کد خبر 167768
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴

پلیس راهور پایتخت خبر داد؛

بزرگراه‌های آزادگان، امام علی(ع) و شهید یاسینی در صدر تصادفات پایتخت

بزرگراه‌های آزادگان، امام علی(ع) و شهید یاسینی در صدر تصادفات پایتخت

طبق اعلام سرکلانتر پلیس بزرگراه‌های پلیس راهور پایتخت، بزرگراه‌های آزادگان، امام علی(ع) و شهید یاسینی در صدر تصادفات پایتخت قرار گرفتند.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، سرهنگ حمید حمیدی سرکلانتر پلیس بزرگراه‌های پلیس راهور تهران با اشاره به وضعیت تصادفات در بزرگراه‌های پایتخت گفت: از مجموع تصادفاتی که در سال 1401 در بزرگراه‌ها به وقوع پیوست حدود 84 درصد خسارتی، 15 درصد به صورت جرحی و کمتر از یک درصد به صورت فوتی اتفاق افتاد.

وی افزود: 21 درصد از تصادفات در شب و حدود 79 درصد از تصادفات در روز رخ داده؛ هرچند که شدت تصادفات در شب‌ها به مراتب بالاتر و سنگین‌تر از روز بوده است؛ همچنین اکثر تصادفات جرحی و فوتی بزرگراه‌ها در شب اتفاق افتاده است که خلوتی معابر و سرعت بالا می‌تواند از علل وقوع آن باشد.

سرهنگ حمیدی گفت: در خصوص قصور وسایل نقلیه، سواری‌ها رتبه اول را داشته و رتبه دوم به وانت‌ها تعلق دارد که در 1500 فقره از تصادفات 1401 این وانت بارها بودند که مقصر شناخته شدند؛ رتبه سوم این آمار مربوط به کامیون‌ها و کشنده‌ها و رتبه چهارم نیز به موتورسیکلت‌ها باز می‌گردد.

سرکلانتر پلیس بزرگراه‌های پلیس راهور تهران بزرگ گفت: محورها و بزرگراه‌هایی که در سال 1401 بیشترین تصادفات را داشته‌اند به ترتیب بزرگراه آزادگان، بزرگراه امام علی (ع) و شهید یاسینی بوده و مهم‌ترین و اصلی‌ترین علل تصادفات در بزرگراه‌ها عدم توجه به جلو است که می‌توان گفت نیمی از علل تصادفات حدود 49 درصد را شامل می‌شود.

سرهنگ حمیدی گفت: در سال گذشته 16 درصد از تصادفات به علت عدم رعایت فاصله طولی، 15 درصد به دلیل تغییر مسیر ناگهانی و 5 درصد نیز به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه و 15 درصد نیز به سایر علل باز می‌گردد.

سرکلانتر پلیس بزرگراه‌های پلیس راهور تهران بزرگ تصریح کرد: صحبت با تلفن همراه، صحبت کردن با سرنشینان حین رانندگی، خوردن و آشامیدن و استعمال دخانیات می‌تواند جزو مصادیق عدم توجه به جلو باشد.

سرهنگ حمیدی گفت: توقف در بزرگراه‌ها علل مختلفی دارد از جمله نقص فنی خودرو، سوار و پیاده کردن مسافرین و صحبت با تلفن همراه؛ البته معضل صحبت با تلفن همراه در حین رانندگی در همه جا دیده شده و در اکثر تصادفات نقش دارد.

وی افزود: راننده در بزرگراه در محل ناامنی متوقف شده و شروع به صحبت با تلفن همراه می‌کند و همین اقدام باعث تصادف می‌شود.

سرکلانتر پلیس بزرگراه‌های پلیس راهور تهران بزرگ گفت: هنگامی که مسافران به صورت ناگهانی درب خودرو را باز می‌کنند می‌تواند باعث بروز حوادث و تصادفات شود که در سال گذشته 110 فقره تصادف به همین علت بود که باز کردن درب به صورت ناگهانی در حاشیه بزرگراه علت آن بود که 40 درصد از این 110 فقره تصادف منجر به فوت شد.

وی افزود: توصیه پلیس به رانندگان این است که به هیچ عنوان در حاشیه بزرگراه‌ها توقف نکرده و بر روی خطوط هاشور نروند چرا که این خطوط خط اضطرار بوده و برای توقف و تردد نیست و محل تردد خودروهای امدادی است.

سرهنگ حمیدی گفت: دنده عقب گرفتن در بزرگراه‌ها می‌تواند علل گوناگونی داشته باشد از جمله نقص تابلو یا حواس‌پرتی رانندگان و یا استفاده از تلفن همراه و صحبت کردن با سرنشینان که هر کدام از این موارد خطرات خاص خود را دارند.

وی افزود: یکی دیگر از این موارد عدم آشنایی راننده با راه است که می‌توان در این خصوص به استفاده از مسیریاب‌ها قبل از حرکت اشاره کرد که راننده قبل از حرکت مسیر خود را به دقت و دقیق از این طریق مشخص کند.

سرهنگ حمیدی گفت: در سال گذشته 406 فقره تصادف به علت حرکت با دنده عقب در سطح بزرگراه‌های شهر تهران داشتیم که 80 فقره از آن منجر به جرح و فوت شد.

سرکلانتر پلیس بزرگراه‌های پلیس راهور تهران بزرگ گفت: مابقی تصادفاتی که اتفاق افتاد منجر به خسارت‌های بسیار شدید شد زیرا تصادفات دنده عقب مانند تصادفات شاخ به شاخ بوده و فرآیند دو نیرو بسیار زیاد است که منجر به خسارت و جراحت بسیار بالا می‌شود.

برچسب‌ها