کد خبر 166755
۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶

در حیات بخوانید؛

خطر سیل در کمین برخی استان‌های کشور

خطر سیل در کمین برخی استان‌های کشور

در روزهای اخیر شاهد اعلام هشدارهای هواشناسی مبنی بر وقوع سیل و طوفان بوده‌ایم که می‌طلبد هموطنان برخی نکات را رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی حیات، چند روزیست موضوع طوفان، سیل و آب گرفتگی در نقاط مختلف کشور مطرح و هشدارهایی منتشر می‌شود و از روز گذشته به بحثی داغ‌تر تبدیل شده، موضوعی که اگر نادیده یا کم گرفته شود امکان تخریب و حوادث ناگواری را برای هموطنان ایجاد می‌کند و در سال گذشته آثار و عواقب آن را در نقاط مختلف کشور مشاهده کرده‌ایم.

اگر یادتان باشد، سال گذشته سیل سیستان و بلوچستان، تهران، فارس، کرمان، هرمزگان، قم، سمنان، مازندران، یزد، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، گلستان، اصفهان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و مرکزی را داشتیم که بیش از 90 نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند و حالا شاهد هشدارهایی در سطح کشور در زمینه پیشگیری از وقوع سیل و اقدامات پیشگیرانه هستیم.

طبق گفته بابک محمودی سرپرست سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر، 24 استان کشور طی شبانه روز گذشته متأثر از بارش‌ها بودند که 25 شهرستان در 6 استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، ایلام، کردستان، کرمانشاه و لرستان به خدمات امداد و نجات نیاز پیدا کردند و امدادرسانی همچنان ادامه دارد.

به گفته سرپرست سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر عملیات امدادرسانی در 32 منطقه انجام شده و در 24 ساعت گذشته به 792 نفر امدادرسانی شده که 385 نفر اسکان اضطراری پیدا کرده‌اند و 24 نفر نیز به مناطق امن انتقال داده شده‌اند.

در تهران نیز شاهین فتحی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر تمامی‌پایگاه‌های امداد و نجات و مراکز عملیاتی هلال احمر در استان تهران در آماده‌باش هستند گفت: بر اساس هشدارهای هواشناسی مبنی بر افزایش و شدت بارش باران و احتمال حوادث جوی از مردم تقاضا می‌شود از حضور در مسیل‌ها و حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند. با هشدار بارش‌های رگباری و سیل‌آسا در استان تهران و احتمال وقوع سیلاب در برخی مناطق استان، امدادگران هلال‌احمر به حالت آماده‌باش درآمدند.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران، هلال احمر تمهیدات لازم برای پاسخ سریع و مناسب به حوادث احتمالی را اتخاذ کرده و شارژ انبارهای امدادی در شهرستان‌های استان تهران در وضعیت مطلوبی قرار دارد، همچنین تیم‌های امدادی با استفاده از خودروهای نجات و آمبولانس‌های کمک‌دار آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند.

باتوجه به مطالب گفته شده، وقوع خطر را بیش از گذشته باید مدنظر داشت و تمهیدات و اقدامات پیشگیرانه‌ای را در دستور کار خود قرار دهیم تا در زمان وقوع بحران، دچار گرفتاری بیشتری نشویم. به هموطنان توصیه می‌شود که با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر طوفانی شدن برخی مناطق کشور اگر کار ضروری ندارند، به ویژه در ساعات عصرگاهی از منزل خارج نشوند و در دشت‌ها، ارتفاعات و فضاهای باز که احتمال برخورد صاعقه وجود دارد حضور پیدا نکنند.

باید از قرار گرفتن در لبه دره‌ها و بلندی‌ها مثل لبه بالکن‌ها، پنجره‌ها و پشت بام‌ها که احتمال سقوط دارد، نشستن در حاشیه و بستر رودها که با رگبار چند دقیقه‌ای باران سیلابی می‌شود، نشستن در مناطقی که پوشش گیاهی انبوهی دارد به گونه‌ای که کف زمین مشخص نیست خودداری کنند.

اجسام سنگین مانند گلدان و مجسمه را از لبه پنجره‌ها و بالکن‌ها به محل امنی باید منتقل کرد تا در صورت وزش باد به پایین سقوط نکند و در زمان باد و طوفان سریعاً خود را به سرپناه امن و مقاوم برسانید. همچنین توصیه می‌شود در زمان طوفان از قرار گرفتن در کنار ساختمان‌های در حال ساخت، ساختمان‌های با نمای شیشه‌ای، درختان کهنسال، تیرها، دکل‌ها و زیر کابل‌های برق خودداری کنید و اگر با خودرو تردد دارید، از سلامت خودرو به ویژه در قسمت برف پاک‌کن و ترمزها اطمینان داشته باشد.

حین رانندگی و در زمان بارندگی و طوفان مراقب عابران پیاده باشید و عابران پیاده در زمان بارندگی و طوفان بهتر است البسه نایلونی با رنگ‌های روشن بپوشند و حتماً از پل‌های عابر پیاده عبور کنند تا باتوجه به کاهش دید رانندگان وسایل نقلیه ،خطری آن‌ها را تهدید نکند.

پس مورد انتظار است که باتوجه به هشدارهای هواشناسی و مطالب گفته شده، هموطنان اقدامات لازم را انجام دهند تا به خاطر رعایت نکردن برخی نکات کوچک، خطری جان هموطنان را تهدید نکند.

برچسب‌ها