کد خبر 166732
۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳

مدیر مرکز طبع و نشر قرآن در بخش مصحف جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛

نمایش سیر تحول در خط نگاری قرآن در سی امین نمایشگاه قرآن کریم

نمایش سیر تحول در خط نگاری قرآن در سی امین نمایشگاه قرآن کریم

مدیر مرکز طبع و نشر قرآن در بخش مصحف جمهوری اسلامی ایران گفت: در سی‌امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در بخش سیر تطور کتابت قرآن کریم، قرآن های کتابت شده از قرن اول تا قرن چهاردهم به شکل واضح تغییرات خط که از خط کوفی تا خط نسخ را نشان داده است به نمایش گذاشته شد.

محمد بابایی مدیر مرکز طبع و نشر قرآن در بخش مصحف جمهوری اسلامی ایران در سی‌امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ گفت: در بخش سیر تطور کتابت قرآن کریم، قرآن های کتابت شده از قرن اول تا قرن چهاردهم نمایش داده می‌شود، تابلوهایی که در این بخش قرار داده‌ایم به شکل واضح تغییرات خط را از خط کوفی تا خط نسخ نشان می‌دهد.

وی افزود: در قرن های اول خط های قرآنی نقطه و اعراب نداشتند اما از قرن سوم به بعد کم کم اعراب گذاری قرآن انجام شد؛ خط تکامل پیدا کرد و نهایتا به خط نسخ رسید که این بخش سیر و تطور کتابت قرآن کریم است،تا کنون هیچ وقت قرآن ها به این شکل کنار هم جمع نشدند و کار بی‌نظیری صورت گرفته است.

بابایی گفت: در بخش دیگر میزی به نام مصاحف کشورهای اسلامی دایر کرده ایم که از مصاحف شبه قاره هند تا مصاحف ایران،مصاحف ترکی، مصاحف کشورهای عربی و بعد مصاحف کشورهای شمال آفریقا در این میز قرار داده ایم، خط قرآن ها در این بخش قابل توجه است که اعراب گذاری‌ها، خط و حتی قرائت قرآن‌ها با هم تفاوت دارند، بعضی از قرائت ها قرائت رایج جهان اسلام است و برخی از کشور ها قرائتی دیگر دارند که در این میز به نمایش درآمده‌اند.

مدیر مرکز طبع و نشر قرآن در بخش مصحف جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: بر روی میز دیگری به نام «کارنامه نشر» قرآن‌های جمهوری اسلامی ایران از سال 1376 تا کنون که توسط مرکز طبع و نشر قرآن چاپ شده است و حدود 170 شکل متنوع هستند را قرار داده ایم.

وی افزود: تنوع این بخش ارتباط به قطع، خط و نوع ترجمه آیات قرآن کریم دارد که 24 ترجمه فارسی و 5 ترجمه به زبان های مختلف در این میز به نمایش درآمده است.

بابایی گفت: ما هر شب در خدمت دو الی سه نفر از کاتبان و هنرمندان قرآن هستیم که در حضور مردم قرآن می‌نویسند.

وی ادامه داد: در بخش آموزش مصحف نیز شیوه قرآن جمهوری اسلامی ایران را با شیوه های رایج در جهان اسلام مقایسه کرده ایم به عنوان مثال با شیوه کشورهای شبه قاره هند و کشورهای عربی، ترکی و همچنین با ایران قدیم که با 4 تابلوی مقایسه ای برای مردم شیوه ها و تفاوت 4 شیوه به طور ملموس توضیح داده می شود.

مدیر مرکز طبع و نشر قرآن در بخش مصحف جمهوری اسلامی ایران گفت: پایگاه اطلاع رسانی ما به عنوان مصحف دایر بوده و اطلاعات مرکز به صورت کامل در این پایگاه درج شده است، همچنین انتشارات مصحف در ضلع شرقی مصلی امام خمینی (ره) به صورت دائمی دایر و دارالکتاب مصحف که محل تجمع هنرمندان و خوشنویسان است در ضلع شمالی مصلی به صورت دائمی فعال می‌باشد. همچنین مرکز طبع و نشر نیز در مجتمع امام خمینی (ره) در ضلع شمالی مصلی قرار دارد.

گفتنی است سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «می‌خوانمت» تا 26 فروردین ماه از ساعت 17 تا 24 پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود. 

برچسب‌ها