کد خبر 166522
۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲

به‌مناسبت سالروز عملیات بیت‌المقدس 5 «حیات» گزارش می‌دهد؛

شکستن کمر بعثی‌ها با رمز «یا اباعبدالله الحسین(ع)»

شکستن کمر بعثی‌ها با رمز «یا اباعبدالله الحسین(ع)»

پیروزی قاطع در عملیات بیت‌المقدس 5، درست چند روز مانده به 29 فروردین، حاصل شد. مهم‌ترین هدف عملیات بیت المقدس 5 تصرف کامل بر منطقه عمومی پنجوین بود که به لحاظ استراتژیک از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ 22 فروردین سال 67 ارتش جمهوری اسلامی ایران با طراحی حمله‌ای تصمیم گرفت ضربه‌ای به سازمان رزمی دشمن بزند و به این شکل روحیه رزمندگان را نیز بالا ببرد. بنابراین عملیات بیت المقدس 5 با رمز «یا اباعبدالله الحسین(ع)» آغاز شد.

 مهم‌ترین هدف عملیات بیت المقدس 5 تصرف کامل بر منطقه عمومی پنجوین بود که به لحاظ استراتژیک از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار بود.

منطقه‌ پنجوین پیوسته‌ صحنه‌ رویارویی‌ قوای‌ خودی‌ و دشمن، از جمله‌ عملیات‌ «والفجر4» بود كه این‌ حملات بی‌امان‌ را نیروی‌ زمینی‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ فرماندهی‌ و هدایت‌ قرارگاه‌ «رمضان» انجام داد.

حمله هوانیروز به مواضع دشمن نیز تصرف «تنگه نال» را در منطقه عمومی پنجوین به همراه داشت. تنگه‌ای که به لحاظ موقعیتی برگه برنده‌ای بود برای هر طرفی که به آن تسلط پیدا می‌کرد. همچنین در این عملیات ارتفاعات حساس و مهم 1670 و 1380 معروف به «شاخ شوکت» در شمال‌غربی پنجوین مشرف بر شهر نظامی «بوبان» نیز آزاد شد.

در ساعت‌های آغازین شروع عملیات بیت المقدس 5  لشکر 28 کردستان نیروی زمینی ارتش وارد عمل شد و توانست با وجود میادین مین فراوان، با قاطعیت تا 15 کیلومتر بر عمق خاک دشمن پیشروی کند.

به دنبال آن کلیه ارتفاعات غربی پنجوین از نیروهای عراقی پاکسازی شد. خلبانان شجاع هوانیروز و نیروی هوایی با تهاجم به مواضع و ادوات نیروهای بعث، تلفات و خسارات جبران‌ناپذیری را به آنها وارد می‌آورند و با حمایت شایسته آنها قسمتی از خاک میهن اسلامی و حدود 40 کیلومترمربع از منطقه عملیاتی پنجوین آزاد می‌شود.

با عکس‌العمل نیروهای اسلام، تحرکات بعدی دشمن خنثی و امکان هرگونه عکس‌العمل از آنها سلب شده و ناامیدانه در مواضع جدید خود مستقر می‌شوند و رزمندگان اسلام نیز به تثبیت مواضع خود می‌پردازند.

در عملیات بیت المقدس 5 خطوط مقدم دشمن توسط رزمندگان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران درهم كوبیده شد و ادوات زرهی آن‌ها مورد هدف قرار گرفت همچنین ارتفاعات ؛ 1680، 1823، 1470، 1540، 1560، 1830 از اشغال ارتش متجاوز صدام آزاد و تمام ارتفاعات غربی پنجوین پاكسازی شد.

پیروزی قاطع در عملیات بیت المقدس 5، درست چند روز مانده بود به 29 فروردین، حاصل شد. نامگذاری 29 فروردین به نام روز ارتش از ابتكارات حضرت امام خمینی(ره) معمار كبیر جمهوری اسلامی بود. آن هم در شرایطی كه ارتش جمهوری اسلامی با كارشكنی های مختلف داخلی و خارجی روبه رو بود.

پس از پیروزی انقلاب، در شرایطی كه دشمنان كمین كرده انقلاب و به تبعیت از آنان دوستان نا آگاه، سودای انحلال ارتش را در سر داشتند و ارتش در حساسترین شرایط حیات خود قرار گرفته بود، حضرت امام خمینی (ره) به عنوان بزرگ‌ترین حامی ارتش پای در میدان نهاد و نقشه شوم دشمنان انقلاب را نقش بر آب کرد و طی پیامی، با قاطعیت هرچه تمامتر، ضرورت حفظ ارتش را اعلام و در جهت انسجام، یكپارچگی و وحدت ارتش، فرمان تاریخی و مهمی را صادر و روز 29 فروردین را روز ارتش نامگذاری كردند.

در عملیات بیت‌المقدس 5 مانند سایر عملیات‌های جنگ تحمیلی، تعدادی از جوانان وطن با جانفشانی‌های بی‌دریغ خود، از مرز و بوم ایران پاسداری کردند. یاد و نام همه شهدای اسلام گرامی باد. 

برچسب‌ها