کد خبر 165636
۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹

در حیات بخوانید؛

داغ تصادفات نوروزی بر دل خانواده‌ها ماند/ نقش مستقیم رعایت قوانین رانندگی در کاهش حوادث ترافیکی

داغ تصادفات نوروزی بر دل خانواده‌ها ماند/ نقش مستقیم رعایت قوانین رانندگی در کاهش حوادث ترافیکی

عید نوروز امسال نیز همانند سال‌های گذشته شاهد جانباختن هموطنان در محورهای مواصلاتی کشور بودیم که البته نسبت به سال گذشته روند کاهشی داشت.

گروه اجتماعی حیات-میثم نامنی؛ فرارسیدن عید باستانی نوروز در کنار تمام شادی‌ها و اتفاقات خوب، هر ساله برای برخی از خانواده‌ها و هموطنان به روزهای تلخی تبدیل می‌شود، روزهایی که قرار بود در سفرهای نوروزی طی کنند و حالا به خاطر برخی اتفاقات ناگوار، در خوش بینانه‌ترین حالت مجبور به طی کردن دوره درمانی و پرداخت خسارات مالی هستند.

مسیری که اگر دقت و توجه کافی توسط هموطنان در آن می‌شد، بدون هیچگونه خطر و حادثه‌ای از سفرهای نوروزی به منزل برگشته بودند.

منظور از هموطنان، همان رانندگان وسایل نقلیه‌ای هستند که امسال متاسفانه مانند سال‌های گذشته شاهد مصدومیت و جان باختن برخی از هموطنان در تصادفات جاده‌ای بودیم، روزهایی که می‌شد با رعایت قوانین و مقررات رانندگی از شدت و آمار بالای تصادفات کم کرد.

طبق آمار از 26 اسفند تا ششم فروردین ماه، 262 میلیون تردد بین استانی و بین شهری ثبت شده بود که در مجموع امسال شاهد افزایش ترددها و کاهش جان باختگان ناشی از تصادفات بودیم و تا ششم فروردین ماه تعداد جانباختگان به 470 نفر رسیده بود.

بر اساس آمار، علت اصلی 65 درصد تصادفات جاده‌ای به ترتیب تخطی از سرعت مطمئنه، رعایت نکردن حق تقدم و توانایی نداشتن راننده در کنترل وسیله نقلیه است و طبق گفته سردار رادان، آمار تصادفات فوتی نسبت به سال گذشته کاهش داشته، اما با توجه به تعداد مجروحان آخرین آمار را باید از زبان پزشکی قانونی داشته باشیم.

سردار حسن مومنی رئیس پلیس راه کشور درباره آمار جانباختگان طرح نوروزی می‌گوید: «متاسفانه از ابتدای طرح نوروزی تاکنون 766 نفر از مسافران نوروزی در اثر تصادفات در جاده ها و شهرها جان‌باخته‌اند و در همین بازه زمانی نیز 15 هزار و 900 نفر مصدوم شده‌اند و از ابتدای طرح در 24 اسفند تا روز 12 فروردین، 462 میلیون و 348 هزار و 191 تردد جاده ای توسط دوربین ها و سامانه‌های تردد شمار ثبت و ضبط شده است.»

رئیس پلیس راه کشور ادامه می‌دهد: «عدم توجه به جلو، سرعت و سبقت غیرمجاز و خستگی و خواب آلودگی از جمله مواردی است که 82 درصد از تصادفات رانندگی را به خود اختصاص داده. »

موضوع تصادفات هر ساله تکرار می‌شود که البته نسبت به سال‌های گذشته شاهد کاهش آمار جانباختگان بوده‌ایم، اما همچنان این تعداد جان باختگان برای عید نوروز عدد بالایی است و باید اقدامات متفاوتی در این زمینه انجام شود؛ عامل انسانی در تصادفات و حوادث ترافیکی از جمله عوامل اصلی است که باید نسبت به آن توجه ویژه‌ای داشت.

البته تنها در عید نوروز محورهای مواصلاتی کشور حادثه به خود نمی‌بینند و روزانه شاهد این اتفاق در سراسر کشور هستیم، اما در روزهای تعطیلی که هموطنان به شهرها و استان‌های متفاوت کشور سفر می‌کنند، این اتفاق بیشتر رخ می‌دهد.

رفع نقاط حادثه خیز و ایمن بودن خودرو و جاده، از جمله موضوعات دیگری است که در تصادفات ترافیکی نقش جدی ایفا می‌کند، چراکه ایمن بودن خودرو و محورهای مواصلاتی در شدت تصادف نقش جدی دارند و این موارد منجر می‌شود که تعداد جان باختگان در حوادث ترافیکی کمتر شود. در زمینه نقاط حادثه خیز نیز چند سالی است که تلاش های خوبی شده، اما همچنان در بسیاری از محورهای مواصلاتی این موضوع وجود دارد و باید قبل از رسیدن پیک‌ بعدی سفرهای هموطنان در اعیاد تعطیلی و تابستان، نسبت به رفع آن اقدام کرد.

اما بهتر است بدانید که نقش انسان در حوادث ترافیکی بسیار بیشتر از جاده و خودرو است و باتوجه به موارد گفته‌ شده، می‌طلبد که رانندگان وسایل نقلیه از هرگونه عجله و شتاب در سفرهای خود خودداری کنند و در حین سفر تمامی قوانین و مقررات رانندگی را مدنظر داشته باشند تا شاهد سفری ایمن برای هموطنان خود باشیم.

برچسب‌ها