کد خبر 166435
۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷

مسئول امور محتوایی بخش ستاره‌های زمینی نمایشگاه قرآن کریم در گفتگو با «حیات» ؛

جلسات خانگی قرآن در طول ادوار مختلف کشورمان در نمایشگاه قرآن کریم

جلسات خانگی قرآن در طول ادوار مختلف کشورمان در نمایشگاه قرآن کریم

مسئول امور محتوایی بخش ستاره های زمینی در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: در بخش ستاره‌های زمینی نشان داده‌ایم با وجود اینکه شکل زندگی‌ها تغییر کرده اما همچنان راه ارتباط و اتصال به قرآن کریم ادامه دارد و هیچ بهانه‌ای برای قطع ارتباط با قرآن کریم نداریم.

حجت الاسلام جواد فرخی مسئول امور محتوایی بخش ستاره های زمینی در سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات گفت: بخش ستاره‌های زمینی به چند قسمت تقسیم می‌شود که جلسات خانگی قرآن کریم را در برهه های مختلف تاریخ نمایش می‌دهد، نمایشگاه امسال سی امین سال خود را می‌گذراند و ما در این غرفه سالیان متوالی بوده ایم، البته نه از سال های اول ولی هر سال کامل‌تر از قبل می‌شویم، در طی دو سال اخیر در بخش ستاره‌های زمینی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم بخش‌های غرفه کودک، نمایش و تئاتر نیز اضافه شده است .

وی افزود: به هر حال نمایشگاه شکل خودش را پیدا می‌کند، منتهی قرار است که ارتباط مختصر و مستمر نمایش داده شود که امکان ارتباط با قرآن کریم همچنان وجود دارد؛ هدفمان از بخش ستاره‌های زمینی این است که نشان دهیم با وجود اینکه شکل زندگی‌ها در کشورمان تغییر کرده اما کماکان راه ارتباط و اتصال به قرآن کریم ادامه دارد و هیچ بهانه ای برای قطع ارتباط با قرآن کریم نداریم.

حجت الاسلام فرخی با اشاره به بخش های مختلف ستاره های زمینی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: بخش اول نما و نمادی از صدر اسلام خانه پیامبر اکرم (ص) است، هم‌زمان که آیات قرآن برایشان نازل شد با خانواده جلسات خانگی قرآن کریم را تشکیل دادند و به تشکیل همچین جلساتی اصرار داشتند، همانطور که تربیت شده سفره‌های قرآنی دخترانی چون حضرت زینب (س) و پسرانی چون امام حسین (ع) هستند.

وی افزود: جلسات خانگی قرآن قرن ها و سال های بعدی ادامه دارد که در غرفه‌ای دیگر نماد و نمایی از زندگی قبل از شکل‌گیری انقلاب اسلامی نمایش داده می شود. هدفمان این است که بگوییم شهدا و مبارزین ما که حاضر شدند از همه امکانات و زندگیشان در راه کشورشان و برای دین شان بگذرند، تربیت شده سفره های قرآنی هستند؛ در این غرفه نشان می‌دهیم که افراد سرد و گرم زندگی، زمستان و  بهار زندگی را بر سر سفره قرآن و در خدمت قرآن بوده اند.

حجت الاسلام فرخی گفت: در غرفه بعد کشور چند سالی به جلو می‌رود و انقلاب اسلامی پیروز شده است، این بخش دوران دفاع مقدس را نمایش می‌دهد که کشور دچار جنگ تحمیلی شده است، هدفمان در این نما درباره فردی که با قرآن مرتبط است و تربیت شده جلسات خانگی قرآن کریم است فرد دغدغه مندی است و نمی تواند نسبت به مشکلات کشورش بی تفاوت باشد؛ لذا اگر بانوان امکان حضور در جبهه های جنگ نداشتند با چرخ خیاطی‌‌شان برای رزمنده های کشور لباس نظامی می دوزند و هر عرصه ای که نیاز به ورود بانوان باشد حضور پیدا خواهند کرد.

حجت الاسلام فرخی ادامه داد: درغرفه بعد که نمایی از شکل زندگی های امروز ماست می خواهیم نشان دهیم که درست است زندگی ها آپارتمانی شده است ،متراژخانه ها کمتر شده و آدم های بی حوصله تری شده ایم ولی کماکان امکان ارتباط با قرآن کریم و برگزاری جلسات خانگی قرآن کریم هست؛ اگر از آسیب‌ها، تاریکی‌ها، ظلمت ها قراراست رهایی پیدا کنیم و به نور متصل باشیم، نور قرآن کریم است.

مسئول امور محتوایی بخش ستاره های زمینی گفت: بخش آخر بخش پویش هم‌خوانی سوره قدر است که خانواده ها بر سر سفره افطار و شام با هم سوره قدر می‌خوانند و با ما به عنوان اشتراک خوبی‌ها قرار می‌دهند؛ به قید قرعه 114 سفر زیارتی برای شرکت کنندگان تدارک دیده ایم.

همچنین با خانواده هایی که کودکشان همراهشان است غرفه کودک تدارک دیده شده که در این غرفه برایشان نمایش های کودکانه و مسابقات قرآنی برگزار و جوایزی به شرکت کنندگان اهدا می‌شود.

حجت الاسلام فرخی در پایان گفت: یک بخش استراحتگاه و تفرجگاه به شکل سنتی نیز در مجموعه قرار دارد که خانواده ها بعد از بازدید از نمایشگاه در این محیط می‌نشینند که گاهی نمایش کوتاه و تئاتر چند دقیقه ای درباره شهدای قرآنی به همراه سرود های کودکانه در این بخش اجرا می‌شود.

برچسب‌ها