کد خبر 165627
۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹

دعای روز دوازدهم ماه رمضان

دعای روز دوازدهم ماه رمضان

در پیام روز دوازدهم ماه رمضان به مسئله عفاف اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ رمضان نام یکى از ماه‏‌هاى قمرى و تنها ماه قمرى است که نامش در قرآن آمده است و یکى از چهار ماهى است که خداوند متعال جنگ را در آن حرام کرده است؛ مگر اینکه جنبه دفاع داشته باشد. در این ماه کتاب‏ هاى آسمانى قرآن‏ کریم، انجیل، تورات، صحف و زبور نازل شده است.

پیامبر اکرم (ص) درباره ماه رمضان فرمودند: «شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللّه عَز َّوَ جَلَّ وَ هُوَ شَهرٌ يُضاعِفُ اللّه‏ فيهِ الحَسَناتِ وَ يَمحو فيهِ السَّيِّئاتِ وَ هُوَ شَهرُ البَرَكَةِ؛ ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است كه خداوند در آن حسنات را مى‌‏افزايد و گناهان را پاك می‌كند و آن ماه بركت است».

منبع: (بحار الانوار(ط-بیروت) ج93 ، ص340 - فضایل الاشهر الثلاثه ص95 )

در این ماه برای هر روز آن ادعیه روزانه ذکر شده است که می توانید به همراه تفسیر آن در ذیل مشاهده کنید.

دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکَفافِ واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَهَ الخائِفین.

خدایا زینت ده مرا در آن با پوشش و پاکدامنى و بپوشانم در آن جامه قناعت و خوددارى و وادارم فرما در آن بر عدل و انصاف و آسوده ام دار در آن از هر چیز که می ترسم به نگاهدارى خودت اى نگهدار ترسناکان.

پیان روز دوازدهم: عفاف

 

فضیلت عفاف

1 - برترین عبادت: امام صادق (ع) فرمودند: «افضل العبادة العفاف؛ بهترین عبادت پاکدامنی است.»

2- مقام ملک: امام علی (ع) فرمودند: «ما المجاهد فی سبیل الله باعظم اجرا ممن قدر فعف کاد العفیف ان یکون ملکا من الملائکة؛ مجاهد در راه خدا پاداشش بیشتر از کسی نیست که در حالی که امکانات گناه دارد، پاکدامنی می کند. ای بسا پاکدامنی که ملکی از ملائک بوده باشد.»

3 - اساس نیکی ها: امام علی (ع) فرمودند: «العفة راس کل خیر؛ پاکدامنی در راس تمام نیکی هاست.»

4 - زکات زیبایی: امام علی (ع) فرمودند : «زکاة الجمال العفاف؛ زکات زیبایی پاکدامنی است.»

موجبات عفاف

1 - رضایت به کفاف: امام علی (ع) فرمودند: «الرضا بالکفاف یؤدی الی العفاف؛ راضی بودن به آنچه کفایت کند، موجب پاکدامنی می شود.»

2 - غیرت: امام علی (ع) فرمودند: «قدر الرجل علی قدر همته و عفته علی قدر غیرته ؛ شخصیت مرد به اندازه همت او و پاکدامنی او به اندازه غیرت اوست.»

3 - قناعت: امام علی (ع) فرمودند: «اصل العفاف القناعة ؛ اصل عفت، قناعت است.»

4 - عقل: امام علی (ع) فرمودند: «من عقل عف ؛ عاقل پاکدامن است.»

برچسب‌ها