کد خبر 167592
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹

آیین‌های وحدت آفرین عیدفطر با حضور میلیونی مسلمانان در پاکستان برگزار شد

آیین‌های وحدت آفرین عیدفطر با حضور میلیونی مسلمانان در پاکستان برگزار شد

میلیون‌ها نفر از مسلمانان پاکستان اعم از شیعه و سنی امروز همزمان با عید سعید فطر در آیین‌های وحدت آفرین این رویداد مذهبی حضور یافته و در شهرهای مختلف نماز عید را اقامه کردند.  

به گزارش گروه سیاسی حیات، مسلمانان پاکستان همانند سایر مسلمانان جهان، عید سعید فطر را به شکرانه یک ماه روزه داری و عبادت خالصانه به درگاه خداوند متعال گرامی داشته و در این روز بهترین آرزوها را برای دیگر مسلمانان به ویژه ملت مظلوم فلسطین از خداوند مسالت کردند.

پاکستانی‌ها صبح امروز با حضور در عیدگاه، مساجد و حسینیه‌ها با اقامه نماز عیدسعید برای سربلندی جهان اسلام، نجات بشریت از جنگ همچنین برای پیروزی مردم فلسطین در نبرد با رژیم اشغالگر صهیونیستی و بهبودی وضعیت مسلمانان کشمیر دعا کردند.

مردم کشورهای اسلامی به ویژه پاکستان عید فطر را نه تنها فرصتی برای طراوات و تازگی بیشتر روح پس از یک ماه روزه داری می‌دانند، بلکه آن را برای شادمانی همگانی، نو شدن لباس، کمک به نیازمندان و دیدار با بزرگان و بستگان مغتنم می‌دانند.

در اسلام‌آباد پایتخت و سایر شهرهای بزرگ پاکستان نمازگزاران عید فطر پس از پایان این سنت وحدت آفرین، با ملت مقاوم فلسطین اعلام همبستگی کردند. گردهمایی بزرگ نماز عید فطر با حضور «عارف علوی» رئیس جمهور پاکستان و هزاران نفر در مسجد فیصل شهر اسلام‌آباد برگزار شد.

رهبران مذهبی در پاکستان با نمایش وحدت و یکپارچگی در حمایت از برادران و خواهران فلسطینی خود، از جهان اسلام خواستند تا با اتحاد و یکصدایی علیه جنایات و اقدامات غیرانسانی حاکمان مستبد صهیونیستی بپاخیزند.

مقامات پاکستانی نیز طی پیام‌هایی به مناسبت عید فطر، برای سربلندی ملت این کشور و همچنین آزادی فلسطین دعا کردند. آنان عید فطر را فرصتی برای امت اسلامی برای یکپارچگی و دعا برای رفاه و سعادت یکدیگر عنوان کردند.

هموطنان ایرانی مقیم پاکستان نیز در شهرهای مختلف این کشور همراه و همدوش با براداران دینی خود نماز عید سعید فطر را در مسجد مجتمع مسکونی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد و خانه‌های فرهنگ ایران در شهرهای کراچی، لاهور، کویته و پیشاور برگزار کردند.

آیین اقامه نماز عید فطر صبح امروز با حضور «سید محمدعلی حسینی» سفیر ایران در پاکستان، جمعی از دیپلمات ها، روسای نهادهای ایرانی به همراه اعضای خانواده خود در مجتمع مسکونی ایرانیان در اسلام آباد برگزار شد.

مسلمانان پاکستانی در نخستین ساعات روز عید فطر که به "عید شیرین" معروف است، با پوشیدن لباس‌های سنتی نظیر شلوار و قمیص (لباس محلی) خود را به مساجد می‌رسانند تا نماز این روز را که وجه اشتراک تمامی پیروان اسلام است به عنوان نماد شکرگذاری خداوند به جای آورند و سپس به یکدیگر شادباش می‌گویند.

زیارت اهل قبور، قرآن خوانی و دعای مغفرت خواندن نیز از دیگر آئین‌های عید فطر در پاکستان است و همچنین مردم این کشور بر اساس سنت‌های دیرینه، عید را کنار اعضای خانواده، خویشاوندان و دوستان سپری می‌کنند.

خانواده‌های پاکستانی به ویژه در مناطق روستایی طبق آداب و رسوم قدیمی سر یک سفره مملو از خوراکی‌ها و شیرینی‌های سنتی گرد هم می‌آیند و معمولا در این روز از میهمانان با خوراکی‌های متنوع و گوناگون پذیرایی می‌کنند.

یکی دیگر از سنت‌های پسندیده و انساندوستانه آیین‌های عید شیرین پاکستانی‌ها، تقسیم شادی‌ها به ویژه با مستمندان است و آن‌ها تلاش می‌کنند پیش و پس از این روز به نیازمندان و خانواده‌های بی‌بضاعت کمک مالی و لباس‌های نو اهدا کنند تا خوشحالی و شادی‌ها هر چه بیشتر همگانی شود.

برچسب‌ها