کد خبر 167009
۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳

استقبال بیش از 5 هزار شیعه افغانستانی از پویانفر

استقبال بیش از 5 هزار شیعه افغانستانی از پویانفر

محمدحسین پویانفر مداح سرشناس کشورمان شب گذشته در تکیه چنداول به مناسبت ایام شهادت امام علی (ع) مرثیه‌خوانی کرد. مراسمی که با استقبال بیش از 5 هزار نفری افغانستانی‌ها همراه شد.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ محمدحسین پویانفر مداح سرشناس کشورمان شب گذشته شنبه 26 فروردین‌ماه مصادف با 24 ماه رمضان برای دومین بار راهی افغانستان و شهر کابل شد و در تکیه چنداول به مناسبت ایام شهادت امیرالمومنین (ع) مرثیه‌خوانی کرد.

تِکیه‌خانه عمومی چِنداوُل واقع در بخش شیعه‌نشین کابل پایتخت افغانستان است. این تکیه، سال 1317 شمسی در دوران پادشاهی محمد نادرشاه توسط سیداحمد کابلی مشهور به میرعلی احمد حجت از علمای شیعه افغانستان پایه‌گذاری شد. میرعلی احمد حجت منزلی برای احداث حسینیه خریداری کرد و آن مکان را تکیه خانه عمومی نامید. گفته شده است این مکان پیش‌تر نیز محل عزاداری مخفیانه شیعیان در چنداول بوده است.

چِنداوُل یکی از محله‌های شیعه‌نشین کابل است که قوم هزاره مهم‌ترین پایگاه شیعی افغانستان در این منطقه زندگی می‌کند. در این منطقه حسینیه‌ها و مساجد بسیاری وجود دارد که شب گذشته مجلس عزاداری در مسجد میرعلی احمد حجت برگزار شد. در برنامه دیشب بیش از 5 هزار زن و مرد شیعه افغانستانی برگزار شد. در این مراسم آیت‌الله حجت متولی مسجد و حسینیه سخنرانی کرد. افغانستانی‌ها در مناسبت‌ها مانند ماه رمضان مجالس عزاداری، مناجات و احیا برگزار می‌کنند. در شب‌های احیا مهم‌ترین مجلس در افغانستان در زیارتگاه صفی که منسوب به قدمگاه امیرالمومنین (ع) است، برگزار می‌شود.

نوحه وحدت‌آفرین پویانفر

پویانفر در این مراسم نوحه‌ای با مضمون وحدت میان ایرانیان و افغانستانی‌ها برپایه محبت به امیرالمومنین (ع) و اهل بیت (ع) خواند که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و آنان این نوحه را با او همخوانی کردند. در بخشی از شعر این نوحه آمده بود.

برادریم ما به برکت مولا
برادریم زیر سایه زهرا
برادریم در مسیر کرببلا
شیعه مولا بیداره
شیعه مولا سربازه
شیعه مولا دنیارو
برای ظهور می‌سازه
العجل سیدی، العجل سیدی
یا مولانا یا صاحب الزمان

گفتنی است در زمان خواندن این شعر افغانستانی‌ها همراهی بسیاری با او داشتند طوری که بارها این شعر تکرار شد و حتی پایان جلسه نیز از پویانفر به خاطر خواندن این شعر تقدیر کردند. شعر این نوحه، سروده حمید رمی است.

برچسب‌ها