کد خبر 165722
۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶

قیمت جهانی طلا امروز 1402/01/15

قیمت جهانی طلا امروز 1402/01/15

قیمت هر اونس طلا امروز با 0.22 درصد کاهش به 1980 دلار و 22 سنت رسید.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ به نقل از رویترز، کاهش ارزش دلار در روز گذشته تقاضا برای طلا به‌عنوان یک پشتوانه ایمن را افزایش داد و قیمت آن را بیش‌از 1 درصد بالا برد. سقوط ارزش دلار به‌دنبال خبر کاهش تولید اوپک پلاس صورت گرفت که ترس از طولانی شدن تورم را زنده کرد و باعث بی‌اعتمادی نسبت‌به پاسخ بانک‌های مرکزی شد.

 قیمت هر اونس طلا امروز با 0.22 درصد کاهش به 1980 دلار و 22 سنت رسید.

 ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در اوآندا با اشاره به اختلال بانکی در سطح جهانی که قیمت طلا را 8 درصد در ماه گذشته افزایش داد گفت:«ما مرتب با وقایع بزرگی مواجه می‌شویم که سرمایه‌گذاران را عصبی کرده‌است».

 وی اضافه کرد تصمیم شگفت‌آور اوپک پلاس باعث شده طلا بازهم به‌عنوان پشتوانه‌ای در برابر تورم بالا شناخته شود.

 درست است که همواره از طلا به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری ایمن در زمان تورم بالا یاد می‌شود، اما افزایش نرخ بهره جهت مهار قیمت‌ها تقاضا برای این سرمایه غیر سودده را پایین آورده بود. کاهش تولید اوپک پلاس در روز دوشنبه باعث کاهش شدید ارزش دلار هم شد که خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا ارزان‌تر می‌کند.

 یکی دیگر از عوامل افزایش تقاضا برای طلا کاهش شدید فعالیت کارخانه‌ای در آمریکا تا پایین‌ترین رقم طی 3 سال گذشته در ماه مارس بود. بدین ترتیب نرخ سود ده‌ساله خزانه‌داری آمریکا به روند نزولی خود ادامه می‌دهد.

 البته تحلیلگران هنوز هم انتظار دارند بالا رفتن نرخ بهره می‌تواند مانع بهبود قیمت طلا شود. احتمال افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا طلا را در شرایط بی‌ثباتی قرار داده و می‌تواند آن را تا 1900 دلار پایین بیاورد.

 قیمت نقره امروز با 0.04 درصد افزایش به 24 دلار و 3 سنت رسید و پلاتین با 0.37 درصد کاهش 988 دلار و 52 سنت معامله می‌شود.

برچسب‌ها