کد خبر 167571
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۶

برای اقدامات رسانه‌ای قرآنی، نباید معطل نهادهای فرهنگی ماند

برای اقدامات رسانه‌ای قرآنی، نباید معطل نهادهای فرهنگی ماند

دومین نشست از سلسله نشست‌های رویداد بین المللی "قرآن، فرارسانه بشریت"  با حضور جمعی از هنرمندان و اصحاب رسانه کشور برگزار شد. 

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ در ابتدای این نشست، مهدی حاجی، دبیر رویداد، به تشریح موضوع و دغدغه اصلی این سلسله نشست‌ها پرداخت. ایشان در توضیح اهمیت موضوع گفتند:" سیستم رسانه‌ای فعلی ما، هنوز در حالت پسینی است. یعنی صرفا برای اطلاع رسانی استفاده می‌شود. درحالی که سیستم رسانه‌ای غرب، پیشینی است. یعنی کاراکتری را خلق کرده و بعد جامعه را به سمتش حرکت می‌دهد." ایشان در تبیین نوع نگاه رویداد اضافه کردند: " نگاه رسانه‌ای خداوند متعال در قرآن کریم، از نوع پیشینی است. به همین دلیل، ما به دنبال کشف الگوهایی از قرآن کریم هستیم تا بتوانیم در تولیدات از آنها استفاده کنیم." وی هدف اصلی رویداد را تولید ژانر به صورت آکادمیک و حرفه‌ای از قرآن مجید بیان کرد. 

در ادامه، عطا سلمانیان، مدیرتولید و بازیگر سینما و تلوزیون، از تجربیات عملی خود و همکاری‌هایشان با مرحوم سلحشور گفت :" برای ایجاد یک ژانر، باید سراغ کسانی برویم که در این فضا کار کرده‌اند و به یک مختصاتی رسیده‌اند. مرحوم سلحشور ایجاد این مختصات را با سریال اصحاب کهف شروع کردند و در یوسف پیامبر علیه السلام، به جای خوبی رساندند.  درست است که ایشان کار آکادمیک نکردند ولی صداقتشان، کار را به نتیجه می‌رساند." سلمانیان در تشریح مفهوم صداقت گفت: " مرحوم سلحشور حتی با مسئولین تدارکات هم جوری رفتار می‌کردند که افراد کاملا کار را برای خودشان می‌دیدند. همین مسئله هم باعث می‌شد با وجود اینکه شرایط فنی کار خیلی سنگین و پیچیده نبود ولی کار از لحاظ محتوایی و خروجی بسیار عالی باشد و حس کار به طور کامل دربیاید. درواقع می‌توان گفت ایشان شروع‌کننده این مسیر بودند اما هیچ ادعایی درباره‌اش نداشتند."  ایشان در پایان صحبت‌های خود افزودند:" این دغدغه نیاز به یک متولی بالاتری دارد. در حال حاضر شبکه قرآن، وزارت ارشاد و حتی سازمان تبلیغات مشغول تولیدات قرآنی هستند ولی کسی باید وسط میدان بیاید و این تولید ژانرهای قرآنی را سازماندهی کند تا ان شاءالله نتایج مطلوبی به دست آید." 

