کد خبر 165980
۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۷

زنگ خطر بحران دارو خیلی زود به صدا در آمد

زنگ خطر بحران دارو خیلی زود به صدا در آمد

هنوز خیلی از مردم در تب و تاب سال نو هستند، اما آژیر قرمز بحران کمبود دارو به صدا در آمد تا مسئولان امر به فکر باشند.

به گزارش گروه سلامت حیات؛ آنچه در بودجه 1402 تحت عنوان یارانه دارو و البته تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شده است، رقم 69 هزار میلیارد تومان است. عددی که دولت پیشنهاد داد و نمایندگان مجلس هم آن را بدون هیچ چکش کاری قبول کردند. اما، در همان روزها که بودجه در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی بود، خیلی از دست اندرکاران صنعت داروسازی و حوزه سلامت، نسبت به پیامدهای کمبود بودجه دارو هشدار دادند و گفتند که دچار مشکل خواهیم شد.

حالا حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، خیلی زود آژیر خطر بحران کمبود دارو را به صدا در آورد تا مسئولان امر در وزارت بهداشت، از همین حالا به فکر باشند.

وی با انتقاد از کمبود منابع مالی در حوزه سلامت و بی توجهی سازمان برنامه و بودجه نسبت به این مهم، گفت: اختصاص 69 هزار میلیارد تومان به یارانه دارو با توجه به طرح دارویاری و افزایش هزینه های دارو و قیمت آن و مسائل ارزی به طور قطع جوابگو نخواهد بود و شاید بتوان با این منابع برخی نیازها را برای 4 یا 5 ماهه نخست سال پوشش داد اما برای 12 ماه به هیچ وجه جوابگو نیست ضمن اینکه هنوز مشخص نیست که بسیاری از تجهیزات پزشکی با چه ارزی قرار است وارد و منابع آن از چه مسیری تأمین شود.

وی با بیان اینکه سقف بودجه لحاظ شده برای اجرای طرح دارویاری با نیازها همخوانی ندارد، افزود: اگر به همین شکل پیش برویم با مشکلاتی در مسیر اجرای طرح دارویاری مواجه خواهیم شد و شکست می‌خورد.

شهریاری با بیان اینکه وضعیت دارو یکی از دغدغه‌های اصلی مردم است، ادامه داد: اگر تدابیر لازم اتخاذ نشود به دلیل نبود ارز ترجیحی و افزایش قیمت ارز با کمبود یا نبود دارو و تجهیزات پزشکی مواجه خواهیم بود.

وی یادآور شد: به دفعات و بارها این مسئله را گوشزد کردیم اما به نظر می‌رسد مسئولان سازمان برنامه و بودجه نسبت به این هشدارها بی توجه است و هر چقدر که تاکید کردیم 69 هزار میلیارد تومان جوابگو نیست اما متأسفانه قانع نشده‌اند و این بی توجهی‌ها خلاف سیاست‌های نظام و اظهارات رئیس جمهور مبنی بر کاهش هزینه‌ها و مشکلات مردم در سال 1402 است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: متأسفانه در عمل نه تنها کاهش هزینه‌ای نخواهیم داشت بلکه پرداختی از جیب مردم در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش بیشتری خواهد یافت.

البته این فقط رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نبود که هشدار می‌دهد؛ بلکه خیلی از دست اندرکاران صنعت داروسازی کشور در ماه‌های پایانی سال 1401، مدام بروز بحران در صنعت دارو را هشدار می‌دادند. به طوری که محمد عبده زاده رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، در نشست کمیته غذا و داروی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در اواخر سال گذشته، گفته بود که دارو از اردیبهشت 1402 گران خواهد شد.

به گفته عبده زاده، قیمت یک ماده جانبی پرمصرف تولید داخل از کیلویی 700 هزار تومان به یک میلیون و 350 رسیده است، چگونه تولید کننده می‌تواند نسبت به خرید این ماده اقدام کند و قیمت تمام شده دارو را ثابت نگه دارد.

در همین حال، سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو، در پیام نوروزی خود وعده داده است که شاهد افزایش چشمگیر تولید دارو در سال 1402 خواهیم بود؛ اما به این موضوع اشاره نکرده که وضعیت قیمت دارو با توجه به نرخ تورم و بی ثباتی بازار ارز، چگونه خواهد بود.

آیا باید منتظر گران شدن و کمبود دارو باشیم یا اینکه سازمان غذا و دارو، برنامه‌ای برای ایجاد آرامش در بازار دارویی کشور دارد.

در هر صورت، آژیر خطر بحران کمبود دارو در کشور، خیلی زود به صدا در آمد تا مسئولان امر، از همین امروز به فکر تأمین داروهای مورد نیاز مردم و بیماران باشند.

برچسب‌ها