کد خبر 165514
۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳

برگزاری بخش هنرهای دستی در نمایشگاه قرآن/ در نمایشگاه قرآن، جامعه با صنایع دستی دینی آشنا می‌شوند

برگزاری بخش هنرهای دستی در نمایشگاه قرآن/ در نمایشگاه قرآن، جامعه با صنایع دستی دینی آشنا می‌شوند

مدیر بخش صنایع دستی در نمایشگاه قرآن گفت: با برگزاری بخش هنرهای دستی در نمایشگاه قرآن، هم جامعه با این هنر آشنا می‌شود و هم هنرمندان حوزه صنایع دستی هر سال در این آوردگاه همدیگر را می‌بینند.

به گزارش گروه فرهنگی حیات، سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از 12 فروردین 1402 با شعار «می‌خوانمت» در مصلی امام خمینی (ره) آغاز به کار می‌کند. بخش « آثار فرهنگی و صنایع دستی قرآنی» یکی از بخش‌های این نمایشگاه است که تلاش کرده امسال پر قدرت‌تر از سال‌های پیش در میدان حاضر شود. سید حسین علوی، مدیر بخش آثار فرهنگی و صنایع دستی قرآنی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: پارسال برای اولین بار بخش صنایع دستی در نمایشگاه قرآن برگزار شد. این بخش که با تم مذهبی و قرآنی بود، امسال هم با تلاش بیشتری ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: رویکرد ما در نمایشگاه تقویت هنرها با محتوای دینی و قرآنی است که از قدیم در جامعه بوده و هنوز هم هست. تلاش می‌کنیم علاوه بر معرفی و نمایش این محصولات، در آینده صنایع دستی قرآنی بیشتری در اختیار مردم بگذاریم.

معرفی صنایع دستی که سبقه دینی دارند

علوی توضیح داد: معرفت دینی و انسانی و همچنین مدل ارائه کار هنری هنرمندان حوزه هنر‌های سنتی و صنایع دستی با دین ارتباط تاریخی دارد. بسیاری از این هنرها همچنان در حوزه هنرهای تاریخی تعریف می‌شوند.

مدیر بخش آثار فرهنگی و صنایع دستی قرآنی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم  گفت: یکی از انواع زیراندازها زیلو نام دارد که زیراندازی دست‌بافت است. زیلو از قدیم‌الایام فرش مسجد بوده اما طبیعتاً در فضاهایی غیر از مساجد نیز قابل استفاده است. اما از آن‌جایی که سبقه تاریخی آن به مسجد بر می‌گردد، در وهله اول هنر زیلوبافی با تم و مضمون مذهبی شناخته می‌شود. پارسال بخشی از این جنس هنرها را جمع آوری کرده و امسال قصد داریم انواع بیشتری از آن‌ها را به نمایش بگذاریم.

ساخت محصولات دستی در نمایشگاه

مدیر بخش صنایع دستی نمایشگاه درباره قسمت‌های مختلف این بخش گفت: در نمایشگاه در بخش‌های ورک‌شاپ، فروش و نمایش فعالیت می‌کنیم. در قسمت ورک‌شاپ محصولات به صورت زنده توسط هنرمندان این حوزه ساخته می‌شوند. در نتیجه مردم هم می‌توانند نحوه تولید محصول را مشاهده کنند و هم از محصولات بازدید کنند. در صورت تمایل امکان خرید محصولات نیز در این بخش وجود دارد.

در نمایشگاه قرآن، جامعه با صنایع دستی دینی آشنا می‌شود

علوی ضمن اشاره به این که نمایشگاه درگاه جدیدی برای فروش محصولات سنتی است، درباره تأثیر گذاری این بخش بر جامعه گفت: با برگزاری بخش هنرهای دستی در نمایشگاه قرآن، هم جامعه با این هنر آشنا می‌شود و هم هنرمندان حوزه صنایع دستی هر سال در این آوردگاه همدیگر را می‌بینند. حتی ممکن است رقابتی نیز بین آن‌ها پیش آید که به پیشرفت هنر در این حوزه کمک کند.

یادآور می شود، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از 12 تا 26 فروردین‌ با شعار «میخوانمت» در مصلای امام خمینی (ره) تهران برپا می‌شود. زمان بازدید از این نمایشگاه از ساعت 17 تا 24 خواهد بود.

برچسب‌ها