کد خبر 165564
۱۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰

در گفتگوی «حیات» با کارشناس مذهبی مطرح شد؛

انسان‌های توانمند اهل غیبت و بدگویی نیستند/ گناه غیبت برابر است با خوردن گوشت مردار عزیزترین شخص زندگی‌مان

انسان‌های توانمند اهل غیبت و بدگویی نیستند/ گناه غیبت برابر است با خوردن گوشت مردار عزیزترین شخص زندگی‌مان

کارشناس مذهبی گفت: غیبت کردن یعنی خوردن گوشت مرداری که آن مردار انسان باشد و عزیزترین شخص برای انسان به حساب بیاید.

حجت الاسلام محمدهادی مشیری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ درباره گناه غیبت و بدگویی کردن اظهار داشت: انسانی که بتواند حق خود را بگیرد نسبت به دیگران غیبت نمی‌کند. غیبت کردن به علت ضعف انسان است، خداوند در قرآن در جایی که کسی مظلوم است و نمی‌تواند حقش را بگیرد این اجازه را داده که آشکارا و به تعبیری با صدای بلند بدی را بیان کند اما نسبت به دیگران این اجازه نداده است مگر در مورد کسی که در حق او ظلم شده باشد.

وی افزود: افرادی که غیبت می‌کنند آدم های توانمند و تاثیرگذاری نیستند، افرادی که رشد و توانمندی پیدا کرده اند و می‌توانند در جامعه تاثیرگذار باشند، با غیبت کردن کار خود را پیش نمی‌برند، نمونه آن امام علی (ع) است؛ امام علی (ع) غیبت کسی را نکردند اما برای گرفتن حق شان قیام کردند. 
 
حجت الاسلام مشیری گفت: گناه غیبت از جمله گناهان کبیره است و از بسیاری از گناهان کبیره بدتراست، در جایی از قرآن کریم خداوند فرمود: «أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا؛ هیچ یک از شما آیا دوست می‌دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟» مردار خوردن از گناهان خیلی زشت و ناپسند است، چه بسا مردار انسان. خوردن گوشت انسان حرام است آن هم انسانی که برادرمان باشد، این مفهوم نشان می‌دهد غیبت کردن زشت‌ترین کار ممکن است.

وی افزود: غیبت کردن یعنی خوردن گوشت مرداری که آن مردار انسان باشد و عزیزترین شخص برای انسان به حساب بیاید، در روایات غیبت را با زنا مقایسه کرده اند و این گناه را از زنا بدتر دانسته اند.

کارشناس مذهبی با اشاره به آثار نادرست گناه غیبت گفت: آثار بدی که این گناه در جامعه دارد، موجب می‌شود که بین افراد دشمنی‌های خاص، نفاق‌ها و درگیری‌ شکل بگیرد. امام حسن مجتبی (ع)  در روایتی نسبت به غیبت و غیبت کننده فرمودند: «آن کسی که نزد تو از بدی دیگران به تو می‌گوید مطمئن باش که علیه تو نیز پیش دیگران حرف می‌زند»؛ خیلی خوشحال نباشید افرادی که عیب دیگران را برای شما بیان می‌کنند، زیرا این دسته افراد عیب شما را هم اگر به دست بیاورند پیش دیگران بیان خواهند کرد.

برچسب‌ها