کد خبر 167061
۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴

حیات گزارش می‌دهد؛

سهم 10 درصدی ایران از حجم گازهای آلاینده جهان/ سوزاندن گازهای اسیدی، خطر جدی برای سلامت مردم خوزستان است

سهم 10 درصدی ایران از حجم گازهای آلاینده جهان/ سوزاندن گازهای اسیدی، خطر جدی برای سلامت مردم خوزستان است

روزانه هزاران مترمکعب گاز اسیدی همراه با نفت در خوزستان سوزانده می‌شود و خطرات زیادی را برای سلامت مردم ایجاد کرده است، از کل حجم گازهای آلاینده، 75 درصد آن متعلق به 10 کشور است که ایران هم جزء آنها محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ جمع‌آوری گازهای مشعل همواره از دغدغه‌های دولت‌های مختلف بوده است. این دولت در سه ماه پاییز سال 1401 این شاخص را بیش از 30 درصد ارتقا داده و در جمع‌آوری گازهای همراه نفت نیز موفق شد 19.5 درصد به‌ مقدار جمع‌آوری بیفزاید.

گفتنی است که در سراسر جهان هر سال بیش از 150 میلیارد متر مکعب گاز تحت عنوان «فلرینگ» یا سوزاندن گازها توسط مشعل به مواد آلاینده تبدیل می‌شود که بر اساس آمارهای بانک جهانی این رقم چیزی معادل یک سوم مصرف گاز کل اروپاست. از کل حجم گازهای آلاینده، 75 درصد آن متعلق به 10 کشور است که ایران هم جزء آنها محسوب می‌شود.

براساس این گزارش این موضوع از دید مجامع بین‌المللی حامی محیط زیست مخفی نمانده و مطابق با پروتکل کیوتو (Kyoto)  که یکی از اسناد الحاقی کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره‌ تغییر آب و هوا به حساب می‌آید، کشورهایی که در جهت رفع آلایندگی‌های صنایع خود اقدام پیشگیرانه نداشته باشند، جریمه خواهند شد.

در این خصوص در ایران قرارداد یک میلیارد و 109 میلیون دلاری طرح «بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل» در شرق کارون سال 1397 میان هلدینگ خلیج فارس و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب امضا و از سوی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس از مهرماه 1398 فعال شد.

همچنین اتمام طرح نیمه تمام کارخانه جمع آوری و فراورش گازهای همراه میدان‌های نفتی غرب کارون با عنوان  NGL3200 نشان از تحقق وعده‌های دولت سیزدهم در صنعت نفت دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان پروژه واحد فراورش گاز ترش NGL 3200 با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و 400 میلیون یورویی هلدینگ خلیج فارس، توسط پیمانکاران داخلی، مانند قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به نتیجه رسیده است و فاز نخست آن با ظرفیت 250 میلیون فوت مکعب در روز، بزودی راه‌اندازی و به بهره‌برداری خواهد رسید.

عذاری اهوازی در پایان سال گذشته در گفتگویی در این خصوص گفته است که کارخانه گاز و گاز مایع سه هزار و 200 یکی از طرح‌های بزرگ صنعت نفت است که با اجرای آن، گازهای ترش همراه تولید میادین غرب کارون (آزادگان جنوبی، آزادگان شمالی، یادآوران، دارخوین، یاران شمالی و جنوبی، سهراب، سپهر، جفیر، سوسنگرد و بندکرخه) به ظرفیت نیم میلیارد فوت مکعب در 2 ردیف با ظرفیت 250 میلیون فوت مکعب در روز، جمع‌آوری و فرآورش خواهد شد.

همچنین بر اساس اعلام مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، روزانه هزاران مترمکعب گاز اسیدی همراه با نفتدر خوزستان سوزانده می‌شود و خطرات زیادی را برای سلامت مردم ایجاد کرده که با اتمام طرح نیمه تمام کارخانه جمع آوری و فراورش گازهای همراه میدان‌های نفتی غرب کارون با عنوان NGL3200  وعده های دولت سیزدهم در جمع آوری گازهای مشعل در صنعت نفت، شتاب بیشتری خواهد گرفت.

براساس آخرین اخبار سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در تشریح آخرین جلسه این کمیسیون از معرفی شدن خود و رحیمی مظفری به صحن علنی برای انتخاب به عنوان عضو ناظر در کارگروه حساب سرمایه‌گذاری نفت و گاز خبر داد و گفت: تصویب کلیات طرح جمع‌آوری گازهای مشعل به جلسه آتی موکول شد.

مالک شریعتی نیاسر در تشریح جلسه (یکشنبه 27 فروردین ماه) کمیسیون انرژی مجلس به بررسی «طرح ساماندهی و جمع‌آوری گازهای مشعل» با حضور مدیران و کارشناسان وزارت نفت، وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه، سازمان حفاظت محیط زیست و مرکز پژوهش‌ها، همچنین انتخاب عضو ناظر کمیسیون انرژی در کارگروه هماهنگی و نظارت بر حساب سرمایه‌گذاری نفت و گاز کشور (موضوع بند «ص» تبصره 1 قانون بودجه سال 1402 کل کشور) اشاره کرد.

نماینده مردم تهران در این خصوص گفته است که در جریان بررسی دستور نخست کمیسیون آقای بسطامی نماینده ایلام به عنوان نماینده طراحان در جلسه امروز کمیسیون انرژی حضور پیدا کردند و کلیات این طرح بحث و بررسی شد و در نهایت رای گیری برای تصویب یا رد کلیات «طرح ساماندهی و جمع‌آوری گازهای مشعل» به جلسه آینده موکول شد.

به گفته وی آنچه در جریان بررسی این طرح در صحبت‌های نمایندگان به جدیت مورد تاکید قرار گرفت، عدم توجه به جمع‌آوری گازهای  مشعل در گذشته بود اینکه کار جدی در این حوزه صورت نگرفته و مشعل‌سوزی در کشور یک اتفاق مذموم و ناپسندی است که به لحاظ اقتصادی و محیط زیستی به کشور آسیب‌های بسیاری زده است البته وزارت نفت گزارشی مبنی بر آماده کردن طرح‌ها برای جلوگیری از مشعل‌سوزی و اینکه برخی در مرحله مزایده هستند، ارائه کرد.

شریعتی در این خصوص افزوده است که باتوجه به مصوبه مجلس برای جلوگیری از سوزاندن گازهای مشعل در قانون بودجه سال 1402 نیاز است تحرک بیشتری را در وزارت نفت برای تحقق این مهم شاهد باشیم. انتخاب دو نفر عضو ناظر از کمیسیون انرژی در کارگروه هماهنگی و نظارت بر حساب سرمایه‌گذاری نفت و گاز کشور (موضوع بند «ص» تبصره 1 قانون بودجه سال 1402 کل کشور) برای معرفی به صحن علنی مجلس دستور کار بعدی کمیسیون بود. بند «ص» مربوط به حساب سرمایه‌گذاری نفت و گاز کشور است که در آنجا تصویب شده کارگروهی با حضور وزیر نفت و رئیس سازمان برنامه و یک ناظر از کمیسیون انرژی تشکیل شود.

در پایان بنا بر اعلام سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در این راستا اینجانب «مالک شریعتی نیاسر» و «عبدالعلی رحیمی مظفری» برای معرفی به صحن انتخاب شدند که در ادامه یکی از این دو نفر در صحن علنی با رای نمایندگان به عنوان عضو ناظر انتخاب خواهند شد.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها