کد خبر 167764
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱

روایت تصویری زندگی «شهیدحجت‌الاسلام سید عبدالکریم»

روایت تصویری زندگی «شهیدحجت‌الاسلام سید عبدالکریم»

شهید حجت‌الاسلام سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد روحانی و مخالف حکومت پهلوی بود که پس از پیروزی انقلاب در تاریخ هفت مهر 1360 توسط گروهک منافقین در مشهد ترور و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ شهید «حجت‌الاسلام سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد» در تاریخ  5 مرداد 1311 در بهشهر استان مازندران متولد شد.

وی روحانی و مخالف حکومت پهلوی بود، پدرش مغازه نفت فروشی داشت و با درآمد مختصری که حاصل تلاش فراوانش بود، مخارج زندگی را تأمین می‌کرد. مادر شهید هاشمی‌نژاد «ساره» نام داشت که با دل سوزی و محبت فراوان به تربیت و پرورش وی پرداخت.

سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد روحانی و مخالف حکومت پهلوی بود، فعالیت های سازمان یافته سیاسی شهید هاشمی‌نژاد پیش از سال 1340 آغاز شد. او در منابر و سخنرانی ها و جلسات مخفی و آشکار، به شدت از رژیم شاه انتقاد می کرد. بارها به شهربانی احضار شد و او را تهدید کردند، ولی وی به فعالیت های خود ادامه می داد تا این که در سراسر کشور از رفتن به منبر و سخنرانی منع شد. شهید هاشمی نژاد گرداننده اصلی فعالیت های انقلابی در استان خراسان بود و با شهامت تمام به نشر اعلامیه های تند و صریح بر ضد رژیم با امضای خودشان و شخصیت هایی هم چون حضرت آیت اللّه خامنه ای می پرداخت.

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت اللّه خامنه ای، درباره مبارزات شهید هاشمی‌نژاد بر ضد رژیم ستم شاهی می‌فرماید: «وقتی مبارزات سال 1341 آغاز شد، آقای هاشمی نژاد جزو فعال ترین عناصر مبارز در خراسان بود و در علمای مشهد، او یک عنصر اصلی و فعال محسوب می‌شد. در سال 1342 بود که وی در تهران سخنرانی داشت که پس از آن او را به همراه عده زیادی از دیگر علما و خطبای تهران دستگیر کردند. او مدتی در زندان ماند. این اولین بازداشت او بود. آقای هاشمی نژاد در راه مبارزه، از همان گام های نخست طعم تلخِ آزار و تعقیب و زندان رژیم را چشید ولکن این زجرها همان طور که انتظار می رفت، تأثیری نبخشید، جز آن که او را در راهش استوارتر کند. این واقعیت را می توان در فعالیت های پس از زندان آن بزرگ وار به وضوح مشاهده کرد»

وی پس از پیروزی انقلاب در تاریخ هفت مهر 1360 توسط گروهک منافقین در مشهد ترور و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

آرامگاه این شهید بزرگوار در در دارالسلام حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) قراردارد.

برچسب‌ها