کد خبر 166757
۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵

رشیدی کوچی در گفتگو با «حیات» خبر داد: 

ارائه طرح دو فوریتی واردات خودروهای کارکرده به مجلس

ارائه طرح دو فوریتی واردات خودروهای کارکرده به مجلس

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با اشاره به مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودروهای سواری کارکرده، گفت: در تلاشیم هر چه زودتر، طرح دوفوریتی واردات خودرو‌های کارکرده به کشور را به صحن مجلس ارائه نماییم.

جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات با بیان اینکه مصوبه طرح واردات خودروهای کارکرده به کشور که بعد از تایید شورای نگهبان با نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شد، گفت: مصوبه واردات خودروهایی با کارکرد کمتر از 5 سال به کشور در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسید اما با نظر مخالف مجمع تشخیص مصلحت نظام رو به رو شد.

وی ادامه داد: مخالفت مجمع با این مصوبه به دلیل ضرورت «حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی»، سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» و همچنین سیاست‌های کلی «برنامه هفتم» صورت گرفته است. در بیانیه صادر شده توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعلام شده است که با واردات خودروها که شامل انواع کشنده‌ها، کامیون، اتوبوس، مینی بوس، ون و سواری است، مخالفتی ندارد اما مجلس شورای اسلامی، صرفا واردات خودروهای سواری را اصلاح کند.

رشیدی کوچی با بیان اینکه نمایندگان مردم با واردات خودروهای کارکرده به کشور مخالفتی ندارند، گفت: مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام و نظر هئیت عالی به واردات خودروهای سواری به مجلس شورای اسلامی اعلام شد که به دلیل بررسی و ارائه بودجه کل کشور این موضوع به صورت موقت از دستور کار خارج شد.

نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در تلاشیم هر چه زودتر، طرح دوفوریتی واردات خودرو‌های کارکرده به کشور به صحن مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

رشیدی کوچی اظهار کرد: ضعف در ارائه خودرو به مردم و نگاه‌داشتن آنها در صف‌های طولانی مدت و یا خرید خودروهای کارکرده ایرانی، با مبالغی بالا، سبب می‌شود که پیشنهاد واردات خودروهای خارجی به کشور، را به دولت ارائه دهیم. 

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: واردات خودرو کارکرده به کشور باعث ایجاد رقابت برای خودرو‌ساز داخلی و توازن قیمت برای خودرو با کیفیت می‌شود.

عضو کمیسیون داخلی و شورای‌ها با اشاره به قیمت خودرو خارجی 2017 و 2018 در کشورهای همسایه، گفت: قیمت کیا و ماکسیما 2017 و 2018 در کشور‌های همسایه به مبلغ 300 الی 400 میلیون تومان است که در مقایسه با بی‌کیفیت‌ترین خودرو داخلی از لحاظ قیمتی هم تراز است، لذا نباید حق طبیعی مردم، برای خرید خودرو مناسب را نادیده گرفت.

رشیدی کوچی با اشاره به نظر سنجی که در فضای مجازی خود بین خودرو کارکرده خارجی با خودرو ایرانی قرار داده است، گفت: نظر 93 درصد از مردم با واردات خودرو کارکرده است. لذا از مسئولان مربوطه خواهشمندم در یک نظر سنجی، نظر مردم را بررسی کرده که اگر برخلاف گفته بنده باشد، دیگر هیچ موضع و حرفی نسبت به واردات خودرو کارکرده به کشور نخواهم داشت.

وی با اشاره به اعمال مالیات بر واردات خودروهای کارکرده به کشور، گفت: با قاطعیت اعلام می‌کنم که اگر برای واردات خودرو‌های کارکرده خارجی به کشور 200 درصد مالیات اعمال شود، 8 برابر، قیمت کمتری نسبت به قیمت فعلی، همین خودرو در ایران خواهد بود.

رشیدی کوچی افزود: کیا و ماکسیما 2017 به عنوان خودرو لوکس در ایران بالای 3 و نیم میلیارد تومان است در صورتیکه این خودرو در امارات و دبی به ارزش پول ایران، حداقل 300 الی 400 ملیون تومان ارزش دارد، که اگر واردات این خودرو به کشور با 200 درصد مالیات بر این خودرو اعمال شود، 4 برابر ارزانتر از خودروهای مد نظر می توان آن را به مردم کشور، ارئه داد.

نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تمام خودرو‌های خارجی که در ایران وجود دارد، مدل سال 2017 هستند که به دلیل عدم واردات خودرو به کشور، این مدل خودرو وارداتی، آخرین مدل خود در ایران محسوب می‌شود، لذا مدل 2017 این خودرو در ایران با بروزترین خودرو در مدل 2023 با مالیات در نظر گرفته شده، به یک سوم قیمت فعلی، را می توان ارائه داد.

عضو کمیسون داخلی و شوراها با بیان اینکه اگر یک میلیارد تومان پول داشتید، یک ماشین کیا یا ماکسیما 2017 می‌خریدید یا خودرو دیگر، گفت: چرا عده‌ای حق استفاده خودرو مطلوب را از مردم سلب می کنند؟ آیا مردم مجبورند با استفاده از خودرو بی کیفیت، در صف‌های طولانی مدت برای خرید بمانند؟ و یا با همین قیمت یک خودرو خارجی با کیفیت تهیه کنند.

وی نسبت به اینکه چرا تعدادی از نمایندگان با واردات خودرو خارجی به کشور مخالف هستند، گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، حمایت از تولید داخلی است، که اگر از لحاظ کیفیتی در رقابت با خودروهای خارجی و با قیمتی مناسب به دست مردم برسد حتما این حمایت‌های همه جانبه از طرف همه نهاد‌ها و نمایندگان مورد توجه قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها