کد خبر 165649
۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰

«حیات» بررسی کرد؛

ناترازی در نظام بانکی، عامل رشد تورم در کشور

ناترازی در نظام بانکی، عامل رشد تورم در کشور

از جمله عواملی که باعث ایجاد تورم، رکود اقتصادی و مانع پویایی و رشد اقتصاد در کشور می‌شود، عبارت است از ناترازی در نظام بانکی کشور. یعنی اینکه اگر منابع کل نظام بانکی به عنوان مثال 1000 واحد است، بانک‌ها 1500 واحد تسهیلات بدهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ طبق فرموده مقام معظم رهبری امسال با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شده است. با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر توجه جدی به موضوعاتی نظیر اقتصاد، معیشت، تولید و موانع تولید داشته‌اند، لازم به نظر می‌رسد که این مهم از سوی مسئولین امر و کارشناسان این حوزه مورد توجه و بررسی جدی قرار گیرد.

بر اساس این گزارش به نظر بسیاری از کارشناسان از جمله عواملی که باعث ایجاد تورم، رکود اقتصادی و مانع پویایی و رشد اقتصاد در کشور می‌شود، عبارت است از ناترازی در نظام بانکی کشور. یعنی اینکه اگر منابع کل نظام بانکی به عنوان مثال 1000 واحد است، بانک‌ها 1500 واحد تسهیلات بدهند.

با توجه اینکه کشورمان در طول 5 ‌سال متوالی که از ابتدای سال 97 شروع شد، شاهد وقوع شوک ارزی بود و به تبع آن نظام اقتصادی کشور، تورم بالایی را تجربه کرد، در این میان هم‌تراز نبودن افزایش حقوق‌ها با نرخ تورم باعث شد معیشت مردم به شدت تحت تاثیر این شوک اقتصادی قرار گرفته و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند.

به گفته برخی کارشناسان یکی دیگر از دلائل مهم و مرتبط با نظام بانکی که باید در کشور مدیریت شود، نظارت بانک مرکزی در عملیات، فعالیت بانک‌های خصوصی و دولتی است که رفع مشکلات مرتبط با این حوزه می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش تورم و گردش پول در اقتصاد کشور داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی نیز عملکرد نادرست نظام بانکی را یکی از عوامل ایجاد تورم و رشد نقدینگی دانسته و گفته است که مسئله تورم در اقتصاد کشور ما چند دهه است که مزمن شده و در بعضی سال‌ها مانند سال گذشته، تورم شدیدتری را در کشور مشاهده و لمس کردیم که این تورم در مقیاس جهانی، در رده بالایی قرار دارد و حل کردن این مسئله در راستای اصلاح ساختارهای اقتصادی خواهد بود.

به گفته این نماینده مجلس  در سال گذشته، اصلاح قانون بانک مرکزی در مجلس مطرح و به آن پرداخته شده است چرا که یکی از عوامل مهم و مؤثر بر ایجاد تورم و رشد نقدینگی، عملکرد نادرست نظام بانکی است و بانک مرکزی ابزارهای کافی نظارت بر عملکرد بانک ها را نداشت.

به گفته این نماینده مجلس در آن قانون، اصلاحات لازم انجام شد که بانک مرکزی بتواند نظارت کافی در این حوزه را داشته و جلوی رفتارهای تورم‌زای بانک‌ها که خلق نقدینگی کرده و در اقتصاد کشور اخلال ایجاد می‌کنند، به صورت مؤثری گرفته شود.

در پایان با توجه به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص پویایی اقتصاد کشور، ارزشمند کردن پول ملی، کاهش تورم و رشد تولید، امید است که مسئولین امر تدابیر لازم را در این خصوص بیاندیشند و با کمک گرفتن از راهکارهای کارشناسانه برای رفع ایرادات و موانع موجود در این مسیر، شاهد اقتصادی زنده و پویا و رفع مشکلات معیشتی مردم بخصوص قشر کارگری و آسیب‌پذیر جامعه باشیم.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها