کد خبر 165692
۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹

فایننشال تایمز:

عربستان راهبرد اقتصادی مستقل از آمریکا پیش گرفته است

عربستان راهبرد اقتصادی مستقل از آمریکا پیش گرفته است

رسانه انگلیسی فایننشال تایمز به دنبال تصمیم عربستان سعودی در کاهش تولید نفت نوشت که ریاض در حال ایجاد یک استراتژی اقتصادی مستقل از ایالات متحده است.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ عربستان و گروه تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس در اقدامی غافلگیر کننده از کاهش تولید نفت خود به میزان حدود 1.6 میلیون بشکه در روز خبر دادند که ریاض را در مسیر تقابل با واشنگتن قرار می‌دهد.

در حالی که هدف از این اقدام ریاض، ایجاد ثبات در بازار جهانی انرژی است، فایننشال تایمز، یکی از قدیمی‌ترین و پرنفوذترین روزنامه‌های اقتصادی سیاسی در جهان  که مرکز آن در شهر لندن قرار دارد، در گزارشی اشاره کرد که عربستان در حال ایجاد یک استراتژی اقتصادی مستقل از ایالات متحده است.

فایننشال تایمز نوشت: این ابتکار تحت رهبری عربستان سعودی از این جهت غیرعادی است که در خارج از نشست رسمی ائتلاف اوپک پلاس اعلام شد که نشان دهنده عجله اعضایی است که اقدام به کاهش تولید کرده‌اند.

این روزنامه افزود: این کاهش تولید نفت در پی کاهش شدید قیمت آن در ماه گذشته پس از فروپاشی بانک آمریکایی «سیلیکون ولی» و خرید اجباری «کردیت سوئیس» توسط «یو‌بی‌اس» صورت گرفت که نگرانی‌ها از شیوع فروپاشی بانکی را  در بازارهای مالی جهانی و کاهش تقاضای زیاد برای نفت خام افزایش داد.

این روزنامه به نقل از آمریتا سن، مدیر مؤسسه تحقیقاتی انرژی اسپکتس گفت: اوپک پلاس برای غلبه بر هرگونه ضعف احتمالی تقاضا در اثر بحران بانکی در حال ظهوردر اقدامی پیش دستانه تولید را کاهش داد.

به گفته فایننشال تایمز کاهش‌های ناگهانی تولید ممکن است اختلافات بین ریاض و واشنگتن را دوباره شعله ور کند، بخصوص که آمریکا سال گذشته در تلاش برای مهار تورم افسارگسیخته در بحبوحه افزایش قیمت انرژی در این کشور عربستان را بر آن داشت تا نفت بیشتری را پمپاژ کند.

این روزنامه به نقل از افراد  مطلع از سیاست عربستان نوشت: ریاض در هفته گذشته عصبانی بود، زیرا دولت بایدن علناً خرید جدید نفت خام را برای پر کردن ذخایر استراتژیکی که سال گذشته تمام شده بود، رد کرد در حالی که کاخ سفید در تلاش برای مهار تورم در ایالات متحده بود.

مدیر عامل و رئیس جهانی استراتژی کالا در شرکت خدمات مالی RBC Capital گفت: عربستان پس از بدتر شدن روابط ریاض و واشنگتن در دوران دولت بایدن، در حال توسعه یک استراتژی اقتصادی مستقل از ایالات متحده است.

این کارشناس تاکید کرد: پس از توافق دیپلماتیک اخیر بین ریاض و تهران با میانجی گری پکن، عربستان سعودی به ایالات متحده پیام داد که دیگر جهانی تک قطبی وجود ندارد.

در بازارهای انرژی، پس از آنکه عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان نفت در ائتلاف اوپک پلاس از کاهش ناگهانی تولید نفت خام خبر دادند، قیمت نفت امروز حدود  پنج درصد افزایش یافت.

برچسب‌ها