کد خبر 200228
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶

نخستین دفتر انجمن دوستی ایران و چین در بوشهر افتتاح شد

نخستین دفتر انجمن دوستی ایران و چین در بوشهر افتتاح شد

با حضور رئیس انجمن دوستی ایران و چین، استاندار بوشهر و مسئولان محلی، نخستین دفتر انجمن دوستی ایران و چین در سطح کشور در بوشهر افتتاح شد.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ رئیس انجمن دوستی ایران و چین روز یکشنبه در آیین افتتاح نخستین دفتر انجمن دوستی ایران و چین در بوشهر اظهار کرد: این انجمن آماده است تا برای جذب سرمایه‌گذاران به اجرای پروژه‌های زیربنایی استان بوشهر تلاش کند که تعریف پروژه‌ها از استان بوشهر صورت می‌گیرد.

علاء‌الدین بروجردی افزود: به پیشنهاد استاندار بوشهر قرار است هفته آینده نشستی در تهران برگزار شود تا برای شتاب‌بخشی به سرمایه‌گذاری چین در تکمیل راه‌آهن بوشهر- شیراز بحث و گفت‌وگو شود.

وی ارتباطات خوب این انجمن با چین را فرصتی تاریخی دانست و گفت: باید با فعال‌کردن شرکت‌های چینی برای سرمایه‌گذاری در ایران و استان بوشهر از این فرصت تاریخی استفاده کنیم.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین ادامه داد: اگر کشور دچار بحران در تصمیم‌گیری باشد سرمایه‌گذاران خارجی معطل نمی‌مانند و فرصت‌های ارزشمندی برای کشور از دست می‌رود.

بروجردی یادآور شد: چهار سال پیش قرار بود خط آهن سریع‌السیر با سرمایه‌گذاری چین در ایران احداث شود و هیاتی نیز به تهران اعزام و با رئیس بانک مرکزی وقت ملاقات کردند اما به سبب تاخیر در تصمیم‌گیری، این سرمایه‌گذاری در کشور عربستان انجام و این خط آهن ۳۵۰ کیلومتر با ظرفیت انتقال ۶۰ میلیون مسافر راه‌اندازی شد.

وی بیان کرد: چین جمعیت ۱۵۰ میلیون گردشگر در سال را دارد که اگر یک درصد از این افراد برای سفر به ایران جذب شوند، منجر به رشد قابل توجه اقتصاد گردشگری کشور می‌شود.

بروجردی اضافه کرد: در نگاه نخست زیرساخت‌های کشور بویژه در استان بوشهر برای جذب گردشگران چینی ضعیف است و باید در زمینه ایجاد امکانات و مبلمان شهری این استان اقدامات جدی انجام شود.

ضرورت توسعه روابط ایران با چین، روسیه و هند روشن است.

نخستین دفتر انجمن دوستی ایران و چین در بوشهر افتتاح شد

استاندار بوشهر در این نشست گفت: ضرورت افزایش ارتباطات کشور ایران و استان بوشهر با چین، هند و روسیه روشن است و دارای یک پیشینه تاریخی است.

احمدی محمدی‌زاده اظهار کرد: چین از سال‌ها پیش به دنبال سرمایه‌گذاری در استان بوشهر بوده اما شرایط آن مهیا نشده بود که اکنون با راه‌اندازی دفتر انجمن دوستی ایران و چین و تلاش‌های این انجمن زمینه فراهم شده است.

وی افزود: گزینش بوشهر به عنوان میزبان نخستین دفتر انجمن دوستی ایران و چین انتخاب درست و حساب‌شده‌ای بود چرا که این استان منشا هر ارتباطی میان این دو کشور است.

استاندار بوشهر با اشاره به ضرورت راه‌اندازی زبان چینی در سطح دانشگاه اعلام کرد: اکنون ۲ ترم است که رشته زبان چینی در دانشگاه آزاد بوشهر راه‌اندازی شده و اقدام به پذیرش دانشجو کرده است.

نخستین دفتر انجمن دوستی ایران و چین در بوشهر افتتاح شد

محمدی‌زاده تصریح کرد: در زمان حاضر ۲۱ واحد پتروشیمی در این استان فعال است که ۳۰ تن تولید دارد و ۱۸ واحد نیز در دست ساخت است.

وی گفت: در زمان حاضر مواد اولیه پتروشیمی از استان بوشهر با ارزش ۳۰۰ دلار صادر و همان محصول به اشکال مختلف به ارزش تا یکهزار و ۲۰۰ میلیون دلار وارد می‌شود؛ بنابراین راه‌اندازی صنایع پایین دستی نفت و گاز در استان بوشهر ضمن این که از خام‌فروشی جلوگیری و ارزش افزوده مناسبی به محصولات تولیدی در داخل کشور می دهد، مشکل اشتغال و اقتصاد کشور را حل می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha