کد خبر 166000
۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰

دعای روز پانزدهم ماه رمضان

دعای روز پانزدهم ماه رمضان

در پیام روز پانزدهم ماه رمضان به شرح صدر اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ رمضان نام یکى از ماه‏‌هاى قمرى و تنها ماه قمرى است که نامش در قرآن آمده است و یکى از چهار ماهى است که خداوند متعال جنگ را در آن حرام کرده است؛ مگر اینکه جنبه دفاع داشته باشد. در این ماه کتاب‏ هاى آسمانى قرآن‏ کریم، انجیل، تورات، صحف و زبور نازل شده است.

پیامبر اکرم (ص) درباره ماه رمضان فرمودند: «شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللّه عَز َّوَ جَلَّ وَ هُوَ شَهرٌ يُضاعِفُ اللّه‏ فيهِ الحَسَناتِ وَ يَمحو فيهِ السَّيِّئاتِ وَ هُوَ شَهرُ البَرَكَةِ؛ ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است كه خداوند در آن حسنات را مى‌‏افزايد و گناهان را پاك می‌كند و آن ماه بركت است».

منبع: (بحار الانوار(ط-بیروت) ج93 ، ص340 - فضایل الاشهر الثلاثه ص95 )

در این ماه برای هر روز آن ادعیه روزانه ذکر شده است که می توانید به همراه تفسیر آن در ذیل مشاهده کنید.

دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِکَ یا أمانَ الخائِفین.

خدایا، در این ماه فرمانبرداری فروتنان را نصیبم کن و سینه ام را برای انابه همانند بازگشت خاضعان باز کن، به امان دادنت ای امان ده هراسندگان.

پیام روز پانزدهم ماه رمضان: «شرح صدر»

حضرت موسی (ع) فرمود: «رب اشرح لی صدری و یسر لی امری واحلل عقدة من لسانی یفقهوا قولی.»  خداوند در اکثر نعماتی که به پیامبرش می دهد منت نمی‌گذارد اما در مورد نعمت شرح صدر به پیامبر منت می‌گذارد و می فرماید: «الم نشرح لک صدرک.» 

موجبات شرح صدر

1 - انس با قرآن: «اللهم نور بکتابک بصری واشرح به صدری؛ خدایا چشمان مرا به وسیله کتاب خود نورانی کن و سینه ام را فراخی ده.»

2 - اراده الهی:خداوند فرمودند: «فمن یرد الله ان یهدیه یشرح صدره للاسلام »؛ «پس هر که خدا هدایت او را خواهد، قلبش را به نور اسلام روشن و وسیع می کند.»

برچسب‌ها