کد خبر 165461
۱۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴

حیات گزارش می دهد؛

 بررسی راه نجات اقتصاد ایران و احیای هویت آن با استناد به سخنان رهبری

 بررسی راه نجات اقتصاد ایران و احیای هویت آن با استناد به سخنان رهبری

با استناد به سخنان مقام معظم رهبری و الگو قرار دادن فرمایشات ایشان می توان شاهد رونق و پویایی اقتصاد در کشور بوده و زمینه ساز کشوری امن و ثروتمند برای اشتغال جوانان متخصص بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات، با در نظر گرفتن این مهم که تمام  ابعاد اقتصادی اجتماعی سیاسی و فرهنگی هر کشوری در هم تنیده و جدای از یکدیگر نیست طبیعتا می‌توان متوجه جایگاه مهم اقتصاد هر کشور و تاثیر آن بر سایر ابعاد آن کشور بوده و نقش اقتصاد را در ابعاد آشکار و پنهان هر جامعه مورد بررسی قرار داد.

 از منظر فردی، اقتصاد بسیاری از گزینه‌‌های انتخابی ما در مورد کار، اوقات فراغت، نحوه‌‌ی مصرف و پس‌‌انداز پول را در یک چهارچوب مورد بررسی قرار می‌‌دهد. زندگی ما نیز تحت تأثیر شاخص‌های اقتصادی گسترده‌‌تر مانند تورم، نرخ بهره و رشد اقتصادی قرار دارد.

بر این اساس افزایش نابرابری اقتصادی در سالهای اخیر در دنیا رشد یافته و به بالاترین سطح در یک قرن اخیر رسیده است و این نابرابری اقتصادی، میزان درآمد، میزان هزینه، نحوه تفکر ما در زندگی، نحوه پاسخگویی ما به شرایط پراسترس، عملکرد سیستم ایمنی بدن و حتی دیدگاه‌های اخلاقی ما را  از منظر فردی تحت الاشعاع قرار داده است.

در این میان به نظر می‌رسد که اگر راهکارهای مختلف نجات کشورمان با توجه به اینکه تحت تاثیر تحریم و فوران تورم در آن اگر مورد بررسی و واکاوی از سوی مسئولین قرار نگرفته و زخم های این سیستم آسیب دیده مرحم نشود عفونت این زخم تمامی ابعاد زندگی مردم ،جامعه و کشور را در برگرفته و شاهد روزهای سخت اقتصادی، معیشتی، اجتماعی و... بیش از الان برای مردم و کشور خواهیم بود.

اجرای قانون اساسی و تعقیب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، کاهش تورم و نرخ سود، جلوگیری از فساد اقتصادی و مقاومت در مقابل محصولات وارداتی از  جمله مواردی است که بررسی آنها می تواند نجات بخش و التیام بخش اقتصاد کشور در این روزهای سخت باشد.

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» بر اساس بند یک اصل 110 قانون اساسی که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، در خصوص اهمیت و جایگاه اقتصاد مقاومتی تأکید کرده و فرمودند که پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، عامل شکست و عقب نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ایران خواهد شد، همچنین اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران‌های رو به افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.

در ادامه مردم محوری در تمام ابعاد یکی از اساسی ترین راهکارهای نجات کشور است در حوزه اقتصادی نیز با تکیه بر فرمایش مقام معظم رهبری در جلسه تبیین سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال 92 که با تاکید بر فرمودند که تجربه به ما نشان میدهد، بیانات و معارف اسلامی هم تأکید میکند که هرجا مردم میآیند دست خدا هم هست.

مقام معظم رهبری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جلوگیری از فساد اقتصادی به فسادستیزی  تاکید داشته و فرموده اند که ما اگر میخواهیم مردم در صحنهی اقتصاد باشند، باید صحنهی اقتصادی امنیت داشته باشد؛ اگر امنیت را میخواهیم، بایستی دست مفسد و سوءاستفادهچی و دورزنندهی قانون و شکنندهی قانون بسته بشود؛ مبارزهی با فساد این است؛ این باید جدی گرفته بشود؛ امروز خوشبختانه مسئولین این را میگویند، لکن گفتن کافی نیست.

در ادامه بیانات ایشان در این خصوص آمده است که همهی مسئولین  چه مسئولین اجرائی، چه مسئولین قضائی و چه مسئولین قوهی مقننه در این جهت مسئولند. اگر چنانچه وضع اجتماع، وضع اقتصادی کشور مثل یک خانهی بی درودروازهای بود که هرکه خواست آمد، هرجور خواست عمل کرد، هرچه خواست برد، خورد، خب معلوم است، انسان نجیبِ شایستهی متینی که میخواهد از راه حلال ارتزاق کند، طبعاً جلو نمیآید.

 شفافسازی، شرط اصلی این فسادستیزی است؛ باید شفافسازی بشود، باید فضای رقابتی بهوجود بیاید، باید فضای با ثبات بهوجود بیاید؛ فعالِ اقتصادی در این شرایط خواهد آمد و احساس امنیت خواهد کرد. آن وقت در یک چنین فضایی آن کسی که با ابتکار خود یا سرمایهی خود یا کارآفرینی خود ثروتی بهدست میآورَد، نظام اسلامی از او حمایت میکند و تأیید میکند. اگر چنانچه فضا فضای سالمی شد، آنوقت کسب ثروت و کسب درآمد یک چیز مباح و مورد تأیید و مورد حمایت نظام است.

مقاومت در مقابل محصولات وارداتی و رسیدن به خود کفایی از دیگر موضوعات مهم در زمینه اقتصاد است که مقام معظم رهبری بارها به آن پرداخته  و تاکید داشته اند. ایشان در این خصوص  با اشاره به بحرانهای اقتصادی جهانی فرمده اند که ما که نمیخواهیم دُور خودمان حصار بکشیم؛ ما نمیتوانیم و نمیخواهیم که از لحاظ اقتصادی، ارتباطات را با دنیا قطع کنیم، نه ممکن است، نه مطلوب است، بنابراین تحت تأثیر اینها قرار میگیریم، پس باید مقاومسازی کنیم.

در پایان با استناد به سخنان مقام معظم رهبری و الگو قرار دادن فرمایشات ایشان می توان شاهد رونق و پویایی اقتصاد در کشور بوده و زمینه ساز کشوری امن و ثروتمند برای اشتغال جوانان متخصص بود که ماحصل آن رضایمندی مردم و اتحاد و رشد ملی خواهد بود.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها