کد خبر 167314
۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹

890 هزارتن کود به استان‌ها تحویل داده شد

890 هزارتن کود به استان‌ها تحویل داده شد

مجری طرح خودکفایی کود‌های کشاورزی در خصوص تامین و توزیع کود در فصل بهار گفت: برنامه‌ای که در سال جدید از سوی وزارت جهاد کشاورزی در حوزه کود‌های یارانه‌ای ابلاغ شد شامل توزیع سه میلیون و 200 هزار تن انواع کود‌های ازته، فسفاته و پتاسه است.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ حمید رسولی، مجری طرح خودکفایی کود‌های کشاورزی در خصوص تامین و توزیع کود در فصل بهار گفت: برنامه‌ای که در سال جدید از سوی وزارت جهاد کشاورزی در حوزه کود‌های یارانه‌ای ابلاغ شد شامل توزیع سه میلیون و 200 هزار تن انواع کود‌های ازته، فسفاته و پتاسه است.

به گفته او، براین اساس  2 میلیون و 400 هزار تن کود‌های ازته، 550 هزار تن کود‌های فسفاته و 250 هزار تن کود‌های پتاسه باید بین کشاورزان توزیع شود.

مجری طرح خودکفایی کود‌های کشاورزی ادامه داد: بر اساس برنامه خرید، مناقصه‌های برنامه‌ریزی شده تا پایان سال 1401 به خوبی انجام شده است تا توزیع کود در کشت بهاره 1402 به خوبی اجرایی شود. همچنین مناقصه‌ها و قرارداد‌ها عملیاتی شده و بخش قابل توجهی از نیاز کشت بهاره در اسفند ماه وارد کشور شده است.

رسولی با بیان اینکه بخش قابل توجه‌ای از کود‌های یارانه‌ای مربوط به تولیدکنندگان داخلی را از مراکز تولید تحویل گرفته‌ایم، گفت: کشت بهاره با ذخیره بیش از 450 هزار تن کود‌های یارانه‌ای آغاز شده است و  طی 27 روز گذشته 440 هزار تن کود علاوه بر ذخیره به استان‌های تحویل داده شد.

به گفته او، خوشبختانه با وجود اینکه در مقطع کشت بهاره هستیم و اوج تقاضا و مصرف برای کود‌های یارانه‌ای وجود دارد، اعتراض و گلایه‌ای از کمبود کود ملاحظه نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اشاره به اولویت‌بندی در برخی استان‌ها گفت: سیاست وزارتخانه تخصیص کود‌های یارانه‌ای به محصولات اساسی و استراتژیک اعم از گندم، جو، برنج، چغندر قند، کلزا و دانه‌های روغنی است.

او افزود: امسال براساس برنامه‌ریزی انجام شده، در صورت تامین منابع وزارتخانه به تمام محصولات کشاورزی کود‌های یارانه‌ای تحویل می‌دهیم.

رسولی گفت: ممکن است کود برخی از کشاورزان که محصولات غیراساسی و غیراستراتژیک تولید می‌کنند، صد درصد نیاز آن‌ها را تامین نکند، اما کود مورد نیاز برای محصولات اساسی به‌طور کامل مطابق سیاست‌های وزارتخانه تامین و تحویل داده می‌شود.

او ادامه داد: به‌طور متوسط روزانه حدود 10 تا 15 هزار تن کود‌های یارانه‌ای از کارخانه‌های داخلی و بنادر به استان‌ها حمل و تحویل شبکه بزرگ توزیع کارگزاری می‌شود و روند تحویل کود دارای شرایط بسیار مطلوبی است.

مجری طرح خودکفایی کود‌های کشاورزی با اشاره به اینکه 90 درصد کود‌های یارانه‌ای تولید داخل هستند، گفت: در اوایل دهه 90 بخش بزرگی از کود‌های مصرفی کشور از محل واردات تامین می‌شد، اما در سال‌های اخیر با اجرای طرح خودکفایی کود‌های کشاورز با محوریت وزارت جهاد کشاورزی و شرکت خدمات حمایتی، 25 پروژه خودکفایی مصوب شد و این پروژه‌ها آغاز به کار کرد.

به گفته او، تا پایان سال گذشته، 17 پروژه از 25 پروژه به مرحله اجرا رسید و ظرفیت تولید داخلی افزایش یافت، بر همین اساس 3 میلیون و 200 هزار تن کود‌های یارانه‌ای در سال 1401 توسط شرکت خدمات حمایتی تامین و توزیع شد.

این مقام مسئول ادامه داد: فقط 340 هزار تن کود که حدود 10 درصد است از محل واردات تامین می‌شود و 90 درصد آن تولید داخلی است.

رسولی با بیان اینکه در حوزه کود‌های کشاورزی وابستگی به واردات بسیار اندک است، گفت: زمانی که پروژه‌های باقیمانده تا سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، کشور در تولید داخلی کود‌های کشاورزی کاملاً خودکفا می‌شود و نیازی به واردات نداریم. در حالی که با توجه به منابع و معادنی که در کشور وجود دارد، نگاه ما به صادرات است.

مجری طرح خودکفایی کود‌های در خصوص تخصیص کود یارانه‌ای به پنبه گفت: این موضوع در حال نهایی شدن است و پنبه نیز جزو محصولاتی است که تخصیص کود یارانه‌ای به آن مثل سنوات گذشته پایدار و عملیاتی خواهد شد و به شکل ویژه این موضوع در دستور کار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قرار دارد.

برچسب‌ها