کد خبر 167359
۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶

به یاد شهدای ارتش «حیات» گزارش می‌دهد؛

شهید نابغه‌ای که صدام به خونش تشنه بود

 شهید نابغه‌ای که صدام به خونش تشنه بود

شهید اقبالی بیشتر تلمبه‌خانه‌ها و نیروگاه‌های برق عراق را از کار انداخته بود و طرح‌های عملیاتی وی موجب شده بود تا صادرات 350 میلیون تنی نفت عراق به صفر برسد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ شهید «علی اقبالی دوگاهه» اهل رودبار بود. باهوش زیبا و زیرک. به دلیل برخورداری از هوش وافر، آگاهی‌های بالای علمی و مهارت‌های فنی و تخصصی توانست در کمترین زمان ممکن به سطح لیدری ارتقا یافته و سرانجام به ستاد نیروی هوایی در تهران منتقل شود.

سرلشکر خلبان شهید علی اقبالی دوگاهه جوان‌ترین استاد خلبان نیروی هوایی ارتش است که در سن 25 سالگی استاد خلبان جنگنده F-5 و در 27 سالگی با درجه سرگردی جزو افسران ارشد نیروی هوایی ارتش ایران شد.

 در کودکی رویای پرواز در سر می‌پروراند تا اینکه پس از پایان تحصیلاتش در مقطع دیپلم، وارد ارتش شد و در آذرماه 1364 در نیروی هوایی استخدام شد.  

پس از طی آموزش‌های نظامی و موفقیت در آزمون‌های زبان انگلیسی، مهارت‌های فنی و تخصصی، انجام دوره‌های پرواز و پرواز مقدماتی با هواپیمای پاپ و اف-33 در دانشکده پرواز در 25 مرداد 1347 برای تکمیل دوره خلبانی و پرواز با هواپیماهای پیشرفته جت شکاری به همراه دو نفر از دانشجویان به پایگاه هوایی ویلیامز شهر فنیکس ایالت آریزونای آمریکا اعزام شد.

شهید اقبالی پس از بازگشت از این دوره آموزشی در چهارم بهمن 1348 به عنوان افسر خلبان شکاری تاکتیکی فعالیت خود را آغاز کرد.

وي تكميل دوره خلباني را به مدت 220 ساعت در سال 1347در پايگاه هوايي ويليامز شهر فنيكس ايالت آريزوناي امريكا به پايان رساند و كسب رتبه نخست در بين بيش از 400 دانشجوي خلباني از كشورهاي مختلف به عنوان خلبان نمونه اين پايگاه را از آن خود کرد.

امتيازات خلباني كه او در پايگاه ويليامز آمريكا به‌دست آورد شامل ركوردهايي بود كه تا آن زمان هرگز در آن پايگاه هوايي ثبت نشده بود. به طوري كه تمامی اساتيد پرواز هواپيماهاي جنگي آمريكا را شگفت زده کرد و به او لقب سلطان پرواز را داده بودند.

در سال 1348 آموزش هاي تاكتيكي هواپيماي شكاري اف5 را به سرعت گذراند و به عنوان افسرخلبان جنگنده شكاري تاكتيكي اف5 تايگر در گردان 43 شكاري، فعاليت هاي پروازی خود را در پايگاه هوايی دزفول آغاز كرد.

در سال 1351 بين خلبانان تمام پايگاه ها در پايگاه دزفول برگزار شد حائز مقام نخست در بين تمامي خلبان ها شد و به عنوان قهرمان قهرمانان معرفي شد در سال 1353 جهت گذراندن دوره كارشناسي تفسير عكس هاي هوايي و مديريت اطلاعات و عمليات هوايي مجددا به امريكا اعزام شد.

پس از بازگشت در پايگاه هاي هوايي بوشهر و تبريز به خدمت پرداخت شهيد اقبالی در سال 1354 ازدواج كرد كه ثمره آن فرزندی پسر بود كه هم اكنون از پزشكان حاذق كشور است. براساس مدارک موجود در پرونده پرسنلی اين شهيد، وی همواره در وضعيت عالي پروازی آكادميک و انضباطی قرار داشته است.

دريافت بيش از سه هزار ساعت پرواز عملياتي و آموزش خلباني به ده ها دانشجوي جوان كه تعدادي از آنها همچون شهيدان سرافراز سرلشگر خلبان عباس بابايی و سرلشگر خلبان مصطفي اردستانی به مقام والای شهادت نايل شده اند و يا به رده هاي ارشد فرماندهی نيروی هوايی رسيده اند كارنامه درخشان شهيد سيد علی اقبالی است.

گفتنی است شهید اقبالی پیشتر تلمبه‌خانه‌ها و نیروگاه‌های برق عراق را از کار انداخته بود و طرح‌های عملیاتی وی موجب شده بود تا صادرات 350 میلیون تنی نفت عراق به صفر برسد. به همین منظور صدام جنایتکار به خون این شهید تشنه بود و صدام لعین دستور داد پس از دستگیری اقبالی بدنش را دو نیمه کردند و نیمی از پیکر مطهرش در نینوا و نیمی دیگر در موصل عراق مدفون شد.

شهید اقبالی دوگاهه توسط عناصر مزدور رژیم بعث عراق با بی‌رحمانه‌ترین وضعیت به شهادت رسید. این جنایت به حدی وحشیانه بود که رژیم بعثی در تلاشی بی‌شرمانه برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت هولناک، تا سال‌ها از اعلام سرنوشت آن شهید مظلوم خودداری می‌کرد و در مدت 22 سال هیچ‌گونه اطلاعی از سرنوشت وی موجود نبود تا اینکه در خرداد سال 1370 طبق گزارش‌های موجود عملیاتی و اطلاعاتی و نامه ارسالی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی مبنی بر شهادت ایشان و اظهارات دیگر اسرای آزاد شده و خلبانان اسیر عراقی، شهادت خلبان علی اقبالی دوگاهه محرز شد.

دشمن بعثی عراق بخشی از پیکر مطهر شهید اقبالی دوگاهه را در گورستان محافظیه نینوا و بخش دیگر را در قبرستان زبیر شهر موصل به خاک سپرده بود که با پیگیری کمیته جستجوی اسرا و مفقودین و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی به همراه دیگر خلبانان شهید نیروی هوایی در پنجم مرداد سال 81 پس از 22 سال دوری از وطن در بین حزن و اندوه یاران و همرزمان به میهن اسلامی بازگشت و در بهشت زهرا (س) تهران کنار دیگر همرزمان شهیدش آرام گرفت.

روح تمامی شهدای نیروی هوایی ارتش که از نوابغ زمان خویش بودند شاد و یادشان گرامی باد. 

برچسب‌ها