کد خبر 166260
۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵

پیش بینی کاهش نرخ دلار بر اساس قیمت درهم

پیش بینی کاهش نرخ دلار بر اساس قیمت درهم

بر اساس آنچه که در بازار ارز ایران مرسوم است، قیمت درهم پیشرو تر از قیمت دلار بوده و یکی از عوامل بسیار تاثیرگذاری که قیمت دلار را تعیین می‌کند، نرخ درهم است.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ بازار فیزیکی ارز از تب و تابی که در بهمن ماه و اوایل اسفند 1401 داشت، گذر کرده است و امروز شرایط آرام تری را پشت سر می‌گذارد.

روز گذشته 19 فروردین نرخ درهم در بازار غیر رسمی نزدیک به هزار تومان کاهش پیدا کرد و از 14 هزار 350 تومان به حدود 13 هزار 300 تومان رسید.

قطعا یکی از راه‌هایی که فعالان بازار ارز بتوانند قیمت دلار را به صورت کوتاه مدت پیش‌بینی کنند همین نرخ درهم و نوسانات آن است؛ در واقع از آنجا که نرخ درهم در برابر دلار روی 3.6 میخکوب شده و هر دلار برابر با 3.6 درهم در امارات است، از همین رو افت یک هزار تومانی درهم در بازار دیروز می‌تواند حاکی از ادامه افت دلار در روزهای آینده باشد.

بر اساس آمار‌ها نرخ درهم در بازار غیر رسمی در یک هفته اخیر با افت 13 درصدی از 14 هزار 900 تومان به 13 هزار 300 تومان رسیده و در همین مدت نیز قیمت دلار با 11 درصد کاهش از 54 هزار و 500 تومان به 49 هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

بر اساس آنچه که در بازار ارز ایران مرسوم است، قیمت درهم پیشرو تر از قیمت دلار بوده و یکی از عوامل بسیار تاثیرگذاری که قیمت دلار را تعیین می‌کند، نرخ درهم است. از آنجا که عمده ارز‌های صادراتی ایران در نهایت به صورت درهم وارد کشور خواهد شد و سیستم ارزی ایران بعد از تحریم‌ها تا حد زیادی به درهم برای مبادله با دلار وابسته شده است، از همین رو مشخص است که اقدامات انجام شده در کنترل نوسانات بازار ارز مثبت بوده است.

تغییر مکانیسم عرضه دلار با کارت ملی، افزایش عرضه درهم در مرکز مبادله ارز و طلا، حضور فعال تر بانک مرکزی در بازار غیر رسمی و در نهایت خوش‎‌بینی‌های ایجاد شده از ارتقای مناسبات اقتصادی ایران با کشور‌های عربستان، امارات و بحرین، موجب شده است قیمت دلار پس از پایان تعطیلات نوروزی وارد مسیر کاهشی شده و ادامه آن نیز دور از ذهن نباشد.

برچسب‌ها