کد خبر 167637
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰

نماز متفاوت رزمندگان در روز عید فطر

نماز متفاوت رزمندگان در روز عید فطر

رزمندگان در دوران جنگ تحمیلی عمدتا مجاهد و مسافر به حساب می‌آمدند و همین موجب می‌شد که آن‌ها روزه نگیرند. با این وجود آنان نیز همانند مردم عادی در سراسر نقاط کشور به اقامه نماز عید فطر اهتمام داشتند.

به گزارش گروه فرهنگی حیات، با فرا رسیدن عید فطر، مسلمانان روزه دار لازم است که در صبح روز عید نماز این روز را اقامه کنند؛ نمازی که در زمان حضور امام (عج) واجب است و در غیبت او نیز مستحب است که به صورت جماعت اقامه شود.

در روزهای جنگ تحمیلی هم رزمندگان همانند مردم عادی به اقامه این نماز اهتمام داشتند. تصویری از روز 21 تیر ماه 1362 به یادگار مانده است که رزمندگان لشگر 27 محمدرسوالله (ص) در حال اقامه این نماز به امامت حجت الاسلام ذوالنور هستند.

*آیا روزه گرفتن برای رزمندگان واجب بود؟
*شهادت با زبان روزه

این تصویر در اردوگاه شهید جنگروی (قلاجه) در جاده اسلام آباد – ایلام و 85 کیلومتری شهر ایلام درست در گردنه قلاجه به ثبت رسیده است.

برگزاری نماز عید فطر در جبهه

نماز عید فطر همانند نماز صبح دو رکعت است، با این تفاوت که به جای سوره توحید در رکعت اول و دوم به ترتیب سوره‌های اعلا و سوره والشمس خوانده می‌شود و در رکعت اول 5 قنوت و رکعت دوم 4 قنوت دارد.

براساس حکم شرعی حضرت امام(ره)، رزمندگانی که در جبهه حضور داشتند، مجاهد و مسافر به حساب می‌آمدند و همین موجب می‌شد که آن‌ها روزه نگیرند مگر عده‌ای محدود که براساس شرایط خاص و موقعیت‌شان می‌توانستند قصد روزه کنند.

برچسب‌ها