ابوالفضل همراه، بازیگر سینما و تلوزیون، دومین سخنران این نشست بودند. وی درباره میزان استفاده اهالی هنر از قرآن کریم گفتند:" هنرهای تجسمی بیشترین استفاده را از کلام وحی برده است. تاجایی که خوشنویسی و نگارگری کاملا با قرآن درهم آمیخته هستند. در مرحله بعدی، هنرهای نمایشی است. حتی چندسالی است که گروه‌هایی با شاخصه صرفا کار قرآنی شناخته می‌شوند. اما در زمینه موسیقی و سینما، خیلی کمتر از این معجزه الهی بهره برده‌ایم." ایشان در تبیین چرایی این مسئله افزودند:" یکی از دلایل مهم، ترس هنرمندان از جامعه منتقدین، علماء و سایر هنرمندان است. باید تلاش کنیم این ترس از بین برود. درواقع باید اجازه دهیم که هنرمندان در این عرصه هم آزمون و خطا داشته باشند."  
وی ادامه داد:" مقام معظم رهبری مدظله العالی، بحث پیوند بین حوزه و هنر را مطرح کردند. زیرا حوزه پژوهش و بنیان علمی دارد و هنرمند، تکنیک. اما هنوز نتوانسته‌ایم این اتفاق را رقم بزنیم و صرفا دو طرف منتقد یکدیگر هستیم." ایشان در انتهای صحبت خود گفتند: "باید تمرکز اصلی‌مان را روی جذب و پرورش نسل جوان هنرمند بگذاریم. کسانی که هم نوع نگاهشان و هم تکنیکشان را رشد داده‌ایم. نباید منتظر جذب یک ستاره باشیم!" 
انسیه شاه‌حسینی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما، به عنوان سومین سخنران نشست گفت:" می‌گویند تاریخ دوبار تکرار می‌شود؛ یک بار به شوخی و یک بار به صورت جدی. اما امروز برای من تاریخ دوبار به صورت جدی تکرار شد. اولین بار زمانی بود که در سال 58 عده‌ای در میدان تجریش راه می‌رفتند و شعار مرگ بر اسرائیل می‌دادند. این شعار در افکار آن زمان، حکم بت‌شکنی را داشت. بار دوم هم امروز است که می‌بینم عده‌ای جمع شده‌اند و از قرآن به عنوان یک فرارسانه برای بشریت صحبت می‌کنند." 

در ادامه نشست، محمود فرهنگ، تهیه‌کننده و کارگردان تئاتر، ضمن بیان تجربیات خود در تئاتر دینی، گفت:" از همان اوایل انقلاب، همه ما دغدغه هنر دینی را داشتیم. اما نکته اینجاست که در این سال‌ها، همیشه نگاهمان به سمت دولت و دستگاه‌های حکومتی بوده است. درصورتی که تاریخ نشان می‌دهد اولین تئاترها و فیلم‌ها، توسط مسیحی‌ها و یهودی‌هایی ساخت شد که خودشان پول روی‌هم گذاشتند و کاری به ساختارهای دولتی نداشتند. حتی در کشور خودمان هم تئاتر با همین هزینه‌های مردمی که ارمنی‌ها جمع می‌کردند، کارش را شروع کرد. برای رسیدن به ساختار مطلوب دینی‌مان، نباید منتظر فعالیت‌های حکومتی باشیم و باید خود مردم کار را شروع کنند. " ایشان در انتهای سخنانشان، به همه هنرمندان دغدغه‌مند در این زمینه توصیه کردند که حداقل روزی یک صفحه قرآن را بخوانند با دیدگاهی صحیح‌تر به فعالیت بپردازند. 
احمد میرعلایی، تهیه‌کننده و کارگردان، سخنران بعدی این نشست بودند. وی در ابتدای صحبت‌هایشان گفتند:" دنیا در هدایت نسل Z مانده است ولی ما باید به دنبال نسل آلفا باشیم و ببینیم چه می‌نویسیم و چه‌کار می‌کنیم. واقعیت این است که قرآن راهکارهای بسیاری برای هدایت نسل Z دارد. برای استفاده از این راهکارها باید اول خودمان قوی شویم و بعد بار علمی بچه‌ها را بالا ببریم." ایشان در اهمیت بحث تربیت نسل جوان هنرمند اضافه کردند:" باید بچه‌ها را به نحوی تربیت کنیم که بتوانند سختی‌های مسیر را تحمل کنند. باید کار تربیتی‌مان از ابتدا قوی و محکم باشد تا هنرمندان جوانمان، زود خسته نشوند و مسیر را ادامه دهند." 
این جلسه با حضور ارزشمند مهمانان دیگری از جمله احمد جولایی، محسن علی اکبری، مسعود عجمی، انوش معظمی، سید میثم هاشم‌زاده و صابر شیخ رضایی در فرهنگسرا نیاوران تهران برگزار شد. در انتها نیز مهمانان نشست از گالری خوشنویسی استاد رجایی هنرمندان جوان بازدید کردند.

برچسب‌ها