کد خبر 167343
۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «حیات»؛

نرخ تعیین شده کالاها باید عادلانه باشد

نرخ تعیین شده کالاها باید عادلانه باشد

نوری با اشاره به اینکه متضرر شدن کشاورزان احتمال کشت کمتر در سال آینده را به همراه خواهد داشت، گفت: نرخ تعیین شده کالاها باید عادلانه باشد، لذا باید مابقی محصولات کشاورزی مانند گندم که قیمت پایه دارد به قیمتی تمام شده اعلام شود تا دست دلالان را از افزایش قیمت‌های ناعادلانه کوتاه شود.

غلامرضا نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات گفت: دولت و مجلس باید در کنار هم برای رفع تنش‌ها و مشکلات موجود در کشور تلاش کنند همچنین دولت می‌بایست بر نحوه عملکرد دستگاه‌های زیر مجموعه خود نظارت مستمر و موثر داشته باشد.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: در 27 فروردین لایحه دوفوریتی ایجاد سازمان بازرگانی و تنظیم بازار به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. این لایحه زمینه ساز از بین رفتن نظارت مجلس بر عملکرد دولت در حوزه بازار می‌شد و این موضوع می‌توانست مورد بهره‌برداری سوء‌ استفاده گران قرار گیرد. بر این اساس هیئت دولت قبل از ارائه لایحه به مجلس، باید بررسی‌های لازم را نسبت به راه‌ نفوذ سوءاستفاده گران بسته و نظارت مجلس شورای اسلامی را برای جلوگیری از هرگونه قانون گریزی باز بگذارد.  

وی افزود: با توجه به نوسان قیمت کالاهای اساسی و ... نظارت و کنترل بازار در دست دولت است؛ متاسفانه نظارت جدی بر این امر وجود ندارد لذا دولت باید در انتخاب مدیران خود در دستگاه‌های نظارتی دقت بیشتری کند.

عضوکمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به قیمت گذاری پیشنهادی دولت گفت: در حوزه گندم، برآورد کارشناسی دقیقی انجام شده است که مبلغ حدودی برای هر کیلو گندم 16500 تومان است. اما خبرها حاکی از آن است که مبلغ ارائه شده توسط  دولت بین 11 الی 12 هزار تومان می‌باشد، دولت و مجلس باید نسبت به هزینه‌هایی که یک کشاورز متحمل می شود،  برآورد هزینه کند در غیر این صورت انگیزه کشاورزان  برای کاشت و برداشت محصول برای سال‌های آینده از بین می‌رود.

نوری با بیان اینکه متضرر شدن کشاورزان احتمال کشت کمتر در سال آینده را به همراه خواهد داشت، گفت: نرخ تعیین شده کالاها باید عادلانه باشد، لذا باید مابقی محصولات کشاورزی مانند گندم که قیمت پایه دارد به قیمتی تمام شده اعلام شود تا دست دلالان را از افزایش قیمت‌های ناعادلانه کوتاه شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه  کود کشاورزی با قیمتی آزاد در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، گفت: هزینه‌های کشاورزان با توجه به اینکه نرخ کود کشاورزی به صورت آزاد است و هزینه‌های دیگر مانند کاشت و برداشت محصولات خود زمینه‌ ساز هزینه‌های از این قبیل است، براین اساس قیمت گذاری دولت باید، کارشناسی شده باشد.

نوری تصریح کرد: در سال جدید افزایش قیمت برای  گوشت ومرغ  نیز خواهیم داشت، اما با نظارت می توان از افزایش قیمت  بی رویه جلوگیری کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: شعار «مهار تورم و رشد تولید» با اندیشه‌ای درست تعیین شده است. اما با توجه به مشکلات فعلی پارادوکسی عمیق بین عمل و کار ایجاد می کند که با انتخاب مدیران و مسئولان دلسوز و شجاع می‌توان این شعار را به عمل تبدیل کنیم.

وی گفت: بخش تولید نیازمند حمایت است و در این حوزه با افزایش 20 درصدی محصولات می توان زمینه پیشرفت، اشتغال زایی و بازوی اقتصادی برای کشور ایجاد کرد. اما باید به همان اندازه نظارت بر این بخش را در دستور کار داشته باشیم که رشد 20 درصدی به 40 درصد یا بالاتر تغییر نکند و با افزایش‌های نادرست سبب به خطر افتادن معیشت مردم نشویم.

برچسب‌ها