کد خبر 167164
۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۶

پیگیری افزایش سقف سنی سوادآموزی به 65 سال

پیگیری افزایش سقف سنی سوادآموزی به 65 سال

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از انجام مطالعاتی درباره افزایش سقف سنی سوادآموزی تا 65 سال و رایزنی جهت تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: اکنون جمعیت هدف سوادآموزی تنها گروه سنی 10 تا 49 سال را دربرمی‌گیرد، در حالی که اشخاص در سنین 55، 60 و 65 سال که مولد هستند و کار می‌کنند هم نیاز به سواد دارند.

به گزارش گروه اجتماعی حیات؛ رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از انجام مطالعاتی درباره افزایش سقف سنی سوادآموزی تا 65 سال و رایزنی جهت تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: اکنون جمعیت هدف سوادآموزی تنها گروه سنی 10 تا 49 سال را دربرمی‌گیرد، در حالی که اشخاص در سنین 55، 60 و 65 سال که مولد هستند و کار می‌کنند هم نیاز به سواد دارند.

 

علیرضا عبدی درباره رایزنی‌ها و اقدامات صورت گرفته جهت افزایش بازه سنی جمعیت هدف سوادآموزی به 65 سال که اکنون تنها گروه سنی 10 تا 49 سال را دربرمی‌گیرد، اظهار کرد: این طرح فعلا در مرحله مطالعه است و ارائه آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی زمان‌بر خواهد بود.

 

وی به پیشینه‌ تعیین جامعه هدف نهضت سوادآموزی اشاره کرد و گفت: در برنامه سوم توسعه، تمرکز یافتن بر یک گروه سنی مورد تاکید قرار گرفت. همه روی گروه‌های سنی 10 تا 80 سال کار می‌کردند که پراکنده بود و تمرکزی وجود نداشت. به جهت آنکه تمرکزی اتفاق بیفتد و گروه سنی که سواد برایش بسیار فوری است را تحت پوشش قرار بدهند، در برنامه سوم توسعه یک بازه سنی برای سوادآموزی درنظر گرفتند که بسیار پایین و بین 10 تا 29 سال بود.

 

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: این محدوده سنی کفایت نمی‌کرد و افراد در سنین بالاتری باقی مانده بودند که باید تحت پوشش برنامه‌های سوادآموزی قرار می‌گرفتند. بعدها در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این عدد را تا 49 سال افزایش دادند. هرچند فردی که 55، 60 سال یا 65 سال دارد و مولد است و کار می‌کند هم نیاز به سواد دارد. تاکید رهبری هم به درنظرگرفتن افراد در سنین بالاتر بود.

 

 

عبدی در پاسخ به این پرسش که آیا این افزایش سقف سنی کار را برای شما سخت تر نمی‌کند و ماموریت‌های سازمان نهضت سوادآموزی را تغییر نمی‌دهد؟ گفت: طبیعتا دایره فعالیت‌های ما گسترده‌تر می‌شود اما ما تکلیف باسواد کردن مردم را برعهده داریم. دایره فعالیت‌های نهضت سوادآموزی گسترده هم بشود باید در گام‌های بعدی این گستردگی را پشت سربگذاریم تا به ثبات برسیم.

 

وی همچنین توضیحاتی درباره نوسوادان و آمار دومیلیون نفری نوسوادان ارائه کرد و گفت: تعریفی که در دنیا از سوادآموزی وجود دارد، خواندن و نوشتن است و در کشور ما خواندن و نوشتن هم به عنوان تعریف سواد مطرح شده است. آموزش خواندن و نوشتن را تا سوم ابتدایی ادامه می‌دهیم و باسواد یعنی کسی که خودش را تا مرحله خواندن و نوشتن یعنی تا کلاس سوم رسانده است.  

 

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: افرادی داریم که به آنان «نوسواد» اطلاق می‌کنیم. نوسوادان افرادی هستند که وارد نهضت می‌شوند و می‌خواهند بخوانند و ادامه تحصیل بدهند و حتی وارد دانشگاه هم شوند. 6000 نفر در سالیان گذشته از بین همین افراد موفق به دریافت مدرک تحصیلات تکمیلی شده‌ و نزدیک به 1000 نفر به مرحله دکترا رسیده‌اند. اگر راه نهضت مسدود باشد، اینها به بن‌بست می‌خورند، باید راه نهضت را باز کنیم. برای این منظور اعلام کردیم که خواندن و نوشتن کفایت نمی‌کند و دوره ای را به نام «دوره انتقال» تعریف کردیم که جامعه هدفش افراد نوسواد هستند. نوسواد یعنی فردی که سواد دارد، اما تازه باسواد شده است و او را تا ششم ابتدایی می‌رسانیم که بتواند به نظام آموزش و پرورش رسمی کشور متصل شود.

 

عبدی درباره علت عدم تسلط 100 درصدی تازه باسوادشده‌ها به خواندن و نوشتن نیز گفت: اینکه شما احساس کنید فردی که به نهضت رفته، سواد آنچنانی ندارد علتی دارد. در بزرگسالان با چالش رجعت به بیسوادی مواجهیم، یعنی فرد مطالب را می‌آموزد اما بعد از 80 روز فراموش می‌کند. ما برای جلوگیری از رجعت به بیسوادی دوره ای را با نام «دوره تحکیم سواد» تعریف کردیم و گفتیم هرکسی که دوره سواد و انتقال را پشت سرگذاشته است و از آن سو نمی‌خواهد در دوره نظام آموزش و پرورش رسمی هم شرکت کند، وارد دوره تحکیم شود تا آموخته‌هایش تثبیت شود.

 

وی در پایان اظهارکرد: تمام این دوره‌ها رایگان است. کتاب و لوازم‌التحریر رایگان هم اهدا می‌کنیم. دوره تحکیم نیازمند حمایت مالی است. در اینجا هم از سازمان برنامه و هم از جریان مردمی و سازمان های مردم نهاد درخواست می‌کنیم که به تعمیق باسوادی افراد کمک کنند. با منابع موجود نمی‌توان این کار را در سطح گسترده انجام داد. در کل دنیا آموزش بزرگسالان را بیشتر جریان‌های مردمی اداره می‌کنند زیرا پراکندگی بسیار بالا و مسائل متنوع است و پاسخ به همه این مسائل از توانایی دولت به تنهایی خارج است.  

برچسب‌ها