کد خبر 165675
۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷

به مناسبت سالروز شهادت اسفندیار قربانی؛

شهید قربانی از سنین کم، باتقوا و خداپرست بود/ دوران کودکی شهید با کار و تلاش همراه شد

شهید قربانی از سنین کم، باتقوا و خداپرست بود/ دوران کودکی شهید با کار و تلاش همراه شد

شهید قربانی تقوا، نماز و روزه را از همه‌چیز مهم‌تر می‌دانست، روزه ماه مبارک رمضان را از جان و دل پذیرا بود و همیشه به استقبال کار‌های خیر می‌رفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ در 26 فروردین ماه سال 1338 شهید اسفندیار قربانی در روستای رستم آباد متولد شد. وی در سن شش ماهگی پدرش را از دست داد و سرپرستی‌اش را عمویش بر عهده گرفت؛ از همان دوران کودکی اش بزرگ‌مردی بود که دوشادوش مادرش برای کسب معاش خانواده کار می‌کرد .

کارنامه کاری شهید اسفندیار قربانی

او با اینکه سن کمی داشت اما در کودکی به شغل چوپانی مشغول شد، بزرگتر که شد سن چوپانی را رها کرد و برای کار به شهرستان بوشهر عازم شد در آنجا به مدت یک سال به شغل کارگری پرداخت و دوباره به محل زندگی اش برگشت.

شهید قربانی در سال 1354 برای تأمین مخارج زندگی اش به مدت 3 سال به کویت رفت و پس از آن، به وطن برگشت. در این مدت با مقدار پولی که به‌دست آورده بود توانست زمینی بخرد و در آن خانه‌ای بنا نماید و در این موقع بود که همسری انتخاب نمود.

ازدواج شهید اسفندیار قربانی

شهید قربانی با مقدار پولی که با تلاشش از سال ها کار و فعالیت به‌دست آورده بود توانست زمینی بخرد و در آن خانه‌ای بنا کند و در این موقع بود که همسری انتخاب نمود.

حدود سال 1357 ازدواج کرد و صاحب سه فرزند شد؛ طولی نکشید که از طرف پاسگاه ژاندارمری خشت به سربازی فراخوانده شد،شهید قربانی در زمانی که کسی نبود خانه‌اش را اداره و سرپرستی کند با وجود داشتن سه فرزند، با رضایت کامل  به خدمت سربازی رفت و دوران آموزشی را تحت ژاندارمری کازرون سپری نمود.

ایمان و تقوای شهید

شهید قربانی از سنین کم، باتقوا و خداپرست بود. شهید از نعمت سواد بی‌بهره بود ولی با همین بی‌سوادی، دوستان را پند و اندرز می‌داد. او تقوا و نماز و روزه را از همه‌چیز مهم‌تر می‌دانست. روزه ماه مبارک رمضان را از جان و دل پذیرا بود و همیشه به استقبال کار‌های خیر می‌رفت.

خدمت نظامی و حضور در جبهه 

اسفندیار قربانی حدود هجده ماه خدمت کرده بود که از طرف گروهان ژاندارمری کنارتخته به جبهه کردستان اعزام شد. مدت دو ماه در کردستان مشغول خدمت بود. سپس برای مرخصی و دیدار با خانواده‌اش به خشت آمد و پس از نُه روز از مادر، همسر و دوستانش خداحافظی کرد و به محل خدمت خود بازگشت. مأموریت امنیت جاده به عهده شهید بزرگوار گذاشته شده بود. اسفندیار قربانی در تاریخ چهاردهم فروردین‌ماه سال 1363 هجری شمسی به‌وسیله مزدوران از خدا بی‌خبر از ناحیه سر و صورت مورد اصابت تیر قرار گرفت و در سن بیست و پنج سالگی به فیض شهادت نائل آمد.


فرازی از وصیت نامه شهید

شهید اسفندیار قربانی در قسمتی از وصیت نامه خود گفت: «به شما سفارش می‌کنم که اگر خداوند فیض شهادت نصیبم کرد شما لحظه‌ای ناراحت نشوید و برای شما و خانواده‌ام تا ابد افتخار بزرگی نصیب شده است. خواهشم از شما این است که در تربیت فرزندانم کمال دقت شود و فرزندانم را طوری تربیت کنید که در آینده الگویی برای انقلاب باشند»

گفتنی است پیکر مطهر شهید اسفندیار قربانی در امام‌زاده علی (ع) خشت به خاک سپرده شده است.

برچسب‌ها