کد خبر 200102
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶

گزارش زنده «حیات» از استیضاح وزیر صمت؛

تصمیم‌گیری حساس مجلس

تصمیم‌گیری حساس مجلس

بررسی طرح استیضاح وزیر صمت آغاز شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ صحن علنی مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه 1402/2/10) با ریاست دکتر محمد باقر قالیباف آغاز شد.

بهارستان نشینان امروز میزبان محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلام،   حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، رضا فاطمی امین وزیر صمت هستند.

بررسی طرح استیضاح وزیر صمت آغاز شد.

جلسه امروز صحن علنی مجلس شورای اسلامی در خصوص استیضاح وزیر صمت، با نظرات موافق و مخالف نمایندگان و نیز دفاعیه فاطمی امین در این خصوص روبرو شد.

موافقان استیضاح وزیر صمت چه گفتند

در این جلسه نظری خانقاه با اشاره به افزایش قیمت خودرو گفت: برگزاری جلسه استیضاح وزیر صمت، مخالفت با کلیات عملکرد دولت نبوده، بلکه در راستای کمک به دولت برای علاج گرفتاری‌ها است.

همچنین روح الله حضرت پور در استیضاح وزیر صمت تصریح کرد: امروز در مجلس گردن کلفت‌های بازار خودرو و تولیدکنندگان تابوت‌های مرگ را استیضاح می‌کنیم.

در ادامه سید احمد رسولی نژاد با بیان اینکه استیضاح وزیر صمت این بار با 9 بند در 4 محور است، گفت: با توجه به اهمیت تولید خودرو، یکی از این محورها مربوط به موضوع خودرو بوده و محور بعدی سایر تولیدات، تجارت، بازار خارجی و آخرین محور مربوط به نیروی انسانی و بکارگیری مدیران ضعیف و ناکارآمد است.

صنعت خودرو سازی بیماری مزمن دارد

در ادامه جلسه استیضاح وزیر صمت فاطمی امین برای دفاع از عملکرد خود به پشت تریبون رفت. وی در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با سلام و درود خدمت پیشگاه بارگاه امام رضا افزود: انتشار خبر کذب، اتهام بزرگی است که دولت و مجلس را به چالش وارد کرده و حیثیت این دو رکن اساسی را زیر سوال می‌برد، لذا در حضور نمایندگان مردم اعلام می‌کنم که فاطمی امین آلوده به فساد نشده است.

وی در ادامه با تذکر به علیرضا بیگی نسبت به معرفی یک خودرو به یک نماینده اعلام کرد: با اعلام خبر کذب رابطه دولت و مجلس را تخریب نکنید.

وزیر صمت گفت: خودرو سازی که امروز تلاش می‌کند معاون وزیر را بزند؛ مافیای خودرو است.

فاطمی امین با بیان اینکه چه کسانی از استیضاح خوشحال می‌شوند، گفت: استیضاح را امروز مانند تیغ نمایان کرده‌اند، آیا اینجا قتلگاه است. چرا دو قطبی سازی را برای برد و باخت وزیر یا مجلس نمایان کرده‌ایم؟

وی با بیان اینکه من مسئول و پاسخگوی عملکرد خود هستم، افزود: دولت مردمی و مجلس انقلابی با هم برای اداره کشور تلاش می‌کنند و این تعبیرات زیبنده جمهوری اسلامی نیست.

وزیر صمت تصریح کرد: صنعت خودرو سازی بیماری مزمن داشته  و دولت برای آن برنامه چهارساله دارد، لذا دو مسیر را می‌توانم در نظر بگیرم؛ یک فرافکنی وکوتاهی کردن و ایجاد محبوبیت کذب، دوم وارد شدن به میدان و حل مسائل زیر ساختی که نشانه بهبودی، آن آشکار است.

وی افزود: اگر صنعت خودرو را امروز با سالیان قبل مقایسه کنید در رشد تورم، شاهد کاهش تورم قیمت خودرو هستید که در پایان سال 1401 کمتر از هزار خودرو ناقص در پارکینگ‌ها داشته‌ایم که با رویکرد داخلی سازی و اعتماد به جوانان و دانشمندان و موسسات دانش بنیان را در پیش داشته‌ایم که این خنثی سازی تحریم ها رد صنعت خودرو سازی است.

فاطمی امین تصریح کرد: آیا افزایش قیمت ارز در خدمت وزیر صنعت است؟ قیمت‌ها در گرو نوسانات قیمت ارز است که با افزایش تولید و تقویت واردات توانسته‌ایم قیمت‌ها را نسبت به سالهای قبل کنترل کنیم

وزیر صمت در ادامه افزود: واردات خودرو های خارجی  متوقف شده بود که با آیین نامه‌های تبین شده با موافقت روبرو شد و امروز می‌توانیم با صراحت اعلام کنیم، واردات خودرو به کشور آغاز شده است و روز گذشته خودرو های خارجی از گمرک خارج شد. البته لازم به ذکر است، واردات خودروهای خارجی که به دلایل مختلف، مدت زیادی به دلیل مشکلات حاکم، در گمرک می‌ماند، طی جلسات و دستور عمل‌های اعلام شده، برای ترخیص سریع تر اعمال شود.

فاطمی امین گفت: امروز قیمت خودرو، بر اساس قیمت موجود در بازار اعلام می شود که این اشتباه است، در صنعت خودرو سازی افراد پشت پرده ضربات خود را به بدنه خودرو سازی زده‌اند و امروز منتظر نتیجه آن هستند.

