کد خبر 166405
۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵

به مناسب سالروز شهادت شهید سپهبد علی صیاد شیرازی «حیات» گزارش می دهد؛

صیاد زمین و آسمان

صیاد زمین و آسمان

شهید صیاد شیرازی همیشه در جلسات خود دو توصیه به جوانان می‌کرد؛ یکی پیدا کردن معرفت دینی و دیگری تبعیت از ولایت و تاکید داشت اگر ما محکم به ولایت فقیه تکیه بدهیم و در تمام کارهای‌مان دین را شاخص قرار دهیم بقیه مسائل حل شدنی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ در طول تاریخ دفاع‌ مقدس فرماندهان متعددی بار سنگین مسئولیت را بر دوش کشیدند که هر یک، ویژگی خاص خود را داشتند. کسانی که بدون هیچ ادعایی در عرصه‌ بسیار بزرگ و پیچیده حاضر شده و فقط با اتکاء به نصرت الهی، آمدند تا دین خویش را نسبت به اسلام، انقلاب اسلامی و ملت مسلمان ایران اثبات و اجرائی کنند. امیر سپهبد شهید «علی صیاد‌شیرازی»  یکی از همین جان بر کفان و فرماندهان مقتدر و با ایمان دوران دفاع مقدس بود که با رفتارهایش درس اخلاق می‌داد. این عارف عاشق، نمونه بارز شرف و غیرت ایرانی بود که جان شیرین خویش را، فدای عزت و سربلندی اسلام و ولایت کرد.

زندگینامه شهید صیاد شیرازی

شهید علی صیاد شیرازی سال 1323 در شهرستان درگز استان خراسان متولد شد. او پس ازگذراندن تحصیلات ابتدایی و دبیرستان در دانشکده افسری تحصیل کرد و در سال 1346از آن دانشکده موفق به کسب مدرک لیسانس شد. او پس از فارغ التحصیلی در سال 1346 در رسته توپخانه وارد لشکر 2 تبریز شد. از سال 1348 در مرزهای غرب کشور به مدت یک سال به عنوان افسر دیدبان توپخانه و معاون آتشبار فعالیت کرد و سپس به لشکر 81 زرهی کرمانشاه انتقال یافت و آنجا به عنوان فرمانده آتشبار مشغول به خدمت گردید. در سال 1351 دوره هواسنجی بالستیک توپخانه را با کسب امتیاز ممتاز از بین 20 افسر ایرانی و آمریکایی به پایان رساند وپس از پایان دوره فوق به مرکز آموزش توپخانه اصفهان و دانشکده توپخانه منتقل شد.

ازدواج شهید علی صیاد شیرازی

شهید علی صیاد شیرازی هنگامی که تصمیم داشت در سال 1350 با دختر دایی خود، عفت شجاع، ازدواج کند، با مخالفت ارتش حکومت پهلوی مواجه شد. حکومت پهلوی دلیل مخالفت ازدواجش با این دختر را سابقه مبارزاتی پدر عفت شجاع با حکومت مطرح کرد. اما سرانجام ارتش حکومت پهلوی در اثر اصرار ستوان شیرازی، با این ازدواج موافقت کرد. ثمره ی این ازدواج سه فرزند یک دختر به نام مریم متولد 1352 و دو پسر به نام های مهدی متولد 1360 و محمد زاده ی سال 1363 است.

اقدامات شهید پس از انقلاب اسلامی

یکی از اقدامات مهم  این شهید بزرگوار پس از انقلاب اسلامی می‌توان به طرح‌های عملیاتی که منجر به شکستن حصر شهر‌های سنندج و پادگان‌های مریوان، بانه و سقز شد اشاره کرد. شهر سنندج با تشکیل ستاد عملیات مشترک ارتش و سپاه پاسداران توانست پس از 21 روز مقاومت و دفاع از سوی مدافعان خویش، کاملاً از تصرف و تسلط نیروهای ضد‌انقلاب خارج شود. پس از تحقق و اجرای موفق این طرح‌ها، شهید صیاد شیرازی، با 2 درجه ارتقاء، با درجه سرهنگ تمامی به فرماندهی عملیات غرب کشور منصوب شد.

فعالیت‌های گسترده شهید در دوران دفاع مقدس

سال 1360 شهید علی صیاد شیرازی به پیشنهاد رییس شورای عالی دفاع از سوی امام خمینی به فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی منصوب شد. وظیفه ی او در این منصب فرماندهی نیروهای ارتش اسلام در عملیات های پیروزمند ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس بود. عملیاتی که سرنوشت جبهه های اسلام علیه کفر را به پیروزی رقم زد و روند جنگ تحمیلی را در مسیر پیروزی ارتش اسلام قرار داد. بعد از آن در 23 تیرماه 1365، علی صیاد شیرازی طی حکمی از طرف حضرت امام خمینی به عضویت شورای عالی دفاع منصوب شد. مسئولیت فرماندهی نیروی زمینی ارتش به خاطر مسئولیت خطیری که شهید صیاد شیرازی در شورای عالی دفاع داشت، در مرداد ماه سال 1365با درخواست رئیس شورای عالی دفاع و موافقت حضرت امام خمینی، به شخص دیگری واگذار شد.

