کمک کنیم. چرا که سازمان تأمین اجتماعی یک مجموعه حاکمیتی صرف نیست و با توجه به اینکه نهاد عمومی غیردولتی است و به همین خاطر بقای این سازمان به کار کردن کارگران و پرداخت کردن حق بیمه از سوی کارفرمایان وابسته است.

سوانح کاری منجر به فوت 40 درصد کاهش یافت

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین هم در این جلسه با بیان اینکه 59 هزار بنگاه اقتصادی در استان مشمول قانون کار هستند، گفت: از این تعداد 3600 بنگاه واحد تولیدی و صنعتی هستند که در عرصه صنعت و معدن فعال هستند و همچنین 5 هزار واحد کشاورزی و حدود 50 هزار واحد صنفی هم در استان قزوین داریم.

عین‌الله کشاورز ترک با بیان اینکه همه این واحدها در راستای صیانت از نیروی کار وظایفی دارند، اضافه کرد: سال گذشته 9 هزار و 100 فقره بازرسی از واحدهای یادشده داشتیم که 165 هزار نفر از نیروهای کار استان قزوین پایش شدند.

وی ادامه داد: در سال گذشته کاهش 16 درصدی حوادث ناشی از کار را داشتیم و همچنین حوادث و سوانح کاری منجر به فوت 40 درصد کاهش یافت. باز هم آمارهای ما بالاست و تلاش می‌کنیم در سال جاری به دنبال این هستیم که وضعیت حوادث کار را با آموزش و پیشگیری بهتر کنیم. 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه عمده جمعیت استان قزوین را کارگران شکل می‌دهد، گفت: به همین خاطر سیاست‌های اقتصادی استان قزوین باید به سمت توسعه رفاه در جامعه کارگری متمایل شود و به همین خاطر به دنبال راه‌اندازی یک بیمارستان تخصصی برای کارگران در شهرستان البرز هستیم.

کشاورز ترک افزود: فضای جامعه کارگری ما نیازمند خدمات درمانی ویژه با بهره‌گیری از بیمه تأمین‌ اجتماعی است که در این حوزه باید بیمارستان‌های خصوصی را وادار به خدمت‌رسانی درست به کارگران کنیم و نمی‌توانیم کارگران را بعد از این همه زحمت و تلاش در عرصه تولید با خدمات درمانی گران‌قیمت تنها رها کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha