کد خبر 165811
۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱

تداوم تنش آبی در شمال کشور تا پایان سال آبی/ بارش‌ها 16 درصد کمتر از میزان نرمال است

تداوم تنش آبی در شمال کشور تا پایان سال آبی/ بارش‌ها 16 درصد کمتر از میزان نرمال است

رئیس مرکز ملی مدیریت خشکسالی سازمان هواشناسی گفت: در سال آبی جاری که از مهر 1401 شروع شده، غیر از غرب و جنوب‌غرب، سایر نقاط کشور شرایط نامطلوبی داشت و تهران، قزوین و استان‌های شمالی و ساحلی در شرایط تنش آبی به سر می‌برند که این شرایط در نیمه شمالی کشور تا پایان سال آبی تداوم دارد.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور اظهار داشت: میزان بارندگی در سطح کشور طی سال آبی یعنی از ابتدای مهرماه 1401 تاکنون 150 میلی‌متر است که این میزان بارش نسبت به نرمال بارندگی‌ها که 177.6 میلی‌متر بوده، 8 میلی‌متر کمتر شده است.

وی ادامه داد: اگرچه میزان بارش‌ها نسبت به سال آبی گذشته حدود 10 درصد بهبود یافته، اما همچنان 16 درصد کمتر از میزان نرمال است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: در 2 سال گذشته استان‌های نیمه شمالی و شرقی کشور شرایط نامطلوبی از لحاظ بارندگی داشتند به همین دلیل اثر کم‌بارشی را امسال قوی‌تر از گذشته می‌بینیم.

هشدار درباره کمبود آب شبکه آبیاری

وظیفه بیان کرد: رودخانه‌ها، آب پشت سدها و چشمه‌ها وضعیت مطلوبی ندارند؛ بنابراین شبکه آبیاری کشاورزی نیز آب کافی دریافت نخواهد کرد و با افت کیفیت محصول و کاهش برداشت محصول مواجه می‌شوند.

وی افزود: بارندگی بهار برای دو هفته اول فروردین ماه نسبتاً مطلوب بود؛ اما در هفته آینده وضعیت نامطلوبی از لحاظ بارش‌ها پیش رو خواهیم داشت.

تنش آبی در شمال کشور تا پایان سال آبی تداوم دارد

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: سال آبی جاری غیر از غرب و جنوب غرب برای سایر نقاط کشور شرایط نامطلوبی داشت، شهرهای بزرگ مثل تهران، قزوین و استان‌های شمالی و ساحلی در شرایط تنش آبی به سر می‌برند و شرایط تنش آبی در نیمه شمالی کشور تا پایان سال تداوم دارد.

وظیفه با بیان اینکه استان گیلان از «سد سفیدرود» برای برنج کاری استفاده می‌کند، افزود: سد سفیدرود از استان‌هایی تغذیه می‌شود که وضعیت نامطلوب و زیر نرمال از لحاظ بارندگی دارند و شرایط برای تامین آب برنج استان گیلان هم نامناسب است.

وی خاطرنشان کرد: پنجره زمانی بارش‌ها نیز در اردیبهشت‌ماه در بسیاری از استان‌ها بسته خواهد شد و سامانه‌های بارشی دیگر از مناطق جنوبی کشور گذر نمی‌کنند؛ بنابراین فرصت دریافت بارش برای استان‌های جنوبی کمتر از یک ماه است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: استان‌های شمالی و استان‌های ساحلی هم شانس کمی دارند تا انتهای بهار به بارش نرمال برسند.

تهران تنها 44 درصد بارش نرمال را دریافت کرده است

وظیفه خاطرنشان کرد: شرایط کم بارشی در حالی است که بیش از دو سوم سال آبی در حال طی شدن بوده و 80 درصد بارندگی‌ها نیز در فروردین ماه رخ می‌دهد، در حالی که استان تهران تنها 44 درصد بارش نرمال سال، معادل 123 میلی‌متر را دریافت کرده است.

وی گفت: علاوه بر تهران و قزوین، شرایط تنش آبی در دامنه‌های جنوبی البرز هم برقرار است.

برچسب‌ها