کد خبر 165907
۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵

در گفتگوی «حیات» با قاری و فعال قرآنی کشورمان مطرح شد؛

وجود نگاه های غیرتخصصی در حوزه های مختلف قرآنی

وجود نگاه های غیرتخصصی در حوزه های مختلف قرآنی

قاری، فعال و استاد قرآن کشورمان گفت: وجود نگاه های سطحی و کاملاً غیر تخصصی در حوزه های مختلف آموزشی، برنامه ریزی و .... که غالبا فقط احساسات مخاطبین را درگیر خود کرده و آنها را اصطلاحا داغ می کند، گریبانگیر فعالیت های قرآنی در کشور شده است.

محمدکاکاوند قاری، فعال و استاد قرآن کشورمان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ درباره شروع فعالیت قرآنی خود گفت:  در 4 اسفند ماه سال 1365 در تهران و در یک خانواده مذهبی و قرآنی متولد شدم. از همان دوران کودکی و به واسطه حفظ قرآن کریم توسط مادرم و برگزاری جلسات مختلف قرآن در منزل‌مان، به قرآن کریم علاقمند شده و از سن هشت سالگی در جلسات مختلف قرآنی شرکت نمودم. در ابتدا در جلسات مختلف قرآن پدرم شرکت کرده و همزمان نیز از 1373 و به مدت 27 سال در محضر استاد علی اکبر حنیفی تلمذ نمودم.

وی افزود: از اوایل سال 76 و به مدت 18 سال در محضر استاد سید محسن موسوی بلده حضور پیدا کرده و در زمینه تجوید شاگردی نمودم. در این مدت در محضر اساتید مختلفی در زمینه های صوت، لحن، تجوید، روش تدریس و معلمی، موسیقی و آواز و ... حضور پیدا کرده و از محضرشان کسب دانش کردم. از سال 1381 نیز مشغول به آموزش و تدریس قرآن بوده و از اواسط دهه هشتاد نیز به صورت تخصصی در زمینه لحن، مشغول به تدریس و تعلیم در جلسات قرآنی و نقاط مختلف کشور در قالب برگزاری کارگاه های تخصصی هنر تلاوت می‌باشم.

کاکاوند درباره فعالیت های قرآنی‌اش گفت: فعالیت های قرآنی بنده در سه بخش مجازی، حقیقی و پژوهشی تقسیم می شود. فعالیت های تخصصی خود در فضای مجازی را از سال 1385 با راه اندازی وبگاه قرآنی و آموزشی شفا به آدرس shefa-qoran.ir آغاز کرده و با رویکرد کاملاً تخصصی در حوزه هنر تلاوت به انتشار مطالب آموزشی در این حیطه پرداخته ام. خداراشکر پایگاه قرآنی شفا در میان جامعه قرآنی تبدیل به یک بستر علمی، آموزشی و قابل اتکا تبدیل شده و محل رجوع بسیاری از علاقمندان به هنر تلاوت قرآن در سطح کشور است.

وی درباره فعالیت حقیقی و پژوهشی خود در راستای قرآن افزود: فعالیت های حقیقی بنده نیز با برگزاری دوره های مختلفی آموزشی در موضوعات داوری صوت و لحن، برگزاری کارگاه های تخصصی تلاوت در سطح کشور، برگزاری جلسات قرآنی، برگزاری دوره های آموزشی در سازمان ها و نهادها و ... نیز دنبال می شود. در حوزه پژوهش نیز از اوایل دهه هشتاد، مشغول به تحقیق و مطالعات مختلف در زمینه علوم قرآنی، تلاوت، تجوید و ... می‌باشم. از ابتدای سال 87 تا 92 به عنوان نویسنده مقالات تخصصی قرآنی در مجله راه قرآن وابسته به نهاد رهبری در دانشگاه ها، 85 مقاله قرآنی را تدوین و منتشر نمودم. از همان دوره به مدت 15 سال، پژوهش، تحقیقات میدانی و مطالعات مختلفی در زمینه تقلید در تلاوت قرآن داشتم که منجر به انتشار کتاب تقلید در هنر تلاوت قران کریم شد.

کاکاوند با اشاره به کتاب تقلید در هنر تلاوت قرآن گفت: در این کتاب به طور مفصل به موضوع تقلید از جنبه های آموزشی، روانشناسی تدریس و هنری پرداخته ام. طی دو ماه آینده نیز دو کتاب در زمینه هنر تلاوت، آماده چاپ دارم که در حال حاضر در مرحله بررسی و ویراستاری نهایی است. همچنین ضبط صوتی و تصویری دوره های آموزشی در زمینه لحن نیز از جمله فعالیت های آموزشی بنده در این زمینه بوده است.