در  اردیبهشت سال 66 شهید علی صیاد شیرازی به‌همراه تعداد دیگری از فرماندهان ارتش با پیشنهاد رییس شورای عالی دفاع و موافقت امام خمینی به درجه سرتیپی ارتقای مقام یافت. او در مهرماه سال 1368 به سمت معاونت بازرسی ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح به تقاضای رئیس ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح و موافقت مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا منصوب شد. در شهریورماه سال 1372 امیر دلیر سپاه اسلام با حکم فرماندهی معظم کل قوا به سمت جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شد. در 16 فروردین ماه 1378 صیاد شیرازی هم زمان با عید غدیر به درجه سرلشگری با حکم مقام معظم رهبری نایل آمد.

خصوصیات اخلاقی شهید

شهید صیاد شیرازی در دوران پیش از انقلاب اسلامی، افسری  پرتلاش و مسلط بر تخصص و دانش نظامی خود بود و در کنار انجام وظایف نظامی و شغلی، به طلاب حوزه علمیه حاج حسن امامی زبان انگلیسی آموزش می‌داد. بزرگ مردی که قلبش همیشه برای مردم ایران می طپید. مردی که مردم انقلابی و نیروهای مردمی و سپاهی در سراسر کشور، وی را با نام رزمنده ای شجاع و ارتشیِ دلاور می شناختند. او که خود را خدمت گزار مردم می دانست و با وجود مشغله زیادی که داشت، هرگز از پاسخ گویی به درخواست های مردمی و رسیدگی به مشکلات آنان وانمی ماند. یکی از بهترین و بارزترین شاخصه‌های شهید صیاد شیرازی، اهمیت دادن به نماز اول وقت و انجام واجبات و ترک محرمات بود و هیچ‌گاه به مادیات اهمیت نمی‌داد. شهید بیش‌تر وقت خود را در خدمت به کارکنان، خانواده و عبادت خدا می‌گذراند و آثار نظارتی، مشورتی و تربیتی او بر خانواده بسیار تاثیرگذار بود و همین‌طور به صله رحم بسیار اهمیت می‌داد.

توصیه شهید والامقام به جوانان

شهید صیاد شیرازی همیشه دغدغه آموزش به نسل جوان را داشت طوری‌که به بعضی از دوستانش سفارش می کرد که  آنچه آموخته‌اید به نسل جوان انتقال دهید. او در جلسات خود دو توصیه به جوانان می‌کرد یکی پیدا کردن معرفت دینی و دیگری تبعیت از ولایت و تاکید داشت اگر ما محکم به ولایت فقیه تکیه دهیم و در تمام کارهای‌مان دین را شاخص قرار دهیم بقیه مسائل حل شدنی است. 

شهادت شهید صیاد شیرازی

شهید علی صیاد شیرازی، حدیث دلدادگی را با شکوه و جاودانگی تمام، پس از سال ها جست وجوی شیرین شهادت، سرانجام 21 فروردین 1378 در حالی که برای رفتن به محل کار خود از منزل، خارج شده بود مورد سوء قصد یکی از اعضای گروهک تروریستی منافقین قرار گرفت و به شدت مجروح شد. اهالی محل که از این حادثه باخبر شده بودند بلافاصله او را به بیمارستان انتقال دادند اما متأسفانه بر اثر شدت جراحات وارده، تلاش پزشکان برای نجات او بی نتیجه ماند و امیر سرافراز ارتش اسلام پس از عمری مجاهدت در راه خدا به به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

در فرازی از پیام رهبری آمده است:

«امیر سرافراز ارتش اسلام و سرباز صادق و فداکار دین و قرآن، نظامی مؤمن و پارسا و پرهیزکار، سپهبد علی صیاد شیرازی امروز به دست منافقین مجرم و خونخوار و روسیاه به شهادت رسید. او مانند دیگر مردان حق از روزی که قدم در راه انقلاب نهادند، همواره سر و جان خود را برای نثار در راه خدا بر روی دست داشتند. سرزمین‌‏های داغ خوزستان و گردنه‌‏های برافراشته کردستان سال‌ها شاهد آمادگی و فداکاری این انسان پاک نهاد و مصمم و شجاع بوده و جبهه‏‌های دفاع مقدس صدها خاطره از رشادت و از خود گذشتگی او حفظ کرده است.... »

گزارش: زهرا غلامیان

برچسب‌ها