کد خبر 165820
۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵

سرپرست سازمان منابع طبیعی:

8341 گونه گیاهی ایران برابر با گونه های اروپا است

8341 گونه گیاهی ایران برابر با گونه های اروپا است

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: تعداد گونه‌های گیاهی در کشور که بومی باشند 8341 گونه هستند و از نظر تنوع ژنتیکی پیرامون گونه های گیاهی با قاره اروپا برابری می کنیم.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ عباسعلی نوبخت، سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، درباره گونه های گیاهی موجود در کشور اظهار داشت: تعداد گونه های گیاهی بومی در کشور 8341 گونه هستند و از نظر تنوع ژنتیکی پیرامون گونه های گیاهی با قاره اروپا برابری می کنیم.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه ایران کشوری 4 فصل است طبیعی است که اختلالاتی را در وضعیت پوشش گیاهی مناطقی که آب دوست هستند ایجاد شود اما خوشبختانه طبیعت در ایران به‌ نحوی است که برخی از گونه های گیاهی خودشان مهاجرت می کنند یعنی در فصل تابستان که هوا گرم می شود به ارتفاعات بالا که خنک تر هستند می روند و ازطرفی دیگر سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری متولی گونه هایی است که خطراتی آنها را تهدید می‌کند؛ برای مثال: گونه شمشاد که در شمال کشور رشد میکند به علت بلایت شمشاد و آفت شپره شمشاد تهدیدات فراوانی شده و بیم این می رفت که به سمت انقراض هم برود اما ذخیره‌گاه های برون جا را در شمال کشور ایجاد کردیم که در مرکز بذر کمیته آمل است.

وی ادامه داد: از تمام نقاط رویشی مختلف شمشاد در جنگل های شمال نهال هایی را تهیه کردیم و برای هر استان یک ذخیرگاه جداگانه ایجاد کردیم و بعد از آنکه از عرصه های جنگلی ما خارج شد و اثراتی از بیماری بلایت شمشاد از بین رفت ما نهال هایی که تهیه کردیم را در محل رویشی خود استقرار دادیم تا یک مرکز بذر شمشاد پدید آید.

نوبخت درباره خطر انقراض گونه های گیاهی خاطر نشان کرد: در تغییراتی که در علم بوجود آمده جای نگرانی برای انقراض گونه های گیاهی نیست و در گلخانه‌ها شرایطی می توانیم ایجاد کنیم که انواع گونه‌ها در بدترین شرایط حفظ شوند.

برچسب‌ها