وزیر صمت در ادامه تصریح کرد: بازار عرضه و تقاضا سبب افزایش قیمت‌ها شده است که اگر فروردین 1401 و فروردین 1402 را با هم مقایسه کنیم، شاهد 57 درصد رشد تولید خودرو و حدود 100 میلیون تومان کاهش قیمت در بازار خودرو هستیم.

رئیس جمهور برای دفاع از وزیر صمت به صحن مجلس آمد

رئیس جمهور با تبریک سال نو به نمایندگان مردم و تبریک روز معلم، خدمت معلمان عزیز و  همچنین روز کارگر  را به کارگران مخلص و با بصیرت، تبریک گفت.

سید ابراهیم رئیسی در خصوص استیضاح وزیر صمت اظهارکرد: از سال 1396 تا به امروز 6 وزیر و سرپرست در وزارت صمت تغییر کرده که این در حالی است که ثبات در وزارتخانه بسیار مهم است، با توجه به اینکه تولید کنندگان در بخش‌های معدن و تجارت خواستار ثبات، برای ایجاد تصمیم گیری‌های مهم در وزارتخانه شده‌اند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بعد از ورود وزیر صمت به وزارتخانه در چندماه اول با استیضاح روبرو شد، گفت: در حالی این اتفاق افتاد که وزیر تازه با وزارتخانه آشنا شده بود و این طرح استیضاح و سوال از عملکرد نمی‌تواند کامل باشد، وزیر در دور قبل طوری استیضاح شد که دوباره بعد از پرسش و پاسخ‌ها با رای اعتماد نمایندگان روبرو شد.

آغاز نوبت دوم بررسی طرح استیضاح وزیر صمت

صحن علنی مجلس شورای اسلامی ساعت 13:12دقیقه در ادامه بررسی طرح استیضاح وزیر صمت کار خود را آغاز کرد.

رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن، تجارت در صحن علنی مجلس به سوال نمایندگان پاسخ داد:

وزیر صمت با عذرخواهی از احد آزادی خواه تصریح کرد: نام برده شده، مربوطه به حوزه انتخابی ایشان نبوده و اگر سوء تفاهمی پیش آمده عذر خواهم.

وی با اشاره به، به حق بودن گلایه رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان از وضعیت معدن گلایه‌مند بودند اما در جلسه‌ای که با حضور مسئولان نظام برگزار شد، رهبر معظم انقلاب از پیشرفت وضعیت معادن احساس خرسندی کردند.

وزیر صمت اظهار کرد: گزارش بانک مرکزی نسبت به رشد شرکت‌ها و معادن در سر جمع همه شرکت‌ها 7/12 درصد رشد و سرجمع کل صنایع بورسی و صنعتی 8/12 درصد رشد داشته که نسبت به سال‌های گذشته، از سال 1398 رشد بالای 8 درصد، بی نظیر بوده است.

وی با بیان اینکه من نیز منتقد قیمت خودرو هستم، گفت: افزایش قیمت خودرو در بازار به لحاظ تولید کم و تقاضای زیاد است.

فاطمی امین با اشاره به نوسان قیمت ارز و دلار گفت: افزایش ارز در بازار در حوزه  وزیر نیست اما در قیمت‌های این وزارتخانه موثر است.

وزیر صمت با اشاره به قیمت های ریالی برق، آب و گاز گفت: افزایش قیمت‌ها در صنعت، به دلار است اما در کشور معیار، برای همه کالاها ریال است که این در حوزه صنعت، معدن، تجارت تاثیر خود را به صورت پلکانی خواهد داشت، براین اساس وزارت صمت 30 درصد، اقتصاد کشور را پوشش می‌دهد ولی 90 درصد از رشته‌های مختلف زیر مجموعه‌ای همین وزارتخانه هستند که کل فعالیت‌ها را می‌شود به 1/3درصد، باتوجه به تعویض 5 وزیر در این حوزه دانست.

وی دلیل اینکه چرا امروز مردم رشد 8 درصدی را احساس نمی‌کنند، گفت: طبق بیانات رهبری، کشور در دهه 90 رشد اقتصادی پایین‌تر از 1 درصد را داشته که این یعنی درآمد بالا نبوده، اما تورم افزایش داشته است و ما امروز وارث، عدم رشد اقتصادی، سال‌های قبل هستیم.

فاطمی امین با اشاره به اینکه در سال 1401 تا به امروز رشد خوبی در وزارتخانه صنعت و معدن داشته‌ایم، گفت: پایه رشد اقتصادی، تولید بالا است.

وزیر صمت تصریح کرد : اگر نتوانستم در زمان جنگ حضور داشته باشم تا در میدان‌های جنگ مبارزه کنم اما امروز خوشحالم که در سنی هستم که در آغاز گام دوم انقلاب، مشغول خدمت به مردم بوده‌ام لذا دولت و مجلس تفکیک شده نیستند و در کنار هم با همدلی و همراهی می‌توانند، موفق عمل کنند. براین اساس از خداوند برای همه آرزوی توفیق دارم.

عدم رای اعتماد بهارستان نشینان به وزیر صمت

صحن علنی مجلس شورای اسلامی در شیفت عصر روز یکشنبه 1402/2/10 با حضور 272 نماینده برای استیضاح وزیر صمت تشکیل جلسه داد و نهایتا نمایندگان مردم با 162 رای موافق، 102 رای مخالف، 6 رای باطله، 2 رای ممتنع به فاطمی امین رای اعتماد ندادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha