کد خبر 200118
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶

دبیر شورای عالی توسعه سواحل مکران:

طرح تدقیق سواحل باید مبنای مطالعات سواحل مکران باشد

طرح تدقیق سواحل باید مبنای مطالعات سواحل مکران باشد

دبیر شورای عالی توسعه سواحل مکران گفت: طرح تدقیق سواحل سازمان بنادر ودریانوردی باید مبنای تمام پروژه‌هایی مطالعاتی در حال انجام در سواحل مکران قرار بگیرد.

 به گزارش گروه استان های حیات؛ حسین دهقان صبح امروز (۱۰ اردیبهشت ماه) در بازدید از بندر شهید رجایی با اشاره به طرح تدقیق سواحل که توسط سازمان بنادر و دریانوردی انجام گرفته گفت : این طرح باید مبنای تمام  پروژه‌های مطالعاتی  درحال انجام در سواحل مکران قرار گیرد

وی ادامه داد: باید اثر زیست محیطی و هم استانداردهای مدیریت جامع سواحل به عنوان مشخصات مبانی اولیه طراحی و بارگذاری در منطقه مورد توجه قرار گیرد.

نماینده ویژه رئیس جمهور در شورای توسعه سواحل مکران در ادامه با اشاره به اینکه توسعه سواحل مکران مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، گفت: دولت سیزدهم گام‌های بلندی را برای توسعه سواحل مَکُران برداشته است که امیدواریم بتوانیم آن‌ها را عملیاتی کنیم.

سردار دهقان گفت: طی سال‌های گذشته حوزه سواحل مکران و بهره‌گیری از ظرفیت‌های اساسی دراین منطقه که می‌تواند سهم قابل توجهی در اقتصاد ملی به خود اختصاص دهد، مطرح شده ولی نتیجه مطلوب نداشته است.

به گفته دبیر شورای عالی توسعه سواحل مکران؛ در دولت‌های گذشته یکسری از اقدامات اولیه صورت گرفته است اما بیشتر در زمینه توسعه اسناد بوده و منجر به کار خاص عملیاتی نشده که در دولت سیزدهم چند گام بزرگ برداشته شده که امیدواریم بتوانیم آن‌ها را عملیاتی کرده و نتیجه مطلوب آن را در سطح محلی، ملی و فراتر از آن شاهد باشیم.

وی بیان کرد: نخست هدف این است که برنامه بلند مدت توسعه ای داشته باشیم که صرف توسعه تنها این نباشد که اقدامات انجام شده در حد انجام موارد اسنادی  باشد بلکه در جنبه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، بومی و زیست محیطی و به خصوص با یک نگاه فراملی آن را ببینیم.

نماینده ویژه رییس جمهور در شورای توسعه سواحل مکران با اشاره به اینکه ما می توانیم این منطقه (سواحل مکران) را تبدیل به قطب «هاب» در چند زمینه در سطح منطقه و حتی بین‌الملل تبدیل کنیم، اظهار کرد: توسعه از این منظر که یک توسعه همه جانبه‌ای ببینیم.

سردار دهقان اضافه کرد: همچنین براساس تجربه‌های گذشته‌ای که در بحث سرمایه‌گذاری صنعتی مثل عسلویه داریم، کاستی‌های آن دیگر در این منطقه تکرار نشود که این مهم در برنامه دیده شده و به گونه‌ای که ما مولفه هایی را مورد توجه قرار دادیم که تامین کننده توسعه مطلوب، متعادل و متوازن در زمینه‌های مختلف است.

وی ابراز کرد: بحث دوم در توسعه سواحل مکران این است که اگر این برنامه انجام می‌شد سازوکارهای لازم برای اجرایی سازی آن اعم از جنبه‌های قانونی، مقررات و دستورالعمل‌ها و هم نهادسازی بوده که این موضوع نیز باید متناسب با طرح توسعه انجام می‌شد.

دبیر شورای عالی توسعه سواحل مکران گفت: یک فرصت قانونی جدی هم داریم که در ماده ۶۸ احکام دائمی برنامه توسعه کشور به آن پرداخته شده که در آن ماده توسعه در این منطقه (سواحل مکران) به‌خصوص با نگاه اقتصاد مقاومتی به اقتصاد دریامحور و آن سهمی که این منطقه می‌تواند در اقتصاد ملی داشته باشد پیش بینی شده که آن هم باید اساسنامه برای آن تهیه می‌شد تا به تصویب مجلس برسد.

سردار دهقان خاطرنشان کرد: خوشبختانه اساسنامه تهیه شده و در مرحله نهایی دولت است که امیدواریم بتوانیم هرچه سریع تر آن را اجرایی کنیم اما در کنار این، بحث بر این بود که ما بتوانیم در قالب بودجه سنواتی برنامه هفتم توسعه و توسعه سیاست اقتصاد دریا محور که امروز در دستورکار مجمع است همه فرصت‌ها یا همه آن امتیازات یا احکامی که می‌تواند موید و تاثیرگذار فضای توسعه منطقه باشد را هم ببینم.

نماینده ویژه رییس جمهور در شورای توسعه سواحل مکران ابراز کرد: ما زمان زیادی برای اینکه بتوانیم از این گنج عظیم و پنهان سواحل مکران برداشت کرده و آن را اختیار مردم استان و کشور قرار دهیم، نداریم.

وی با بیان اینکه رقبای منطقه ما به شدت در این حوزه ها کار می‌کنند و به دنبال این هستند که فرصت‌ها را از ما بگیرند، ابراز امیدواری کرد که با همت بلند دولت سیزدهم بتوانیم از این فضای مثبت روانی در سطح ملی، منطقه‌ای اتفاقات مثبتی را رقم بزنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha