کد خبر 167085
۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴

استیضاح وزرا برحسب اولویت به کمیسیون‌ها ارجاع می‌شود

استیضاح وزرا برحسب اولویت به کمیسیون‌ها ارجاع می‌شود

عضو هئیت رئیسه مجلس گفت: استیضاح وزرا براساس اولویت به کمیسیون‌ها ارجاع داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ محمد تقی نقدعلی عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز 28 فروردین در تذکر آیین نامه‌ای با استناد به مواد 220 و 221 آیین نامه داخلی مجلس، گفت: ماده 221 تشریح می‌کند که هیات رئیسه موظف است طرح استیضاح را بلافاصله به کمیسیون تخصصی ارجاع دهد. در حالی که چندین ماه است طرح استیضاح آقای ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و 4 استیضاح دیگر باقی مانده است، لذا امضا 72 نماینده برای طرح استیضاح ایشان به کمیسیون فرهنگی ارجاع شده است.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس یازدهم ادامه داد: با توجه به استعلامی که از رئیس کمیسیون فرهنگی گرفته شد، ایشان اعلام کردند که ارجاعی صورت نگرفته است.

نقدعلی با اشاره به استیضاح وزرا نسبت به عملکردشان، گفت: چطور می‌شود که استیضاح وزیری 5 ، 6 ماه طول می‌کشد تا به کمیسیون تخصصی ارجاع پیدا کند اما استیضاح وزیری دیگر ظرف 24 ساعت با امضای کمتر به کمیسیون تخصصی ارجاع داده می‌شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دلیل برخورد دوگانه در بحث استیضاح چیست؟ اولویت‌های اقتصادی شاید دلیلی بر رویه کار باشد اما طرح استیضاح آقای ضرغامی به کمیسیون ارجاع شده است.

حسینعلی حاجی دلیکانی در تذکر ماده 75 آیین‌نامه داخلی مجلس و در پاسخ به اظهارات نماینده مردم خمینی شهر، گفت: انتظار نداشتم که با زبان روزه حرف غیر واقع عنوان شود، اما روز گذشته در جلسه کمیسیون صنایع حضور داشتم که بعد از امضاهای به حد نصاب رسیده و پاسخ وزیر، در پاسخ به سوال خبرنگارها عنوان کردم که استیضاح در این جلسه مطرح و گزارش آن عنوان شده است.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طرح استیضاح را بنده تدوین نکردم بلکه 3 نفر از همکاران دیگر نیز طرح استیضاح را داشتند و این طرح استیضاح نیز مربوط به دی ماه 1401 است و ادامه آن نیز در اسفندماه پیگیری شده است. لذا ارجاع استیضاح در هیئت رئیسه به عهده آقای دهنوی است.

حاجی دلیکانی افزود: بعد از اعلام استیضاح وزیر در جلسه هیأت رئیسه، مقرر شد با توجه به اولویتی که مباحث اقتصادی دارد، گزارش استیضاح 3 وزیر اقتصادی به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شود که وزیر جهاد در همان روز سه‌ شنبه توسط دولت تعیین تکلیف شد و گزارش 2 وزیر دیگر روز سه ‌شنبه به کمیسیون ارجاع شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان حاجی دلیکانی نسبت به اینکه وی کمترین نقش را در استیضاح وزیر داشته است، گفت: طبق آیین‌نامه اگر 10 نفر از نمایندگان طرح استیضاح را امضا کنند، بلافاصله باید آن را به کمیسیون ارجاع دهیم و این حرف کاملاً درست است ولی به هرحال باید ثباتی هم در کار وجود داشته باشد. لذا جلسه روز گذشته هیات رئیسه نیز متمرکز بر همین موضوعات بوده که طبق آیین نامه عمل خواهیم کرد.

برچسب‌ها