کد خبر 165759
۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷

صادرات نفت روسیه رکورد جدید زد

صادرات نفت روسیه رکورد جدید زد

صادرات نفت روسیه از طریق دریا، افزایش پیدا کرده و هیچ نشانه‌ای از این که تهدید مسکو برای کاهش تولید، تاثیری بر میزان عرضه در بازار بین‌المللی داشته است، دیده نمی‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ آمار رصد نفتکش که توسط بلومبرگ رصد شده است، نشان می‌دهد صادرات روسیه در هفت روز منتهی به 31 مارس، به میزان یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرده و به رکورد 4.13 میلیون بشکه در روز رسیده است. میانگین چهار هفته‌ای که نوسان کمتری داشته، به بالاترین حد از ژوئن صعود کرد.

روسیه متعهد شده است تولید نفت را از مارس تا پایان ژوئن، به میزان 500 هزار بشکه در روز به تلافی مکانیزم سقف قیمت گروه هفت برای فروش نفت این کشور، کاهش دهد. این کشور یکشنبه هفته جاری مدت این کاهش را در راستای اقدام تولیدکنندگان اوپک پلاس برای کاهش تولید، تا پایان امسال تمدید کرد. در آمار صادرات هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد کاهش تولیدی که روسیه اعلام کرده، اجرایی شده است و این امر، پرسشهایی را درباره این که آیا کاهش واقعی در ماه‌های آینده صورت می‌گیرد، ایجاد کرده است.

تعطیلی برای تعمیرات در پالایشگاه‌های روسیه و تغییر مسیر بخشی از صادراتی که پیش از این به اروپا می‌شد، ممکن است تاثیر کاهش تولید را ملایم کرده باشد.

از سوی دیگر، سقف قیمتی که برای فروش نفت روسیه در بازارهای خارجی تعیین شده، در 60 دلار در هر بشکه خواهد ماند و به نظر می‌رسد این مکانیزم تاثیر خود را گذاشته و دسترسی کرملین به دلارهای نفتی را محدود کرده است. طبق آمار گردآوری شده توسط بلومبرگ، روسیه برای پوشش نیمی از ناوگان نفتکش‌هایی که برای صادرات نفت استفاده می‌کند، همچنان به بیمه‌گران غربی متکی است که نشان می‌دهد بخش بزرگی از این فروش زیر سقف قیمت انجام شده است.

افزایش صادرات نفت دریابرد که در ابتدای سال مشاهده شد و در آمار میانگین چهار هفته‌ای کاملا مشهود بود، احتمالا منعکس کننده تغییر مسیر نفتی است که پیش از این از طریق خط لوله دروژبا، به لهستان و آلمان ارسال می‌شد. جریان نفت روسیه به آلمان در پایان سال 2022 متوقف شد و ارسال نفت به لهستان، تحت آخرین قرارداد عرضه، به حدود 60 هزار بشکه در روز کاهش یافت. از دست دادن بازارهای فروش نفت از طریق خط لوله، به معنای وجود 500 هزار بشکه در روز حجم اضافی است که از طریق بنادر روسیه صادر می‌شوند.

مجموع حجم نفتی که در کشتی‌ها به مقصد چین و هند حمل می‌شوند، بعلاوه مقادیر کوچکتری که به مقصد ترکیه می‌شوند و مقادیر موجود در کشتی‌هایی که هنوز مقصد نهایی آنها مشخص نشده است، در مدت چهار هفته به رکورد بالای جدید 3.29 میلیون بشکه در روز رسیده است.

با مشخص شدن مقصد محموله‌هایی که اواخر ژانویه بارگیری شدند، جریان نفت روسیه به چین به رکورد بالای جدیدی از زمان آغاز جنگ اوکراین صعود کرد و نزدیک به سطوح صادرات در فوریه ماند. الگوهای تاریخی نشان می‌دهد که اکثر این کشتی‌ها که به عنوان مقصدهای آسیایی نامعلوم شناسایی شده‌اند و به سوی کانال سوئز می‌روند، در نهایت به هند می‌روند.

انتقال محموله‌ها بین دو کشتی در مدیترانه همچنان ادامه دارد.

صادرات نفت روسیه در هفته منتهی به 31 مارس، به میزان یک میلیون بشکه در روز نسبت به هفته پیش از آن افزایش یافت و به رکورد جدید 4.13 میلیون بشکه در روز رسید. بر مبنای میانگین چهار هفته‌ای، مجموع صادرات نفت روسیه از طریق دریا، به میزان 256 هزار بشکه در روز افزایش یافت و به 3.45 میلیون بشکه در روز رسید.

همه این محموله‌ها شامل گرید نفتی KEBCO قزاقستان نمی‌شود. این گرید نفتی از طریق بنادر اوست لوگا و نووراسیسک روسیه در دریای بالتیک، صادر می‌شوند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، نفت قزاقستان با نفت روسی، مخلوط شده و گرید صادراتی واحدی را تشکیل می‌دهد. از زمان آغاز جنگ در اوکراین، قزاقستان نام این گرید را تغییر داده تا آن را از نفتی که از سوی شرکت‌های روسی صادر می‌شود، متمایز کند. نفت ترانزیتی، از تحریم‌های اتحادیه اروپا معاف است.

برچسب‌ها