یکی از اولیتهای اساسی در برنامه توسعه اقتصادی بسیاری از کشورها در جهان، ایجاد و حمایت از بنگاههای کوچک و متوسط است. چرا که بنگاههای کوچک در ایجاد اشتغال و فراهم کردن بستر مناسب برای افزایش تولیدات و صادرات نقش مهمی دارند.
نمیتوان این مهم را نادیده گرفت که، بنگاههای کوچک و متوسط در تمامی کشورها عامل جذب و اشتغال درصد بالایی از شهروندان و بسترساز آموزش نیروی کار متخصص هستند. همچنین این واحدها در یک فضای رقابتی و با کمترین هزینه و زمان همراه با رعایت استانداردهای مختلف، انتقال، نگهداری، فروش کالاها یا خدمات خود را به مصرفکنندگان ارائه دهند.
یکی از شاخصهای توسعه اقتصادی ایران نیز مانند سایر کشورها، بحث وجود شرکتهای کوچک و متوسط تجاری است که بسیار حائز اهمیت بوده و میتوانند در صنایع بالادستی و پاییندستی فعالیت کرده و نقش تاثیرگذاری در صنایع مادر مانند حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و فراوردههای پتروشیمی داشته و باعث ایجاد اشتغال و افزایش ارزش افزوده، ایجاد زنجیرههای کوچک تولیدی و تولید مواد اولیه شوند.
از آنجایی که تاسیس و راهاندازی بنگاههای کوچک تجاری و اقتصادی نیاز به سرمایه چندانی ندارد، و در کوتاه مدت می تواند بسترساز ایجاد اشتغال برای جوانان متخصص و جویای کار شده و بخش زیادی از نیاز کشور در خصوص اشتغالزایی جوانان را مرتفع کند و جایگاه تاثیرگذاری در اقتصاد کشور داشته باشد.
در ادامه با وجود شرایط نامساعد اقتصادی کشور و عدم ثبات قیمتها، متاسفانه حمایت لازم از سوی دولتها و مسئولین برای حضور و نقشآفرینی این بنگاهها و مشاغل کوچک در اقتصاد کشور مهیا نشده و همین امر باعث شده است که اولین آسیبهای التهاب اقتصاد کشور متوجه این مشاغل شده و آنها را دچار شوک کنند.
با توجه به پتانسیل موجود در این بنگاهها در راستای ایجاد اشتغال و کمک به رشد توسعه با استفاده از منابع مالی حداقلی منابع ارزی، حمایت از این مشاغل در راستای احیائ اقتصاد کشور میتواند حائز اهمیت و موثر بوده و به سرعت تاثیر خود را روی شاخصهای اقتصادی و اشتغال کشور نشان دهد.
در پایان نیاز است که حمایت حداکثری به شکلی کارشناسانه و هدفمند، نه شعارگونه، از سوی دولتها از این مشاغل صورت گیرد تا شاهد رونق و پویایی اقتصاد کشور باشیم.