کد خبر 166326
۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵

دلنوشته رئیس سازمان سینمایی به‌مناسبت سالگرد شهید آوینی؛

آقا مرتضی؛ دعا کن به وظایف تاریخی خویش عمل کنیم

آقا مرتضی؛ دعا کن به وظایف تاریخی خویش عمل کنیم

محمد خزاعی به‌مناسبت سی‌امین سالگرد شهادت سید شهدای اهل قلم سید مرتضی آوینی و آغاز هفته هنر انقلاب اسلامی نوشت؛ ای سید شهید، تو که به قبیله عشق پیوستی و از سفره منور امیرالمومنین متنعمی، دعایمان کن که در اهتمام به عهدی که صادقانه، در دل بستیم استوار بمانیم.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ «محمد خزاعی» رئیس سازمان سینمایی کشور به‌مناسبت سی‌امین سالگرد شهادت سید شهدای اهل قلم «سید مرتضی آوینی» و آغاز هفته هنر انقلاب اسلامی یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد.

هوالاول والاخر

در پس ذهن من همیشه صدایی است که هی‌چوقت نمی‌خواهم از دست برود یا فراموش شود، آوای دل‌انگیز و محزونی که عجیب در بستر خاطرات نوجوانی‌ام خانه کرده است. 

آن صدا، مرغ سرکنده‌ای را می‌ماند که دل از آرامش آشیانه کنده و شوق پرواز دارد، غریبانه بی‌قرار و دلخون است اما طنینش ابدیت را نشانه رفته است.

گاه از خود می‌پرسم آیا پژواک حزن‌آلود آن صدا بود که روایت فتح را در ذهنمان جاودانه کرد یا آنکه جاماندن در ایستگاه گلگون فکه، آن بغض نشکسته و آن آه به بار نشسته را در تار و پود سیما و صدای راوی فتح به ودیعه گذاشته بود تا برایمان از کربلای ایران روایت کند.

آقا سید مرتضی سلام 

این روزها چند باری است که گاه و بی‌گاه به تقویم نگاه می کنم. 

به واقع سی سال از رفتنت گذشت! 

سی سال، گاه شمار یک نسل است. عددی است برای نقل گذشت یک عمر.

به واقع سی سال از شهادتت گذشت ! 

فصل‌ها از پس هم آمدند و رفتند و سال‌ها نو شدند و حال در کمال ناباوری سی سال است که رفته‌ای...

آن زمان نوجوانی بودیم و حالا رد زمان شمایلمان را با گرد سپید آراسته است اما همچنان به تو، به روایت فتح، به قاب همیشه ملتهب دوربینت، به صدای آسمانیت و به همه لاله های واژگون دشت پرخون فکه مدیونیم… 

چه صحیح و دقیق گفتی 

که «شهدا مانده‌اند و روزمرگی زمانه ما را با خود برده است» 

چه خوب دریافته بودی این رمز و راز را...

آن روز اگر چه تو درگیر روزمرگی زمان خود نبودی،اما خوب این بلیه را رصد کرده و می‌شناختی و حالا، تو در صف و زمره شهدا جاودان مانده‌ای و روزمرگی، ما را با خود برده است.

آقا سید مرتضی 

در این ماه مبارک و شب‌های قدر که مقارن سی‌امین سالگرد شهادتت است، ما را دعا کن تا همانطور که زنهار داده بودی از صف «قبرستان‌نشینان عادت سخیف» بیرون آئیم و به وظایف تاریخی خویش عمل کنیم.

ای سید شهید

 تو که به قبیله عشق پیوستی و انشاالله از سفره منور امیرالمومنین (ع) متنعمی، دعایمان کن که در اهتمام به عهدی که - تو می‌دانی - صادقانه، در دل بستیم استوار بمانیم.

یاریمان بده تا در کوچه پس کوچه‌های مصلحت اندیشی‌های سرشار از حقارت و در مواجهه با کم فروشان سوداگر دین و فرهنگ مردم، عهد و پیمانمان را با شهدا فراموش نکنیم و زرق و برق هیاهوی بسیار برای هیچ ما را نفریبد.

دعایمان کن تا شرمنده تو، رفقای شهیدت و مردمان این سرزمین نشویم. 

پرده نقره‌ای در این سرزمین حالا حالاها به انعکاس حماسه، به نقل قصه قهرمانانی چون تو، به امواج نور همرزمانت، به صداقت ریگ‌های فکه و به دلیرمردان منتظر در ایستگاه شهادت بدهکار است.

برچسب‌ها