وی در خصوص کسب مقام های خود در قرآن اظهار کرد: در طول عمر فعالیت های قرآنی خود، مقام های مختلف و متعددی را کسب نموده ام که از آن جمله می‌توانم به کسب رتبه اول مسابقات نیروهای مسلح، جشنواره ملی دانشجویان ایران، مسابقات کل سپاه پاسداران، مسابقات دانش آموزی کشور، مسابقات کارکنان دولت و ... اشاره نمایم. همچنین در پنج مسابقه بین المللی نیز به عنوان استاد راهنمای نمایندگان کشورهای ایران و افغانستان حضور داشته ام. کسب گواهینامه تخصصی قرائت و گواهینامه مفاهیم از سازمان دارالقرآن الکریم و همچنین اخذ اجازه نامه قرائت عاصم به روایت حفص از طریق شاطبیه نیز از جمله مدارجی است که موفق به کسب آن شده ام. همچنین در زمینه فعالیت های قرآنی در سال 90 به عنوان فعال قرآنی کشور، سال 97 به عنوان مدیر نمونه دارالقرآن مراکز دولتی و همچنین در سال 91 نیز به عنوان دانشجوی ممتاز کشور معرفی شدم.

قاری قرآن کشورمان درباره اقدامات لازم در زمینه ترویج فعالیت های قرآنی در جامعه گفت: ترویج فعالیت های قرآنی به موضوعات مختلف و متعددی وابسته است. به نظر بنده ترویج فعالیت های قرآنی با در نظر گرفتن دو بخش سلبی و ایجابی باید دنبال شود. در این بخش نکات و مطالب متعددی وجود دارد که باید در جای خود به آن بپردازیم. در حال حاضر برنامه ریزی صحیح بر اساس نیازمندی های روز جامعه و ارائه راهکار از قرآن، تغییر در روش های فعلی برنامه های قرآنی، استفاده از متخصصین در حوزه برنامه ریزی، اجرا، ارزشیابی، آموزشی، تبلیغی و ترویجی بسیار مهم و ضروری است.

وی افزود: امروزه متاسفانه می بینیم که بسیاری از غیر متخصصین و بعضا افراد سفارش شده در رأس تصمیم گیری و برنامه های مهم و کلان قرآنی هستند. کنار زدن جوانان خوش‌فکر و صاحب ایده، میدان ندادن به فعالان قرآنی جوان، ترس در به‌کارگیری روش های جدید و خلاقانه و بعضا همراه با ریسک و همچنین عدم اعتماد به نسل جوان، از جمله مواردی است که مانع تصمیم گیری و تصمیم سازی در زمینه ترویج فعالیت های قرآنی در سطح کلان شده است.

کاکاوند ادامه داد: وجود نگاه های بسیار آماتوری، سطحی و کاملاً غیر تخصصی در حوزه های مختلف آموزشی، برنامه ریزی و .... که غالبا فقط احساسات مخاطبین را درگیر خود کرده و آنها را اصطلاحا داغ می کند، گریبانگیر فعالیت های قرآنی در کشور شده است. بنده اجرای برنامه های تبلیغی را که در جامعه مرسوم است را رد نمی کنم اما متاسفانه بخش عمده برنامه های قرآنی در کشور با این رویکرد انجام می شود که نتیجه آن چیزی جز بی خاصیت شدن دستورات قرآنی و مهجوریت قرآن را به دنبال نداشته است.

وی گفت: ملاک اثرگذاری تمامی فعالیت های قرآنی همه نهادهای قرآنی کشور، کیفیت تأثیرگذاری این برنامه ها در سطح جامعه است. عدم حمایت لازم از مؤسسات قرآنی، خانه های قرآن، جلسات قرآن، فعال نبودن مساجد به عنوان پایگاه اصلی برنامه‌های قرآنی در سطح کشور، ضعف یا عدم شناسایی و عدم تجلیل از فعالان قرآنی که در گمنامی و مناطق محروم مشغول به فعالیت های قرآنی هستند و ... همه این موارد موجب می شود تا ترویج آموزه های قرآن در کشور با موانع جدی روبرو شود.

قاری قرآن کشورمان افزود: در زمینه ترویج قرآن باید در وحله اول به خود قرآن کریم مراجعه کرد. قرآن کریم در این زمینه، دستورات و آموزه های بسیار مهمی دارد که اگر به هر کدام از این حوزه ها توجه خاص پژوهشی، علمی و تبلیغی شود، عملاً موضوع ترویج قرآن در میان مردم اتفاق افتاده است. با بهره گیری از آیات قرآن کریم و همچنین کلام حضرات معصومین علیهم السلام به این نتیجه می‌رسیم که عواملی همچون قرائت، تلاوت، ترتیل، تبلیغ، تبیین، تدریس، اقراء تعقل، تدبر، تلقی، تذکر، تیسیر، استنباط و استنطاق و ... ابزارهای تبلیغ قرآن کریم از سطوح اولیه تا عالیه می‌باشند.

کاکاوند گفت: بنده معتقدم کلیه برنامه های قرآنی با این رویکردها باید دنبال گردد و برای اجرای برنامه های قرآنی، لازم است از روش های قرآنی استفاده شود نه روش های صرفا آکادمیک و کلاسیک و ... متاسفانه در حوزه فعالیت های قرآنی، کار قرآنی زیاد انجام می شود ولی، قرآنی انجام نمی شود.

برچسب‌ها