کد خبر 166573
۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵

در گفتگوی «حیات» با فعال حوزه بازی های قرآنی مطرح شد؛

دنیای بازی قرآنی در سی‌امین نمایشگاه بین المللی قرآن/ کودکان در بازی با شخصیت‌های قرآنی همزادپنداری می‌کنند

دنیای بازی قرآنی در سی‌امین نمایشگاه بین المللی قرآن/ کودکان در بازی با شخصیت‌های قرآنی همزادپنداری می‌کنند

فعال حوزه بازی های قرآنی گفت: اگر بخواهیم مفهوم دینی را به کودکان آموزش دهیم، آموزش مستقیم جواب نمی دهد بلکه باید در قالب بازی و انیمیشن فرهنگ سازی کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ امسال در سی‌امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم نسبت به سال های گذشته شاهد حضور بیشتر کودکان در این نمایشگاه بودیم؛ نمایشگاه قرآن امسال با رویکرد ویژه ای برای کودکان اجرا شد و غرفه های زیادی  برایشان تدارک دیده شده است. غرفه هایی همچون باغ آیات، بازی های قرآنی، آموزش قرآن و ... در همین راستا با یکی از فعالان حوزه بازی های قرآنی گفتگو کردیم.

فاطمه کاکا فعال حوزه بازی های قرآنی در یکی از غرفه های نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ما گفت: سفره بازی محصولی است که به بازی های موبایلی قرآنی وصل می شود و باعث می‌شود بچه ها بازی‌هایی را در سبک های قرآنی به صورت حرکتی انجام دهند و از اضافه وزن آن ها جلوگیری می‌کند.

وی افزود: در این شکل بازی ها کودکان چون  همزمان حرکت می‌کنند و فعالیت بدنی دارند، نسبت به بقیه بازی ها حس بهتری دارند و خودشان را جای شخصیت اصلی بازی تصور می‌کنند. به عنوان مثال در بازی که شخصیت حضرت ابراهیم بت ها را می شکند آن بازیکن خودش را جای حضرت ابراهیم می‌گذارد و فکر می کند خودش بت ها را می‌شکند.

فعال حوزه بازی های قرآنی ادامه داد: این کار باعث می‌شود یک سری مفاهیم در ذهن کودکان نهادینه شود. دو سال و نیم است در زمینه بازی‌های قرآنی فعالیت می‌کنیم به دنبال این هستیم که بتوانیم از طریق دارالقرآن ها و نهادهای قرآنی محصولاتمان را که برای حوزه سخت افزاری و حرکتی هست به فروش برسانیم.

وی درباره سطح نرم افزارهای قرآنی نیز گفت: نرم افزارها و محصولات قرآنی نیاز زیادی به حمایت دارند واقعیت این است افرادی که در این حوزه ها کار می‌کنند با نیت خدایی وارد شده اند و  به خاطر ماهیت قرآن، دین و اسلام بوده که فعالیت دارند ولی اگر حمایتی صورت نگیرد نمی‌توانیم بازی ها را تولید کنیم.

فعال حوزه بازی های قرآنی گفت: خیلی از خانواده ها بازی های مختلفی را برای بچه ها نصب می‌کنند که محتوایشان پر از خشونت و نامناسب است، اما بازی های قرآنی ما مناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی است و علاوه بر اینکه  بچه ها بازی می‌کنند، مفاهیم نیز به صورت غیر مستقیم در ذهنشان شکل می‌گیرد و آموزش می‌بینند.

کاکا ادامه داد: در کشورهای دیگر هزینه های زیادی را بابت انیمیشن، کارتون و بازی برای کودکان صرف می کنند اما در ایران در این زمینه هزینه خاصی صورت نمی‌گیرد و همین باعث می‌شود کودکان مخاطب انیمیشن ها و بازی هایی شوند که محتوای نامناسبی دارند.

فعال حوزه بازی های قرآنی گفت: اگر بخواهیم مفهوم دینی را به کودکان آموزش دهیم، آموزش مستقیم جواب نمی‌دهد بلکه باید در قالب بازی و انیمیشن فرهنگ سازی کنیم. ما زیر نظر بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای هستیم ولی نیاز داریم تا بتوانیم با شهرداری ها، بنیاد شهید، نیروهای مسلح و جاهای مختلف ارتباط بگیریم تا در ابتدا بتوانیم محصول را به نهادها،مدارس و آموزشگاه ها عرضه کنیم که رواج بیشتری پیدا کند.

برچسب‌ها