کد خبر 200081
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶

احتمال خطر آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها در ۱۳ استان کشور

احتمال خطر آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها در ۱۳ استان کشور

سازمان هواشناسی با صدور هشداری نسبت به تشدید سامانه بارشی، آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها در ۱۳ استان کشور خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی، رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در نقاط مستعد گردوخاک در برخی نواحی تگرگ از شنبه تا دوشنبه( ۹ تا ۱۱ اردیبهشت) خبر داد.

این شرایط جوی روز شنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، شرق و جنوب سیستان و بلوچستان، غرب خراسان جنوبی، شمال یزد و دامنه و ارتفاعات کرمان، یکشنبه در خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، شمال سمنان و شرق خراسان شمالی و دوشنبه در اردبیل، شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، ارتفاعات استان‌های البرز، تهران، مازندران و سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمال و شرق سیستان و بلوچستان مورد انتظار است.

بر اثر این مخاطره جوی لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی  را توصیه می‌کند.

این سازمان در ادامه با صدور هشدار نارنجی رنگی دیگر از افزایش سرعت وزش باد شدید با جهت شمال غربی - جنوب غربی و ارتفاع امواج بین ۱.۵ تا ۲.۵ متر در ساحل و دور از ساحل از بعد از ظهر دوشنبه تا اواخر وقت جمعه ( ۱۱ تا ۱۵ اردیبهشت) در خلیج فارس و تنگه هرمز، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر و هرمزگان خبر داد.

براثر این مخاطره جوی غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک، تفریحی، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه ، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و تاسیسات دریایی دور از انتظارنیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی اجتناب از عملیات تفریحی به‌ویژه غواصی و شنا، محدودیت در سفرهای دریایی با شناور سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی به‌ویژه در فراساحل را توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha