کد خبر 165801
۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷

آخرین وضعیت سرمازدگی در باغات / پنج توصیه به باغداران و کشاورزان

آخرین وضعیت سرمازدگی در باغات / پنج توصیه به باغداران و کشاورزان

مدیرکل مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه شدت سرمازدگی سال گذشته از امسال بیشتر بود، به کشاورزان و باغداران برای مقابله با سرمازدگی توصیه‌هایی کرد.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ حسین آهنی،مدیرکل مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه میزان سرمازدگی امسال به شدت سال‌ گذشته نبود، گفت: هشتم فروردین امسال طی نامه‌ای به استان‌ها ابلاغ کردیم و اطلاع‌رسانی‌های لازم نیز در این خصوص صورت گرفت. همچنین ستاد مدیریت بحران تشکیل شد. در 19 استان شمالی، غربی و شمالغرب سرمازدگی داشتیم و توصیه‌هایی در بخش زراعت و باغداری نیز شد.

وی با اشاره به اینکه پنج راهکار برای مقابله با سرمازدگی به کشاورزان توصیه کردیم، گفت: چون شدت سرما بسیار بالا نبود، در بخش زراعت استفاده از کودهای کلرید پتاسیم با پتاس 60 درصد را پیشنهاد دادیم. همچنین در مناطقی که کف باغ علف هرز بود، توصیه کردیم که علف‌ها را بدون شخم‌زدن جمع آوری کنند، زیرا هرچه بافت خاک سفت‌تر باشد انتقال حرارتی کمتر می شود.

مدیرکل مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: همچنین پیشنهاد کردیم باغداران در مناطقی محدودیت منابع آبی وجود ندارد، آبیاری تا حداقل 20 سانتی‌متر را انجام دهند.

وی در ادامه گفت: پیشنهاد کردیم که باغداران از مواد شیمیایی مانند محلول‌های ضدهسته یخ در باغات استفاده‌ کنند. تاثیرگذاری آن 24 ساعته و ماندگاری آن 7 تا 10 روز است.

آهنی عنوان کرد: در مناطقی که دما بالای صفر بود، آتش و دود را پیشنهاد دادیم. سرمازدگی در دمای بالای صفر و یخ‌زدگی در دمای زیر صفر رخ می‌دهد. بنابراین می‌توان در مناطقی که سرمازدگی داریم با ایجاد آتش در پیت‌های حلبی و جابه‌جایی هوای گرم و سرد از باغات حفاظت کنیم.

وی همچنین افزود: استفاده از هیترها و دمنده‌های حرارتی و نصب آن در پشت ماشین‌های کشاورزی  نیز از دیگر پیشنهادات بود.

مدیرکل مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: 12 و 13 فروردین در 19 استان سرمازدگی داشتیم و اطلاع‌رسانی‌های لازم نیز صورت گرفت. فعلا در دوره ارزیابی هستیم و برآورد خسارت حدودا 20 روز طول می‌کشد. تنها گزارشی که از خسارت داریم از استان کردستان و برخی باغات میوه است.

وی در پایان گفت: هفته آینده به احتمال زیاد سرمازدگی آنچنانی نخواهیم داشت. شاید در برخی مناطق موج سرما و برف را داشته باشیم ولی تاثیری بر درختان نخواهد داشت.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها