کد خبر 166302
۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶

در گفتگوی «حیات» با قاری کشورمان مطرح شد؛

لزوم ایجاد زیرساخت های عقیدتی برای جذب افراد در فعالیت های قرآنی

لزوم ایجاد زیرساخت های عقیدتی برای جذب افراد در فعالیت های قرآنی

قاری قرآن کشورمان گفت: برای جذب هر گروه سنی در وحله اول نیازمند ایجاد زیرساخت های عقیدتی هستیم. معلمین، مدرسین، مؤسسات قرآنی، جلسات قرآنی، هیئات مذهبی، مساجد، منابر و ... همگی بسترهای ایجاد ساختارهای عقیدتی در جامعه هستند و تا زمانی‌که محتوای قرآنی به شکل صحیح در این بستر ارائه نشود،هیچ وابستگی به آموزه های قرآن کریم در افراد ایجاد نخواهد شد.

محمدکاکاوند قاری، فعال و استاد قرآن کشورمان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات ؛درباره جذب جوان ها در فضاهای قرآنی بیان کرد: ما برای جذب هر گروه سنی در وحله اول نیازمند ایجاد زیرساخت های عقیدتی هستیم. معلمین، مدرسین، مؤسسات قرآنی، جلسات قرآنی، هیئات مذهبی، مساجد، منابر و ... همگی بسترهای ایجاد ساختارهای عقیدتی در جامعه هستند و تا زمانی‌که محتوای قرآنی به شکل صحیح در این بستر ارائه نشود، هیچ دلبستگی و وابستگی به آموزه های قرآن کریم در افراد ایجاد نخواهد شد. به نظر بنده بخش مهم و حساس نهادهای قرآنی در کشور به عنوان متولی امور قرآنی، رسیدگی به زیرساخت‌هایی در جامعه است.

وی افزود: در وحله دوم توجه به مشوق ها، میزان ارزش‌گذاری ها، جایگاه و منزلت اجتماعی از موضوعات بسیار مهمی است که موجب ایجاد انگیزه و جذب جوانان در حوزه فعالیت های قرآنی می شود.

کاکاوند گفت: متاسفانه در این زمینه ضعف های بسیار جدی و ریشه ای وجود دارد که جز با حمایت دولت ها و مسئولین تصمیم گیر میسر نخواهد شد. زمانی‌که منزلت و رفاه اجتماعی یک فعال قرآنی در جامعه در پایین ترین سطح خود باشد،همچنین برای قاریان، حافظان و پیشکسوتان قرآنی که سالیان سال در این حوزه فعالیت می کنند، هیچ آینده روشنی دیده نشده باشد، طبیعتا هیچ گروه سنی وارد فعالیت های قرآنی نمی‌شود و گرایش به سایر رشته ها و فعالیت هایی که منجر به تأمین معیشت، توجه اجتماعی و ارزشگذاری اجتماعی می شود جذب می شوند.

قاری قرآن کشورمان ادامه داد: امروزه رفع نیازهای معیشتی و رسیدگی به امور خانواده در رأس هرگونه کاری قرار دارد. با وجود مشکلات اقتصادی ای که در جامعه وجود دارد و همچنین عدم وجود آینده روشن در زمینه های قرآنی، جذب جوانان و به خصوص نسل جدید کاری ناقص و بدون نتیجه می باشد. امروز در جامعه ما، غالب فعالان قرآنی در کشور، از روی علاقه قلبی و ارادتی که به قرآن کریم دارند، مشغول به فعالیت هستند.

برچسب‌ها